Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:

SUFA, Beata
Komunikacja niewerbalna : o porozumiewaniu się nauczycieli i uczniów w edukacji wczesnoszkolnej / Beata Sufa. - Kraków : Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2008
Sygn. 42296, 42320


Zagadnienie jakości komunikacji interpersonalnej, a w szczególności – komunikacji niewerbalnej ma dla procesu wychowawczego i dydaktycznego ogromne, choć często jeszcze niedoceniane znaczenie. Badania wskazują, że komunikaty pozasłowne stanowią zdecydowaną większość wszystkich zachowań w klasie i są ważniejsze od komunikatów słownych. Wyjątkowe znaczenie mają środki niewerbalne dla dzieci młodszych i na ten właśnie fakt pragnie zwrócić uwagę autorka opracowania.

Badaczka omawia proces porozumiewania się nauczycieli i uczniów młodszych, ukazując znaczenie niewerbalnych zachowań komunikacyjnych nauczyciela i uczniów dla ich wzajemnej relacji oraz skuteczności porozumiewania się w sytuacji lekcyjnej. Analizuje wybrane elementy pozasłowne, obecne w komunikacji szkolnej (gestykulacja, mimika, dotyk, kontakt wzrokowy, dystans fizyczny, pozycja ciała), wskazując elementy wspomagające i utrudniające, a nawet szczególnie hamujące komunikację. Niepokojące, że badania autorki wykazały przewagę stosowania znaków niewerbalnych o funkcji utrudniającej proces porozumienia. Tymczasem umiejętne wyzwalanie procesu porozumiewania się w klasie szkolnej i racjonalne nim kierowanie uważa autorka za najważniejsze zadanie nauczyciela. Przypomina o konieczności stałego doskonalenia nauczycielskich kompetencji w tym zakresie, a także o tym, by rosnącej wiedzy nauczycieli na temat efektywnych sposobów komunikowania się towarzyszyła troska o rozwijanie sprawności i umiejętności komunikacyjnych uczniów. To one bowiem, w dużej mierze, decydować będą o powodzeniu uczniów w ich karierze szkolnej, zawodowej, a nawet w życiu osobistym.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na zamieszczoną w Aneksie tabelę, prezentującą hierarchię cech realnych i idealnych nauczyciela w ocenie uczniów. Znamienne, że wśród wysoko sytuowanych cech typu sprawiedliwy, grzeczny, miły, odpowiedzialny najwyższe miejsce – w obu przypadkach – zajęła prawdomówność. A zaraz za nią – słowność. Czyżby świadczyło to o ogromnej u dzieci potrzebie posiadania osoby, której można ufać, na której można zawsze polegać? Ku refleksji nauczycieli i rodziców…

Bożena Zwierzyńska

Aktualności


II OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA
DLA BIBLIOTEKARZY
"BIBLIOTEKI OTWARTE
NA ZMIANY"


OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2017/2018


OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

Szanowni Czytelnicy!

Od 1 września 2017 r. biblioteka udostępnia zbiory
w następujących godzinach:

poniedziałek, wtorek, środa: 8:00-17:00
czwartek: 8:00 - 15:00
piątek: 8:00 - 17:00
sobota (druga w miesiącu): 9:00 - 14:00.

Zapraszamy!


REFORMA EDUKACJI
- informacje


IBUKlibra

"Małe szare komórki,
czyli wielki Herkules Poirot"
Międzyszkolny Konkurs Czytelniczy
PODSUMOWANIE

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.