Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:

 

GÓRKA, Iwona
Mały nieszczęśliwy człowiek z ADHD / Iwona Górka. – Kraków : Edukacyjna.pl, 2005
Sygn. 41097, 41295

 

Oryginalna, poetycka, a przecież jawnie edukacyjna ksiązka, ujmująca problem dziecka nadpobudliwego z jego perspektywy. Autorce – doświadczonej terapeutce, pedagogowi specjalnemu, a zarazem poetce, udało się dokonać trudnej sztuki połączenia dydaktyzmu i literackiej urody tekstu.
Bohaterem pełnej prostoty opowieści jest Mikołaj - wrażliwy, zagubiony 11-latek, obarczony syndromem nadpobudliwości psychoruchowej. Na przykładzie jego domowych i szkolnych perypetii autorka bardzo przystępnie wyjaśnia mechanizm zachowań oraz dydaktycznych porażek dziecka z ADHD.

Książka składa się z dwóch części. Pierwsza („O tym, czym jest wróg i ile zła wyrządził chłopcu”) w bardzo prosty sposób wprowadza w zagadnienie zespołu ADHD. Podobnie jak tytuł całej książeczki, również tytuł tej części podkreśla istotę problemu. Jak pisze Iwona Górka, „to książka o cierpieniu dziecka”, cierpieniu, z którego na ogół skoncentrowani na własnych kłopotach dorośli nie zdają sobie sprawy. Jednocześnie autorka zwraca uwagę na szczególną rolę, jaka przypada w pracy z dzieckiem nadpobudliwym nauczycielom. Niestety, nie ukrywa, że nawet wśród nauczycieli zdarza się brak wiedzy na temat ADHD. Połączony z brakiem empatii, staje się źródłem upokorzeń, prowadzi do drastycznego zaniżania samooceny ucznia. Dwie kolejne wychowawczynie Mikołaja, jak bieguny dobra i zła, obdarzone słowem o niezwykłej sile sprawczej, są ukazane jako osoby, które mogą pogłębiać cierpienie dziecka - lub przynieść mu ratunek.

Część druga, nosząca tytuł „O tym, w jaki sposób można pomóc chłopcu pokonać wroga”, to dydaktyczno-terapeutyczna baśń, przedstawiona jako literacka praca wrażliwego chłopca, snuta pod znamiennym tytułem „Podróż moich marzeń”. Historia małego Mikołaja - jak w baśni - kończy się szczęśliwie. Ale nigdy nie będzie mu łatwo. Bowiem - jak przypomina Iwona Górka - swoista walka/praca nad sobą to stały towarzysz życia osoby z ADHD.

Książka znakomicie nadaje się do podsunięcia rodzicom ucznia z ADHD, często nieświadomie popełniającym ogromne błędy wychowawcze. Pomoże im wczuć się w doświadczenia swego dziecka, zrozumieć jego trudności i potrzebę wsparcia. Autorka daje znękanym rodzicom szereg porad; przede wszystkim jednak stawia sobie za cel przynieść im zagubioną gdzieś wiarę we własne dziecko. Niemal boli, gdy czyta się o nieustannych karach, obojętności wobec starań chłopca (np. reakcja na pierwsze, samodzielnie ułożone zdanie, które brzmiało "BARDZO CIĘ KOCHAM, MAMUSIU"), niezrozumieniu. Odświeżona - dzięki lekturze - wrażliwość w kontakcie z własnym dzieckiem może okazać się najcenniejszą pomocą...
Walory terapeutyczne książki warto również wykorzystać bezpośrednio w pracy z dzieckiem z ADHD, zachęcając je do lektury, a jeszcze lepiej – zachęcając rodziców do wspólnego, rodzinnego czytania.

 

Bożena Zwierzyńska

Aktualności

UWAGA!!!
  najbliższy dyżur sobotni przypada w dniu
9 grudnia

Szanowni Czytelnicy!

Od 9 października 2017 r. biblioteka będzie
udostępniać zbiory
w następujących godzinach:
poniedziałek, wtorek, piątek: 8:00-17:00
środa, czwartek:
8:00 - 15:00
sobota (druga w miesiącu): 9:00 - 14:00.

Zapraszamy!

logo
Platforma edukacyjna
Filii PBW w Bytomiu

OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2017/2018


OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

REFORMA EDUKACJI
- informacje

IBUKlibra

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.