Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:


W niniejszym dziale prezentujemy wybrane, warte uwagi, pozycje książkowe z naszych zbiorów. Znajdziecie tu Państwo interesujące pozycje zarówno z pedagogiki, psychologii czy socjologii jak i literatury pięknej. Opisy bibliograficzne książek wzbogacono o autorskie recenzje bądź obszerne adnotacje.

recenzje                                                                                                Fot.B.Zwierzyńska

Zachęcamy do lektury:)

 

 

SZOSTAK, Sylwia
Porozmawiajmy o agresji : propozycja programu profilaktyczno-wychowawczego dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej / Sylwia Szostak, Anna Tabaka. - Kraków : "Rubikon", 2004
Sygn. 40551

Autorka w krótki, przejrzysty sposób opisuje zjawisko agresji wśród dzieci: przyczyny powstawania zachowań agresywnych, rodzaje agresji, oznaki bycia ofiarą przemocy. Przeciwdziałaniu przemocy, a zarazem wszechstronnemu rozwojowi osobowości uczniów służy prezentowany program.

Jest on zgodny z założeniami reformy edukacji, powstał w oparciu o podstawę programową, a jego główne cele to:

  • integracja klasy - wytworzenie atmosfery życzliwości, akceptacji, bezpieczeństwa, współpracy;
  • usprawnianie funkcji poznawczych uczniów przez ich aktywizację, budowanie pozytywnej motywacji do nauki;
  • zaangażowanie środowiska rodzinnego i lokalnego w pracę nad poprawą funkcjonowania rodziny i szkoły oraz zachowania dzieci;
  • wprowadzenie zabawy jako pozytywnego wzmocnienia poprawnych form zachowania;
  • wytwarzanie życzliwej i radosnej atmosfery pracy. W książce znajduje się 19 scenariuszy zajęć z dziećmi oraz 4 scenariusze spotkań z rodzicami. Realizację programu najkorzystniej jest rozpocząć w klasie I.

Bożena Zwierzyńska

LIEBERTZ, Charmaine
Praktyczny poradnik nauczania integracyjnego : skarbnica wiadomości teoretycznych, metod i zabaw / Charmaine Liebertz ; [tł. Magdalena Jałowiec]. - Kielce : "Jedność", 2003
Sygn. 40455


Tytuł książki nieco mylący, bowiem nauczanie integracyjne kojarzone jest w Polsce raczej w kontekście wspólnej nauki uczniów zdrowych i niepełnosprawnych. Tymczasem chodzi tu o metodę nauczania i wychowania całościowego, sprzyjającego integracji osoby jako całości. Polega ono na uwzględnianiu uwarunkowań dzieci, odpowiednim wspieraniu ich w rozwoju i optymalnym przygotowywaniu ich do wymagań społeczeństwa informacji XXI wieku. Autorka przytacza rezultaty najnowszych badań, dotyczących uczenia się przy właściwym wykorzystaniu właściwości mózgu, opisuje rodzaje inteligencji człowieka, prezentuje sześć jednostek nauczania integracyjnego (ruch, postrzeganie, koncentracja, odprężenie, rytm, rytuały) wraz z uzupełniającymi je 70 zabawami i pomysłami do przeprowadzenia w przedszkolu, szkole podstawowej i w domu. W tekst wplecione są sentencje; przytoczmy tu myśl Jeana Paula: "Dzieci są jak zegary; nie można ich tylko nakręcać, trzeba pozwolić im również chodzić".

Bożena Zwierzyńska

BĄK, Joanna
Bajkowe spotkania : program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej / Joanna Bąk, Elżbieta Wiewióra-Pyka. - Kraków : "Rubikon", 2003
Sygn. 40410

Program możliwy do wykorzystania we wszystkich klasach szkoły podstawowej. Powstał w oparciu o piękne, pobudzające wyobraźnię opowiadania Bruno Ferrero ze zbiorów "Nowe historie" i "Historie". Sprzyjają one kształtowaniu umysłu otwartego, kształtowaniu osobowości. Cykl obejmuje 10 tematów do wyboru, w zależności od grupy wiekowej oraz potrzeb szkoły oraz temat dodatkowy dla klasy VI lub do wykorzystania w gimnazjum. Każde zajęcia przewidziane są na dwie godziny, mogą brać w nich udział również chętni rodzice.

Tematyka zajęć:
- Integracja grupy.
- Jesteśmy asertywni.
- Komunikacja interpersonalna.
- Budowanie pozytywnej samooceny.
- Akceptujemy tego, kto jest inny.
- Jesteśmy tolerancyjni.
- Jestem królem swoich pazurów.
- Uzależnienia - komputer, Internet, telewizja.
- Jestem sobą, mam własne zdanie.
- Szukamy przyjaciela.
- Uzależnienia - narkotyki, alkohol, sekty.

Bożena Zwierzyńska

ZORRAQUINO, José Collados
Depresja u dzieci i młodzieży / José Collados Zorraquino ; przekł. [z hiszp.] Jacek Masłoń. - Kraków : "eSPe", 2002
Sygn. 40458

Ważna, potrzebna lektura dla pedagogów i rodziców, napisana z perspektywy wychowawczej. Zwraca uwagę na dramatyczny fakt narastania zjawiska depresji i samobójstw wśród dzieci i młodzieży. Autor omawia problem i przyczyny depresji, uczy rozpoznawać charakterystyczne symptomy, opisuje tradycyjne środki terapeutyczne. Zwraca uwagę na przeciążenie dzieci i młodzieży nadmiarem zajęć szkolnych i pozalekcyjnych, zbyt silną presję szkoły i rodziców na sukces, niedostatek czasu, poświęcanego dzieciom przez rodziców. Książka zawiera porady, jak pomóc w rozwoju swemu dziecku, jak wspólnie poszukiwać jego drogi do dorosłości - i do szczęścia.
 

Bożena Zwierzyńska

SCHILLER, Pam
Wczesne czytanie : gry, zabawy, ćwiczenia i piosenki, które obudzą w dzieciach zainteresowanie czytaniem / Pam Schiller ; tł. Robert Waliś. - Warszawa : "Liber", 2005. - 328 s.
Sygn. 40978, 41148

Zbiór wskazówek i pomysłów dla nauczycieli, pomocnych we wprowadzaniu dzieci w sztukę czytania. Odpowiednie dla przedszkolaków i uczniów klasy I, świetnie nadające się na zajęcia korekcyjno-wyrównawcze.
Jak podkreśla autorka, najważniejsze jest, aby dzieci polubiły czytanie. Nauce czytania powinien towarzyszyć entuzjazm, powinniśmy się starać, by dziecko "zakochało się w dźwiękach języka". Sprzyjają temu zabawy językowe, wesołe wyliczanki, dobrze dobrane wierszyki. Autorka podsuwa nam gotowy pakiet ćwiczeń, opracowany w oparciu o najnowszą wiedzę o rozwoju dziecka, o pracy jego mózgu.

W pierwszej części książki zamieszczono ćwiczenia przygotowawcze: zabawy i ćwiczenia słuchowe (piosenki, rymowanki, przykłady onomatopei, aliteracji itp.). Autorka doradza, jakimi metodami kształcić u dzieci umiejętność rozumienia fabuły, podsuwa strategie rozwoju zdolności umysłowych dziecka, zdolności wysławiania się. Druga, obszerna część książki to "Galeria literek". Każdej z liter alfabetu poświęcono zestaw, składający się z odpowiednio dobranych wierszyków i zabaw z literkami, propozycji różnorodnych ćwiczeń oraz listu do rodziców, szczegółowo informującego ich o pracy dziecka.

W książce widać starania o dostosowanie całości do potrzeb polskiego czytelnika. Znajdziemy tu np. klasyczne teksty Brzechwy, Tuwima, odniesienia do rodzimych baśni czy filmów. Troszkę niekonsekwencji w materiale ilustracyjnym: wewnątrz dużych schematów liter znajdują się rysunki odpowiadające pierwszym literom słów angielskich (w literce B zamiast biedronek - guziki "buttons", wewnątrz literki N zamiast nutek orzechy - to od "nuts", w środku literki U zamiast ust rysunki parasolek - to oczywiście "umbrellas"). Jest to jednak drobiazg łatwy do poprawy. Natomiast w zamieszczonym na końcu książki zestawie kart, służących zabawom, rozwijającym koncentrację, wszystko już się zgadza.

Szereg cennych uwag kieruje autorka również do rodziców. Podpowiada, jak wspomagać edukację dziecka, jak wspólnie cieszyć się z jego sukcesów.

Bożena Zwierzyńska

 

Aktualności


II OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA
DLA BIBLIOTEKARZY
"BIBLIOTEKI OTWARTE
NA ZMIANY"


OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2017/2018


OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

Szanowni Czytelnicy!

Od 1 września 2017 r. biblioteka udostępnia zbiory
w następujących godzinach:

poniedziałek, wtorek, środa: 8:00-17:00
czwartek: 8:00 - 15:00
piątek: 8:00 - 17:00
sobota (druga w miesiącu): 9:00 - 14:00.

Zapraszamy!


REFORMA EDUKACJI
- informacje


IBUKlibra

"Małe szare komórki,
czyli wielki Herkules Poirot"
Międzyszkolny Konkurs Czytelniczy
PODSUMOWANIE

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.