Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:

KLUS-STAŃSKA, Dorota
Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej /Dorota Klus-Stańska, Marzenna Nowicka. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005
Sygn. 40894, 40895


Wciągająca, napisana żywym językiem książka, rodzaj - według słów autorek - "kolażu, złożonego z okruchów rzeczywistości szkolnej, badań naukowych, refleksji nad tekstami pedagogicznymi i publicystyką oświatową". Autorki, w oparciu o wieloletnie doświadczenie w pracy ze studentami i nauczycielami-praktykami, wszechstronnie i szczegółowo analizują mechanizmy, rządzące edukacją początkową, poszukując ukrytych źródeł jej inercyjności. Wskazują na niepokojący fakt, iż tryb nauczania początkowego, mimo licznych, "kosmetycznych" zmian, bynajmniej nie sprzyja, a nawet często hamuje twórczy rozwój dziecka.

Autorki wprost wyrażają swój krytyczny stosunek do powszechnie stosowanych modeli metodycznych, odwołując się do konkretnych przykładów życia szkolnego. Świadomie wplecione, liczne anegdoty znakomicie wydobywają edukacyjne nonsensy, mają w założeniu prowokować do refleksji nad paradoksami "jedynie słusznych" metodycznych przykazań. Za przykład takiego paradoksu autorki uważają chociażby metodykę ściśle określonych kroków, obowiązujących nauczyciela na lekcji, przewidywanie w konspektach bardzo szczegółowych czynności nauczyciela i ucznia. "Taki pomysł okazuje się zabójczy dla myślenia intuicyjnego i twórczego. Podejmowanie własnych sposobów borykania się z problemem nie daje się kontrolować zewnętrznie. Powtarzane próby kontroli prowadzą nieuchronnie do tego, że uczeń przestaje sięgać po własne strategie działań i będzie oczekiwać na gotowy instruktaż."

Autorki zwracają uwagę m.in. na różnicę między sprawnością replikacyjną ("Napisz tak, jak pokazywałam") a działaniem twórczym ("Napisz tak, jak potrafisz"), związanym z radzeniem sobie z sytuacją problemową. Przykładowo, daleko niepoprawne "KoHAM će" znakomicie spełnia funkcje ekspresywne (każdy rodzic poczuje ciepło w sercu, czytając takie wyznanie...). Napomnienia nauczycielskie mogą zgasić taką ekspresję. Również nauczanie matematyki bywa pasmem nieporozumień: częsty jest np. brak zrozumienia roli intuicji, niezbędnej w procesie rozwoju poznawczego, warunkującej wręcz rozumienie pojęć matematycznych. Uczeń słyszy: ty tu nie kombinuj, nie wymyślaj, trzeba było się nauczyć... No to przestanie "kombinować"...

Książka stanowi żywy sprzeciw wobec infantylizacji i ubezwłasnowolnieniu nauczyciela, zachęca do refleksji nad modelem swojej pracy i do przełamywania stereotypów myślowych, broni godności zawodowej nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. W zamyśle autorek "lektura obowiązkowa" dla nauczycieli, doradców metodycznych i nadzoru pedagogicznego.

B.Z.

Aktualności

UWAGA!!!
  najbliższy dyżur sobotni przypada w dniu
9 grudnia

Szanowni Czytelnicy!

Od 9 października 2017 r. biblioteka będzie
udostępniać zbiory
w następujących godzinach:
poniedziałek, wtorek, piątek: 8:00-17:00
środa, czwartek:
8:00 - 15:00
sobota (druga w miesiącu): 9:00 - 14:00.

Zapraszamy!

logo
Platforma edukacyjna
Filii PBW w Bytomiu

OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2017/2018


OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

REFORMA EDUKACJI
- informacje

IBUKlibra

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.