Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:

KLUS-STAŃSKA, Dorota
Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów / Dorota Klus-Stańska, Alina Kalinowska ; przy współpracy Adama Stańskiego. - Warszawa : „Żak”, cop. 2004
Sygn. 40656




Oryginalny, opatrzony komentarzami zbiór niestandardowych zadań z matematyki dla uczniów najmłodszych, świetny poradnik dla nauczycieli klas początkowych. Jak piszą we wstępie Autorki, celem ich jest zaciekawienie dzieci matematyką, prowokowanie twórczych, zaniedbywanych przez szkołę strategii myślenia, danie dzieciom okazji przeżycia prawdziwej przygody intelektualnej. Niestety, z obserwacji Autorek wynika, że większość uczniów zostaje pozbawiona szansy osiągnięcia w tej sferze satysfakcji, niezależnie od posiadanego potencjału. Przyczyny tego zjawiska Autorki upatrują w dość powszechnym modelu nauczania matematyki, nakierowanym na schematyzm, bezrefleksyjność oraz nudne, mechaniczne ćwiczenie technik obliczeniowych. Tymczasem prawdziwa wiedza matematyczna ucznia to nie zbiór wyuczonych reguł i ciągów czynności, lecz matematyczne myślenie, rozumienie, zdolność do przekształceń i twórczych zastosowań. W interesującym rozdziale o myśleniu i matematycznej bezmyślności czytamy, że „uczeń musi rozpoczynać od twórczych strategii osobistych zanim pozna formalne procedury działania. Twórczość matematyczna nie jest dodatkiem, ale warunkiem osiągania odpowiednich efektów.” Ogromną wartość mają więc wszelkie, nawet nieporadne i naiwne, samodzielne poszukiwania strategii rozwiązań, czego rzadko bywają świadomi nie tylko nauczyciele, ale nawet doradcy metodyczni i autorzy podręczników.

Lektura sprzyja zarówno podniesieniu kompetencji dydaktycznych nauczycieli klas początkowych, jak i rozwojowi ich kompetencji w zakresie umiejętności rozwiązywania problemów matematycznych. Poszczególne rozdziały ujęto w przejrzysty, jak na matematyków przystało, schemat: komentarz do zadań – zadania – rozwiązania. Komentarze pomagają nauczycielowi dostrzec walory edukacyjne poszczególnych zadań, przeanalizować tkwiące w nich trudności poznawcze i ocenić, jakiego rodzaju umiejętności może uczeń rozwinąć podczas ich rozwiązywania. Przykładowe tytuły rozdziałów:
- Algorytmy inaczej;
- Bez schematu w geometrii;
- Zadania z pułapką;
- Zbadaj i odkryj;
- Zabawy z kartami.
Proponowane zadania reprezentują różne stopnie trudności. Nauczycielom, poszukującym zadań „odblokowujących matematycznie” uczniów, można polecić ćwiczenia z kartami do gier towarzyskich. Zwykle bardzo lubiane przez dzieci, rozwijają szereg matematycznych kompetencji, pomagają uruchomić logiczne myślenie.
Zawarte w książce zadania omawiane były na warsztatach dla pedagogów i na zajęciach w trakcie studiów podyplomowych, zostały również sprawdzone bezpośrednio w klasach I-III. Bywało, że z ich rozwiązaniem więcej trudności od uczniów miewali przyzwyczajeni do schematów nauczyciele. W świetle takich sytuacji dana nauczycielom, poprzez niniejszą publikację, możliwość odświeżenia i weryfikacji swojego „matematycznego spojrzenia” wydaje się szczególnie cenna.

Książka wysoko oceniona przez recenzentów, wypełniająca lukę na rynku wydawniczym.

Ciekawostka: współautorem książki jest uczeń! Symptomatyczne są słowa podziękowania, kierowane przez niego do rodziców: „To oni pozwolili mi uczyć się matematyki po swojemu i dzięki temu zobaczyłem jej niezwykłe piękno. Dzięki nim matematyka będzie moim wyborem na całe życie”. Pozwólmy więc dzieciom uczyć się „po swojemu”.

Bożena Zwierzyńska

Aktualności

UWAGA!!!
  najbliższy dyżur sobotni przypada w dniu
9 grudnia

Szanowni Czytelnicy!

Od 9 października 2017 r. biblioteka będzie
udostępniać zbiory
w następujących godzinach:
poniedziałek, wtorek, piątek: 8:00-17:00
środa, czwartek:
8:00 - 15:00
sobota (druga w miesiącu): 9:00 - 14:00.

Zapraszamy!

logo
Platforma edukacyjna
Filii PBW w Bytomiu

OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2017/2018


OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

REFORMA EDUKACJI
- informacje

IBUKlibra

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.