Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:


W niniejszym dziale prezentujemy wybrane, warte uwagi, pozycje książkowe z naszych zbiorów. Znajdziecie tu Państwo interesujące pozycje zarówno z pedagogiki, psychologii czy socjologii jak i literatury pięknej. Opisy bibliograficzne książek wzbogacono o autorskie recenzje bądź obszerne adnotacje.

recenzje                                                                                                Fot.B.Zwierzyńska

Zachęcamy do lektury:)

 

 

GRUSZCZYK-KOLCZYŃSKA, Edyta
Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupiania uwagi i zapamiętywania : uwarunkowania psychologiczne i pedagogiczne, programy i metodyka / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005
Sygn. 40967

Publikacja przeznaczona dla osób pracujących z dziećmi sześcioletnimi w przedszkolach oraz uczniami klasy pierwszej, a przy niewielkiej modyfikacji treści - także dla pedagogów poradni pedagogiczno-psychologicznych, pracowników świetlic i klubów osiedlowych oraz rodziców. Zawiera analizy i propozycje metodyczne, nakierowane na zwiększanie szans edukacyjnych dzieci, przy czym za podstawę przyjęto tu dobrą pamięć. Autorki zwracają uwagę na fakt odmiennego funkcjonowania procesów pamięci u dzieci i dorosłych oraz wynikające z tego nieporozumienia. Stereotypowe zadania pamięciowe typu "Słuchaj uważnie, zapamiętaj i powtórz" sprawiają dzieciom wiele trudności, również popularne wśród starszych uczniów i dorosłych mnemotechniki nie są dla nich odpowiednie.

Autorki proponują opracowane na podstawie wieloletnich badań i sprawdzone już w praktyce, przyjazne dzieciom programy wspomagające rozwój zdolności do skupiania uwagi, świadomego zapamiętywania i odtwarzania informacji. Ich realizację ułatwiają zamieszczone w książce scenariusze zajęć, szczegółowe wskazówki metodyczne i fotografie.
Programy:
- "Dzieci uczą misie wierszy",
- "Patrzę uważnie i potrafię zapamiętać wiele szczegółów";
- "Potrafię zapamiętać szeregi czynności i przewidzieć, co będzie dalej";
- "Słucham uważnie, aby zapamiętać to, co ważne i potrzebne";
- "Potrafię obdarzać uwagą i mówić tak, aby inni mnie słuchali, pamiętam też, jak wyglądają inni i jak się nazywają".

B.Z.

KLICH, Aleksandra
Cały ten Kutz : biografia niepokorna / Aleksandra Klich. – Kraków: „Znak”, 2009
Sygn. 42463


Świetnie napisana, żywa książka, prawdziwie „niepokorny” obraz arcyniepokornego twórcy. Aleksandra Klich z talentem, wrażliwością i sympatią, ale bez czołobitności, ogarnia przebogaty materiał biograficzny, prezentując nam kalejdoskop odsłon kolejnych wątków, w tempie przyprawiającym o zawrót głowy. Jej bohater powiedział kiedyś, że ma w sobie „pęd egzystencjalny” – i książka to oddaje.

Kazimierz Kutz, jeden z najwybitniejszych polskich reżyserów, jest postacią barwną i kontrowersyjną. Twórca ponad dwudziestu filmów i tyluż sztuk teatralnych, ma na swoim koncie dzieła wybitne, choć zdarzały się również artystyczne porażki. Czytelnik poznaje meandry jego życia i twórczości: jest doświadczenie wojny, nastoletnia fascynacja książkami (lauba!), kompleks robotniczego, śląskiego pochodzenia, szukanie własnej drogi. Są huśtawki nastrojów, artystyczne nowatorstwo, wypalenie. A zaraz potem erupcja twórczości: przejmujący, mityczny (według prof. Tadeusza Sławka – magiczny) obraz Śląska w słynnym tryptyku filmowym. Bo Kutz to podręcznikowe uwikłanie w „syndrom śląski”: rodzinne tradycje powstańcze, szacunek dla Korfantego, przywiązanie do Ziętka, rozgoryczenie i żal w stosunku do Polski, która jednak zawiodła Ślązaków...

Ale Kutz to nie tylko Śląsk, to również Warszawa, Kraków, znów Warszawa. Pod jego kierunkiem, od samego początku, pracuje prawdziwa plejada gwiazd: Dymna, Englert, Gajos, Łomnicki, Łukaszewicz, Kondrat, Olbrychski, Pieczka, Trela, Wilhelmi; dla niego komponuje Kilar. „Jego” aktorzy ufają mu całkowicie, doceniają ogromny profesjonalizm. Janusz Gajos, któremu właśnie Kutz pomógł wyzwolić się spod brzemienia ról Janka Kosa i Tureckiego, podkreśla, że spotkał niewielu takiej klasy zawodowców. Mówi Anna Dymna: „Gdy się zaufa Kaziowi, to zdarzają się cuda. Ja wiele razy czułam, jakby mnie do góry podciągał na linie, i nagle skrzydła mi rosły, i sama leciałam troszkę w górę. On jest taki diablik, czarodziej.” „Pod pozorem szorstkości, niewybrednego języka, ma duszę poety”.

Czytelnik ma zresztą sam okazję poznać zaskakująco ciepłe rysy osobowości Kutza w malowanych przez autorkę rodzinnych relacjach reżysera. Fragmenty pisanych całe życie, długich, pięknych listów do matki świadczą o głębokim przywiązaniu synowskim; widzimy bardzo bliską więź z chorym na schizofrenię bratem, no i w końcu gorące, radosne ukochanie własnego domowego ogniska. Bo Kutz, mężczyzna o ogromnym temperamencie, wielbiący piękno kobiece, trzykrotnie żonaty (żony młodsze kolejno o 8, 18 i 28 lat), potrafi docenić także ciepło domowe, śmiech dzieci i kucharzenie rodzinie...

Poznajemy też Kutza – zaangażowanego obywatela, polityka, rzecznika tolerancji, felietonistę o ciętym języku. Pojawiają się głosy oburzenia, krytyki, ale Kutz wie swoje: „Ludzi trzeba edukować”. Adam Michnik podkreśla: „Kazik jest proeuropejski, prozachodni, (...), szanuje indywidualność. (...) Ma w sobie wielką wewnętrzną prawość, wie, gdzie jest dobro, a gdzie zło. I ma odwagę mówić istotne rzeczy, nawet kładąc na szali swój wielki autorytet, gdy Polska w potrzebie. A jego Polska, ta, do której dąży, to kraj wielobarwny i tolerancyjny”.

Kutza stać na dystans do samego siebie, o czym świadczy np. zamieszczony w książce autoironiczny, zabawny, bardzo trafny autoportret reżysera, rozpoczynający się słowami „Kurdupel-Korniszon ze Śląska”. Magdalena Piekorz ocenia: „To absolutny artysta osobny, do tego uroczy człowiek, jego wady stają się zaletami”. Tyczy się to również osławionego, dosadnego, jędrnego języka twórcy, którego Aleksandra Klich bynajmniej nie cenzuruje. Zresztą, jak np. twierdzi Jan Peszek, „Kazimierz klnie z kulturą. Serwuje nieprawdopodobne serie wyrazów nieparlamentarnych z takim wdziękiem, że nigdy mnie to nie drażniło. Przeciwnie, bawiło. Bo jego wulgarność jest poetycka”.

Czytelnikowi trudno uwierzyć, że rozmówca Aleksandry Klich obchodził niedawno 80. urodziny. Samą książkę Kutz podsumowuje żartobliwie mówiąc, iż „nie wiedział, że miał tak ciekawe życie”, ale jednocześnie zaznacza, że to jeszcze nie wszystko. Reżyser planuje właśnie nowy film (według głośnego - dzięki adaptacji teatru Korez - „Cholonka” Janoscha), odgraża się, że zadebiutuje jako pisarz. Książka kończy się w bardzo Kutzowym stylu: „Ja wam pokażę, a wy się gońcie”.

Bożena Zwierzyńska



GAŁUSZKA, Krystian
Księga Raziela / Krystian Gałuszka. – Katowice : Agencja Specjalistyczna Prasa i Książka, 2007
Sygn. 42071

Powieść stanowi „smakowity kąsek” dla mieszkańców naszego regionu, z racji wykreowania fabuły wokół dość zagadkowej postaci XIX-wiecznego śląskiego przedsiębiorcy, Karola Goduli i związanym z tym umiejscowieniem akcji na terenie współczesnych miast śląskich (głównie w Rudzie Śląskiej, ale i w Bytomiu).
Napisana w konwencji „historical fiction”, stanowi bardzo popularne wśród odbiorców połączenie wątków sensacyjnych, romansowych, historycznych oraz z pogranicza religii i mistyki. Jedną z inspiracji autora był „Kod Leonarda da Vinci”; czytelnicy odnajdą tu również z łatwością nawiązania do „Imienia róży” czy „Poszukiwaczy zaginionej arki”, są kpiarsko przetworzone pomysły z przywołanego wprost „Władcy Pierścieni” etc.

Ernest, główny bohater powieści, niedoszły absolwent kulturoznawstwa, zostaje nieoczekiwanie zmuszony do podjęcia historycznoliterackich poszukiwań: ma wyjaśnić kwestię autorstwa anonimowego utworu-przesłania, zbliżonego do słynnej „Dezyderaty”. Zadanie szybko wykracza poza przewidywalne ramy: mnożą się dziwne, niebezpieczne wypadki, narasta poczucie zagrożenia, ingerują siły pozaludzkie. Bohater, wraz z dwojgiem przyjaciół z czasów studenckich, swą dawną miłością, Leokadią i Zygmuntem, jej mężem, wpada na coraz bardziej zdumiewające tropy: w powieści będą przywołani templariusze, joannici, tajemne bractwa, a wszystko to okaże się ściśle związane z tajemniczą, tytułową Księgą Raziela. W księdze tej Raziel, anioł tajemnic, miał spisać całą mądrość wszechświata... A więc sacrum, wiedza, władza, broń.

Kulturoznawca, absolwentka filologii polskiej i bibliotekoznawca wydają się mieć odpowiednie kompetencje do zmierzenia się z tematem Księgi. Ale przydatne okażą się również całkowicie odmienne kwalifikacje ich czwartej, pięknej towarzyszki...
Fabuła powieści dość szybko wciąga, a czytelnika zaczyna autentycznie intrygować wyłaniająca się z mroku postać Karola Goduli. Informacje o nim, dawkowane stopniowo i zwieńczone zaskakującą koncepcją, budzą nasz niedosyt; większość odbiorców zapewne sięgnie po tej lekturze do innych opracowań na temat śląskiego „króla cynku” i jego dziedziczki, nazywanej „śląskim Kopciuszkiem”. I – jak mówi w jednym z wywiadów autor książki - o to chodziło...

Dzięki przystępnej, atrakcyjnej formie powieść może stanowić dobry punkt wyjścia do zagłębienia się z uczniami w przeszłość naszego miasta i najbliższego regionu, właśnie poprzez medium Karola Goduli. Jednak, z belferskiego obowiązku, należałoby uprzedzić młodzież o fatalnej interpunkcji tekstu...

Bożena Zwierzyńska

WADAS, Józef
Ślonskie fanzolynie Furgoła / Józef Wadas. - Chełm Śląski : Towarzystwo Miłośników Ziemi Pszczyńskiej, 2004
Sygn. A-4455


Sympatyczna książeczka niestrudzonego i wszechstronnego popularyzatora gwary śląskiej, pisarza, gawędziarza, publicysty, muzyka.

Autor prezentuje nam – w oryginalnej gwarze z okolic Chełma Śląskiego – bogaty wybór małych form literackich: wierszowane bajki, dialogi, wierszyki okolicznościowe, krótkie opowiadania, anegdoty, „wice”... Część tekstów to znakomite, prześmieszne przeróbki utworów tak popularnych autorów jak Jan Brzechwa („Kopciuszek”, „Na straganie”, „Lyń”), Julian Tuwim („Lokomotywa”, „Chop Hilary”, „Dwa Michały”), Aleksander Fredro („Pałlek i Pietrek”) czy Kornel Makuszyński („Koziołek Matołek”). Dla koneserów - scena balkonowa Romana i Uliny :)

Kolejna grupa tekstów związana jest tematycznie z życiem religijnym mieszkańców regionu. Są tu m.in. „Chełmskie jasełka” i odpowiednie wersje popularnych kolęd (np. „Pódźmy wszyjscy do Betlyjki”, „Lulajże Jezuniu”). Zilustrowano również życie codzienne mieszkańców regionu („Dwie klachule”, „Ałto z giełdy”, „U mordochwyta”), obyczaje („Topienie Marzanny”), lokalny patriotyzm („Mój Chełm”, „Hymn górnoślonski” I i II, „Moja ziymia”). Wiersze żartobliwe przeplatają się tu z przykładami liryki bardziej kameralnej; czasem pojawiają się nuty sentymentalne („Ukochana Mama”). Z kolei w tekstach o górnikach pojawiają się tony rozgoryczenia i buntu („Górniczo dola”, „I co dali?”).

Młodzieży spodoba się zapewne obszernie reprezentowany humor szkolny, aczkolwiek część anegdot razić może delikatniejsze ucho. W ogóle jest tu sporo scenek rubasznych, a język nader dosadny – lecz niewątpliwie adekwatny do rzeczywistości...
Autora cechuje doskonały słuch, wsparty znakomitym zmysłem obserwacyjnym, pozwalający w zwięzły i niezwykle obrazowy sposób konstruować swoje wypowiedzi. Teksty kipią jędrnym dowcipem, świetnie oddają koloryt lokalny, są dobrze spuentowane. Wadas trafnie „wygrywa” różnice między tzw. językiem literackim a żywiołem gwary; szczególnie humorystyczny efekt przynosi przeróbka fragmentu z Szekspira, gdzie w miejsce wzniosłych metafor literackiego pierwowzoru „wlazuje” obrazowanie osadzone w najbardziej prozaicznym konkrecie. Skarży się śląski Romeo:
„Jak jo ci fest przaja – jak jo cie łoboczył
To jo wielkiym szwongiem srogi mur przeskoczył
Ty moja Ulina i ty skarbie złoty
Skuli tego skoku – stargołech galoty
Przileciołech do cia na takie umizgi
A teroz mom w zadku samusińkie drzizgi.”
To zanurzenie gwary w konkrecie codzienności potęguje efekty komiczne. Uroczo absurdalne „Ryby sobie łowię” mistrza Fredry chyba przegrywa z niewinnym „Co ty Pałlek robisz? / Chytom se karasie”...

Nie wszystkie wiersze w książce pisane są gwarą. Wydaje się jednak, że ze znacznie żywszym odbiorem czytelników spotkają się teksty gwarowe. Przykładowo, okolicznościowy wierszyk „Dzień Nauczyciela” jest nieco sztuczny, taki, jakich wiele, ale już pozornie podobny „Dziyń Babki” ma własny charakter i ukrytą serdeczność. Świadczy to o autentycznej więzi autora z językiem i kulturą regionu.

Bożena Zwierzyńska

 

SQUIRES, G.
Pomóż dziecku z... dysleksją / G. Squires, S. McKeown. - Warszawa : Wydaw. K.E.LIBER, 2006
Sygn. 41403, 41417


Poradnik skoncentrowany na codziennej pracy z uczniem dyslektycznym; zawiera również wiele cennych wskazówek dla rodziców. Autorzy prezentują szereg konkretnych, prostych rozwiązań i strategii wspomagających dziecko dyslektyczne, zwracają uwagę na konieczność eksponowania mocnych stron dziecka i udzielania mu wsparcia emocjonalnego. Przykładem budowania nastawienia pozytywnego jest chociażby tabela kontrolna, sformułowana w sposób koncentrujący się na tym, co dziecko już potrafi zrobić. A zamieszczona w książce plansza ze zdjęciami i nazwiskami sławnych i utalentowanych dyslektyków może służyć zarówno refleksji otoczenia dzieci dyslektycznych, jak i psychoterapii samych osób, dotkniętych tą przypadłością...

Bożena Zwierzyńska

Aktualności


II OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA
DLA BIBLIOTEKARZY
"BIBLIOTEKI OTWARTE
NA ZMIANY"


OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2017/2018


OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

Szanowni Czytelnicy!

Od 1 września 2017 r. biblioteka udostępnia zbiory
w następujących godzinach:

poniedziałek, wtorek, środa: 8:00-17:00
czwartek: 8:00 - 15:00
piątek: 8:00 - 17:00
sobota (druga w miesiącu): 9:00 - 14:00.

Zapraszamy!


REFORMA EDUKACJI
- informacje


IBUKlibra

"Małe szare komórki,
czyli wielki Herkules Poirot"
Międzyszkolny Konkurs Czytelniczy
PODSUMOWANIE

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.