Drukuj

 

 

BYTOMSKA BIBLIOTEKA PEDAGOGICZNA. INFORMATOR. ZESZYT 33 (2015)

 

TEMAT NUMERU

ROZWIJANIE ZAINTERESOWAŃ CZYTELNICZYCH
DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

 

"A Mama otworzyła swoją najskrytszą szufladę
i wyjęła z niej książkę z kolorowymi obrazkami,
jedyną książkę z kolorowymi obrazkami w całej dolinie."1
Tove Jansson, Opowiadania z Doliny Muminków

 

Pewnego roku pogrążoną w zimowym śnie rodzinę Muminków obudził zdenerwowany Paszczak. Zbliża się przecież Wigilia! Nagle pojawiło się tyle pilnych spraw: choinka, jedzenie, prezenty... Więc Muminki – jak to one – przygotowały dla tajemniczej Wigilii rzeczy najładniejsze, najcenniejsze, najbliższe sercu. Darem Mamy Muminka była książka.

W kartach książek ukryta jest moc niezwykła; nieskończona jest lista zalet czytania. O tym, jak ważne jest, by ofiarować dzieciom ten dar jak najwcześniej, piszą w licznych publikacjach prezentowani w niniejszym „Informatorze” autorzy. Badacze problemu podkreślają, że czytanie dziecku to wzbogacanie jego zasobu słownictwa, ćwiczenie skupienia uwagi, stymulowanie sprawności myślenia, rozwijanie wyobraźni i fantazji, pobudzanie kreatywności. To również rozwijanie empatii i trening kompetencji społecznych, wszechstronne wsparcie w indywidualnym rozwoju. Literatura – na tym pierwszym etapie przede wszystkim baśń – wprowadza w świat wartości, uczy rozróżniania dobra i zła; pomaga również uporać się z doświadczanymi lękami. Powiada Bruno Bettelheim: „Baśnie to czarodziejskie zwierciadła ukazujące różne przejawy naszego świata wewnętrznego oraz fazy rozwojowe, jakie musimy przejść, aby osiągnąć dojrzałość. Gdy zanurzymy się w znaczenia baśniowe, wydadzą nam się one najpierw spokojną tonią, w której odbija się tylko nasza twarz. Wkrótce jednak ukażą nam się w głębi wewnętrzne wiry naszego życia psychicznego. W końcu zrozumiemy, w jaki sposób osiągnąć pokój, który nagrodzi nasze trudy”2.

Jednak aby czytały dzieci, potrzebni są czytający dorośli. Niestety, jak dramatyczny jest stan czytelnictwa w Polsce, świadczą chociażby kolejne sondaże i raporty Biblioteki Narodowej. Dlatego tak cenne są wszelakie inicjatywy propagujące czytanie, m.in. głośna kampania „Cała Polska czyta dzieciom”. Wśród wartych przeczytania lektur polecamy Państwu m.in. Wychowanie przez czytanie, publikację inicjatorek kampanii, Ireny Koźmińskiej i Elżbiety Olszewskiej; to książka, którą dobrze byłoby popularyzować wśród rodziców. W materiałach ujętych w zamieszczonym poniżej zestawieniu bibliograficznym znajdą Państwo również wiele sprawdzonych pomysłów na promowanie książki wśród najmłodszych czytelników: porady, propozycje zabaw, scenariusze zajęć do wykorzystania w przedszkolu, szkole i w domu. Bo książka to skarb, o czym wiedziała mądra Mama Muminka.

W roku 2015 przypada setna rocznica śmierci Heinricha Schulza Beuthena, kompozytora, który dołączył do swego nazwiska nazwę rodzinnego miasta. O obchodach Roku Schulzowskiego pisze na łamach „Informatora” nasz Honorowy Gość, Pani dr Joanna Lusek, Kierownik Działu Kresów i Kultur Pogranicza Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. I zaprasza nas do muzeum na wystawę, poświęconą artyście. Wernisaż wystawy (16 grudnia, godz. 17.00) połączony będzie z promocją publikacji o kompozytorze.

Gorąco polecamy!

Bożena Zwierzyńska

______________________________

1T. Jansson: Choinka. W: Opowiadania z Doliny Muminków. Przeł. Irena Szuch-Wyszomirska. Warszawa: „Nasza Księgarnia”, 1975, s. 223.

2B. Bettelheim: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Przeł. Danuta Danek. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1985. T. 2, s. 253.

 

>>>"Bytomska Biblioteka Pedagogiczna. Informator"<<<
Zeszyt 33 (2015)