Drukuj

PARCZEWSKA, Teresa
Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas I-III / Teresa Parczewska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2005
Sygn. 41368


Cenne dla nauczyciela połączenie analiz teoretycznych i prezentacji badań z licznymi odniesieniami praktycznymi. Autorka rozpoczyna od omówienia zjawiska aktywności jako warunku poznawania środowiska przyrodniczego, następnie omawia usytuowanie edukacji przyrodniczej w systemie nauczania początkowego oraz jej organizację w kontekście kształcenia integralnego.
Prezentuje tu przykładowe scenariusze zajęć, prowadzonych z wykorzystaniem metod aktywizujących (dla kl. III: „Zmiany w przyrodzie zimą”, „W deszczowym rytmie”, „Taniec jesiennego liścia”). W kolejnym rozdziale autorka dokonuje przeglądu metod dydaktyczno-wychowawczych i charakterystyki wybranych metod aktywizujących, stosowanych w procesie poznawania przyrody (obserwacja, eksperyment, metoda zadaniowo-sytuacyjna). Zamieszcza tu propozycje doświadczeń i eksperymentów dla klas I-III.
W książce zaprezentowano założenia, przebieg i wyniki badań własnych autorki, dotyczących skuteczności wybranych metod aktywizujących w edukacji uczniów klasy III. Eksperyment pedagogiczny przeprowadzono techniką grup równoległych. Czytelnik znajdzie tu przykłady zajęć, przeprowadzonych w klasach eksperymentalnych oraz omówienie realizacji kształcenia przyrodniczego w klasach kontrolnych.W załączeniu kwestionariusze ankiet, karty pracy, testy do badania wiedzy i umiejętności przyrodniczych uczniów rozpoczynających i kończących klasę III.

Bożena Zwierzyńska