Drukuj

TABOŁ, Sebastian
Istota czytania / Sebastian Taboł. - Kraków : "Impuls", 2005. - 221, [3] s.
Sygn. 41023, 41105, 41125

Swoiste kompendium, porządkujące i syntetyzujące wiedzę na temat różnych aspektów czytania. Autor, choć zasadniczo przyjmuje perspektywę teoretyczną, udziela również licznych, konkretnych wskazówek nauczycielom, dotyczących bezpośredniej pracy z uczniami.

Książka składa się z 6 części:
1. Istota procesu czytania.
2. Metody nauki czytania.
3. Eksperymentalne metody nauki czytania.
4. Cechy dobrego czytania.
5. Rodzaje czytania.
6. Trudności w czytaniu.

W części pierwszej znajdziemy ciekawostkę: omówienie polskich elementarzy do nauki czytania z lat 1550-1994. Natomiast szczególnie interesujący dla studentów i nauczycieli będzie zapewne opis metod eksperymentalnych. Autor przybliża nam następujące metody:
- Glenna Domana,
- Ireny Majchrzak,
- barwno-dźwiękową Heleny Metery,
- fonetyczno-literowo-barwną Bronisława Rocławskiego,
- Dobrego Startu Marty Bogdanowicz.

Uzupełnieniem książki jest obszerna bibliografia. 

Bożena Zwierzyńska