Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:


W niniejszym dziale prezentujemy wybrane, warte uwagi, pozycje książkowe z naszych zbiorów. Znajdziecie tu Państwo interesujące pozycje zarówno z pedagogiki, psychologii czy socjologii jak i literatury pięknej. Opisy bibliograficzne książek wzbogacono o autorskie recenzje bądź obszerne adnotacje.

recenzje                                                                                                Fot.B.Zwierzyńska

Zachęcamy do lektury:)

 

 

LICHOTA, Edyta
Terapia wad wymowy / Edyta Lichota. - Kraków : "Impuls", 2005. - 145 s.
Sygn. 40926

Terapia wad wymowy/ Edyta Lichota. - Wyd. 2 popr. - Kraków : "Impuls", 2006. - 145 s.
Sygn. 41238, 41239

Świetna pomoc dla nauczycieli przedszkoli i klas początkowych, początkujących logopedów i rodziców. Autorka, zdając sobie sprawę z negatywnego wpływu wad wymowy na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka, a zwłaszcza na zagrożenie niepowodzeniami szkolnymi, proponuje nauczycielom wprowadzenie na stałe do programu nauczania ćwiczeń usprawniających narządy mowy: język, wargi, policzki. Zajęcia takie, prowadzone codziennie przez zaledwie 10-15 minut, pozwolą na usprawnienie wymowy w przeciągu 4 tygodni.

Książka zawiera propozycje ćwiczeń i szczegółowe instrukcje dotyczące pracy z dzieckiem. Zgromadzono odpowiednio dobrane zestawy słów i wierszyki, pomocne w terapii logopedycznej, a przy okazji wzbogacające zasób słownictwa dziecka. Teksty znakomitych polskich autorów (m.in. Brzechwa, Chotomska, Gellner, Kamieńska, Papuzińska, Tuwim, Wawiłow) mogą być także materiałem do treningu pamięci uczniów.

W książce wyodrębniono:
- materiał do ćwiczeń samogłosek i spółgłosek;
- schematy (przekrój narządów mowy oraz obrazy samogłosek i spółgłosek);
- fotografie ćwiczeń narządów mowy oraz wymowy głosek.

Zamieszczone w książce ćwiczenia i fotografie wykorzystać można nie tylko w terapii, ale również w profilaktyce wad wymowy. Niektóre ćwiczenia nadają się do wdrażania już od niemowlęctwa. A fotografie przydać się mogą nauczycielom także przy wprowadzaniu nowych głosek.

 

Bożena Zwierzyńska


 

TABOŁ, Sebastian
Istota czytania / Sebastian Taboł. - Kraków : "Impuls", 2005. - 221, [3] s.
Sygn. 41023, 41105, 41125

Swoiste kompendium, porządkujące i syntetyzujące wiedzę na temat różnych aspektów czytania. Autor, choć zasadniczo przyjmuje perspektywę teoretyczną, udziela również licznych, konkretnych wskazówek nauczycielom, dotyczących bezpośredniej pracy z uczniami.

Książka składa się z 6 części:
1. Istota procesu czytania.
2. Metody nauki czytania.
3. Eksperymentalne metody nauki czytania.
4. Cechy dobrego czytania.
5. Rodzaje czytania.
6. Trudności w czytaniu.

W części pierwszej znajdziemy ciekawostkę: omówienie polskich elementarzy do nauki czytania z lat 1550-1994. Natomiast szczególnie interesujący dla studentów i nauczycieli będzie zapewne opis metod eksperymentalnych. Autor przybliża nam następujące metody:
- Glenna Domana,
- Ireny Majchrzak,
- barwno-dźwiękową Heleny Metery,
- fonetyczno-literowo-barwną Bronisława Rocławskiego,
- Dobrego Startu Marty Bogdanowicz.

Uzupełnieniem książki jest obszerna bibliografia. 

Bożena Zwierzyńska

HERMANNS, Gabriele
33 odprężające opowiadania dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym: z elementami treningu autogenicznego / Gabriele Hermanns ; tł. Magdalena Jałowiec. - Kielce : "Jedność", 2005
Sygn. 41050

Zamieszczone w książce opowiadania mają na celu pomoc w odreagowaniu stresu i wyeliminowaniu jego symptomów u dzieci, narażonych obecnie na liczne, negatywne bodźce, skutkujące często nadpobudliwością, agresją, przemęczeniem. Opowiadania działają odprężająco, uspokajająco, sprzyjają treningowi zmysłów i rozwojowi fantazji. Jednocześnie stanowią znakomity punkt wyjścia do różnorodnych edukacyjnych zabaw i eksperymentów, sprzyjają atrakcyjnemu poszerzaniu zasobu wiedzy, poznawaniu rzeczywistości wszystkimi zmysłami.
Słowa-klucze to:
- POCZUJ,
- POSŁUCHAJ,
- WYOBRAŹ SOBIE.

Zgromadzone teksty są bardzo różnorodne. Ich bohaterami są zarówno dzieci, jak i zwierzęta czy postaci baśniowe (np. Czerwony Kapturek). Niektóre teksty (np. "Bożonarodzeniowy sen", "Feliks, zając wielkanocny") są związane z konkretnymi świętami, co pozwala na łatwe włączenie ich w "programowy kalendarz" szkoły czy przedszkola. Jest Halloween, są dziecięce urodziny, wyprawa do supermarketu, na dno oceanu i w kosmos.

Przy każdym opowiadaniu autorka zamieściła praktyczne wskazówki według wygodnego schematu (streszczenie - przygotowanie pomieszczenia, potrzebne rekwizyty - tematy - zadania, zabawy, nauka). Nauczyciel znajdzie tu także propozycje różnorodnych działań, realizowanych bardzo popularną obecnie metodą projektu (np. projekty LAS, PIRACI, INDIANIE).

B.Z.

KUHLEN, Roland
Detektyw Adamski na tropie : zabawy związane z mediami dla dzieci i młodzieży : media - reklama - showbusiness / Roland Kuhlen, Simone Schenk ; [tł. Małgorzata Kowalik]. - Kielce : "Jedność", cop. 2005
Sygn. 41052, 41282

Zestaw atrakcyjnych, oryginalnych scenariuszy zajęć oraz propozycje zabaw i ćwiczeń z zakresu szeroko pojętej edukacji medialnej, sprzyjających rozwojowi kreatywności dzieci i młodzieży. Autorzy, sięgając do różnorodnych aspektów z zakresu tematyki mediów, umożliwiają realizacje prawdziwego bogactwa celów dydaktycznych, a przede wszystkim wychowawczych.
Zabawy kształtują umiejętności zespołowe i komunikacyjne, umiejętność empatii i wcielania się w role, rozwijają poczucie przynależności do grupy. Jednocześnie wnoszą wiele dobrego humoru i radości.

Scenariusze przeznaczone są dla różnych grup wiekowych, także mieszanych i z udziałem dorosłych. Nadają się do wykorzystania w szkole (także w formie szkolnego projektu czy imprezy okolicznościowej), w świetlicach środowiskowych, na koloniach itp.

Tytuły zabaw i przewidziana kategoria wiekowa uczestników:
- "Detektywistyczne seminarium" (powyżej 16 lat);
- "Agencja Morska piana" (powyżej 14 lat, dorośli);
- "Powrót do lat 70-tych" (powyżej 10 lat);
- "W poszukiwaniu liliowej krówki Lotte" (10-14 lat);
- "Spadek księżnej Wielkopolskiej" (od 12 lat, grupy mieszane).
 

Bożena Zwierzyńska

UCZEŃ z przewlekłą chorobą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej : poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych : praca zbiorowa / pod red. Tadeusza Kotta. - Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2005
Sygn. A-3230, A-3231, A-3232


Celem poradnika jest wprowadzenie nauczycieli w problematykę psychologiczno-pedagogiczną uczniów przewlekle chorych oraz wskazanie takich sposobów organizowania nauczania tych dzieci, które uwzględniają aspekty terapeutyczno-rewalidacyjne. W poradniku omówiono wybrane jednostki chorobowe i ich psychologiczne skutki dla funkcjonowania dzieci, przedstawiono czynniki wspierające funkcjonowanie dzieci przewlekle chorych w szkole.

Szczególnie cenny dla nauczycieli będzie zapewne obszerny zbiór konkretnych propozycji metodycznych, opracowanych pod kątem pracy z dziećmi o określonych zaburzeniach rozwojowych.
Nauczyciel znajdzie tu m.in.:

  • program edukacji środowiskowej (z elementami edukacji społecznej) dla dzieci klasy I szkoły podstawowej z nadpobudliwością psychoruchową i zaburzeniami zachowania "Człowiek to ja, człowiek to ty, człowiek to on i ona" (Agnieszka Izdebska-Wojna);
  • scenariusze zajęć oraz propozycje różnorodnych oddziaływań wychowawczych np. "Skrzynia skarbów" - system oddziaływania opartego na nagradzaniu w pracy z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo oraz arkusz zachowań "Produkcja grzecznolinu" (Danuta Wyrzykowska);
  • scenariusze zajęć zintegrowanych;
  • scenariusze zajęć terenowych.

Opracowane przez doświadczonych nauczycieli, sprawdzone w praktyce propozycje metodyczne posiadają wiele walorów terapeutycznych, kształcących i wychowawczych, a ich forma graficzna (wyraziste plansze, krzyżówki, karty pracy) ułatwia bezpośrednie wykorzystanie. Większość propozycji dotyczy dzieci w młodszym wieku szkolnym.

Bożena Zwierzyńska

Aktualności


II OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA
DLA BIBLIOTEKARZY
"BIBLIOTEKI OTWARTE
NA ZMIANY"


OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2017/2018


OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

Szanowni Czytelnicy!

Od 1 września 2017 r. biblioteka udostępnia zbiory
w następujących godzinach:

poniedziałek, wtorek, środa: 8:00-17:00
czwartek: 8:00 - 15:00
piątek: 8:00 - 17:00
sobota (druga w miesiącu): 9:00 - 14:00.

Zapraszamy!


REFORMA EDUKACJI
- informacje


IBUKlibra

"Małe szare komórki,
czyli wielki Herkules Poirot"
Międzyszkolny Konkurs Czytelniczy
PODSUMOWANIE

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.