Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:


W niniejszym dziale prezentujemy wybrane, warte uwagi, pozycje książkowe z naszych zbiorów. Znajdziecie tu Państwo interesujące pozycje zarówno z pedagogiki, psychologii czy socjologii jak i literatury pięknej. Opisy bibliograficzne książek wzbogacono o autorskie recenzje bądź obszerne adnotacje.

recenzje                                                                                                Fot.B.Zwierzyńska

Zachęcamy do lektury:)

 

 

FLIS, Renata
Praca w klasie integracyjnej : materiały pomocnicze dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej / Renata Flis. - Kraków : "Impuls", 2005
Sygn. 41393, 41415

Książka oparta na doświadczeniach kilkunastu lat pracy w dziedzinie integracji.
Obszerny materiał podzielono na 3 bloki tematyczne:
- współpraca nauczycieli;
- wybrane metody i formy pracy;
- współpraca z rodzicami.

W części pierwszej omówiono kwestie, związane ze specyfiką pracy w klasie integracyjnej, przede wszystkim zagadnienie współpracy nauczyciela kształcenia zintegrowanego (prowadzącego) i pedagoga specjalnego (nauczyciela wspomagającego).
Załączniki do rozdziału zawierają:
- przykład modyfikacji planu nauczania i wychowania;
- opis i analizę przypadku;
- plan terapii indywidualnej dla ucznia autystycznego;
- test wielopoziomowy dla klasy I wraz z modyfikacją;
- test wielopoziomowy dla klasy III wraz z modyfikacją;
- scenariusze 3 wariantów integracyjnego turnieju "Rusz głową, kopnij nogą".

Wśród omówionych wybranych metod pracy czytelnik odnajdzie dramę i projekt dydaktyczny. Autorka analizuje również strategie pracy w klasie, zalety pracy w grupach, możliwości organizacji zajęć pozalekcyjnych (tu ciekawa forma koła wolontariusza).
Do działu dodano następujące załączniki:
- 8 scenariuszy zajęć zintegrowanych dnia aktywności twórczej (przykładowo: "Kopciuszek na balu", "Poezja jak muzyka", Nie szata zdobi człowieka");
- propozycje zabaw śródlekcyjnych, korygujących wady postawy dzieci;
- scenariusz zajęć pozalekcyjnych ("Podróż do wnętrza Ziemi");
- materiały pomocnicze do realizacji ośrodków tematycznych zgodnie z zainteresowaniami uczniów ("W jaskini", "W Biskupinie", "Na książęcym zamku", "Legendarni władcy");
- program autorski organizacji Klubu Młodego Wolontariusza.

Rozdział dotyczący współpracy z rodzicami wzbogacono o następujące materiały:
- plan współpracy z rodzicami;
- kwestionariusz wywiadu;
- ankietę po pierwszym etapie kształcenia;
- ankietę na temat szkoły;
- scenariusze spotkań z rodzicami;
- scenariusz wycieczki integrującej ("W poszukiwaniu bananowego i cukierkowego drzewa").

Bożena Zwierzyńska

DZIONEK, Elżbieta
Kinezjologia edukacyjna / Elżbieta Dzionek, Małgorzata Gmosińska, Anna Kościelniak, Mirosława Szwajkajzer. - Kraków : “Impuls”, 2006
Sygn. 41372, 41373

Publikacja skierowana do nauczycieli wychowania przedszkolnego, kształcenia zintegrowanego oraz pedagogów korekcyjnych i specjalnych. Zawiera 18 scenariuszy zajęć dla dzieci przedszkolnych i uczniów najmłodszych, opracowanych z wykorzystaniem elementów Gimnastyki Mózgu wg Paula i Gail Dennisonów. Autorki, nauczycielki przedszkola, z powodzeniem wykorzystują tę metodę w swojej pracy, podkreślając jej zalety zarówno w zakresie wspomagania naturalnego rozwoju dzieci, jak i stymulowania rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W proponowanych scenariuszach autorki łączą ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej z technikami twórczego myślenia Edwarda Nęcki.
Przykładowe tytuły zajęć:
- Zabawy z Panią Jesienią;
- Smutna czy radosna dziewczynka z zapałkami?;
- Od ziarenka do bochenka;
- Wiemy, jak bezpiecznie poruszać się po drodze;
- W piernikowym domku Baby Jagi.

Bożena Zwierzyńska

PAWLAK, Piotr
Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej / Piotr Pawlak. - Wyd. 2. - Kraków : „Impuls”, 2006
(Sygn. 41394, 41416)

 

Propozycja pomocna w pracy wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej z dziećmi z ADHD w wieku 6-10 lat. Na prezentowany program składają się pozostające w korelacji, prowadzone równolegle zajęcia grupowe i indywidualne. Założonym, podstawowym celem zajęć grupowych jest poprawa funkcjonowania społecznego dzieci nadpobudliwych, natomiast zajęcia indywidualne mają służyć usprawnianiu możliwości percepcyjnych oraz sprawności motorycznej dziecka. Zajęcia grupowe obejmują cykl 15 spotkań, przewidzianych do prowadzenia 2 razy w tygodniu, z wykorzystaniem zabaw i ćwiczeń ruchowych i usprawniających, technik relaksacyjnych, elementów muzykoterapii i dramy, a także z elementami metody Sherborne i Dennisona. Zajęć indywidualnych przewidziano w programie 8 (jeden raz w tygodniu). Ich istotną, integralną częścią jest bajka terapeutyczna.
   W książce zamieszczono gotowe do skopiowania propozycje ćwiczeń dla dzieci (m.in. wzorce literek, labirynty i krzyżówki obrazkowe).
Bożena Zwierzyńska

 

SPOHRER, Kate E.
Pomóż dziecku z... ADHD / Kate E. Spohrer. - Warszawa : K.E. LIBER, 2006
Sygn. 41405, 41406


Poradnik dla nauczyciela i rodzica, ale równie dobrze dla samego dziecka, bowiem główna część książki napisana jest w formie skierowanej bezpośrednio do dziecka ze zdiagnozowanym ADHD lub przejawiającego zachowania wskazujące na nadpobudliwość psychoruchową i deficyty uwagi. Celem autorki jest ułatwienie dziecku poznania i zrozumienia charakteru swoich zaburzeń, a w efekcie - umożliwienie ich efektywnego przełamywania.
Autorka podsuwa nauczycielowi szereg wskazówek, dotyczących postępowania z uczniem z ADHD, przedstawia przykłady odpowiednich zajęć, ćwiczeń i zabaw, zgrupowanych w rozdziały o wymownych tytułach:
- Poczucie własnej wartości;
- Samoświadomość;
- Przyjaciele;
- Zorganizowanie i koncentracja.
Atutem poradnika jest przejrzysta szata graficzna, czytelne dla ucznia plansze i diagramy, ułatwiające zrozumienie treści ilustracje.

Bożena Zwierzyńska

 

GÓRKA, Iwona
Mały nieszczęśliwy człowiek z ADHD / Iwona Górka. – Kraków : Edukacyjna.pl, 2005
Sygn. 41097, 41295

 

Oryginalna, poetycka, a przecież jawnie edukacyjna ksiązka, ujmująca problem dziecka nadpobudliwego z jego perspektywy. Autorce – doświadczonej terapeutce, pedagogowi specjalnemu, a zarazem poetce, udało się dokonać trudnej sztuki połączenia dydaktyzmu i literackiej urody tekstu.
Bohaterem pełnej prostoty opowieści jest Mikołaj - wrażliwy, zagubiony 11-latek, obarczony syndromem nadpobudliwości psychoruchowej. Na przykładzie jego domowych i szkolnych perypetii autorka bardzo przystępnie wyjaśnia mechanizm zachowań oraz dydaktycznych porażek dziecka z ADHD.

Książka składa się z dwóch części. Pierwsza („O tym, czym jest wróg i ile zła wyrządził chłopcu”) w bardzo prosty sposób wprowadza w zagadnienie zespołu ADHD. Podobnie jak tytuł całej książeczki, również tytuł tej części podkreśla istotę problemu. Jak pisze Iwona Górka, „to książka o cierpieniu dziecka”, cierpieniu, z którego na ogół skoncentrowani na własnych kłopotach dorośli nie zdają sobie sprawy. Jednocześnie autorka zwraca uwagę na szczególną rolę, jaka przypada w pracy z dzieckiem nadpobudliwym nauczycielom. Niestety, nie ukrywa, że nawet wśród nauczycieli zdarza się brak wiedzy na temat ADHD. Połączony z brakiem empatii, staje się źródłem upokorzeń, prowadzi do drastycznego zaniżania samooceny ucznia. Dwie kolejne wychowawczynie Mikołaja, jak bieguny dobra i zła, obdarzone słowem o niezwykłej sile sprawczej, są ukazane jako osoby, które mogą pogłębiać cierpienie dziecka - lub przynieść mu ratunek.

Część druga, nosząca tytuł „O tym, w jaki sposób można pomóc chłopcu pokonać wroga”, to dydaktyczno-terapeutyczna baśń, przedstawiona jako literacka praca wrażliwego chłopca, snuta pod znamiennym tytułem „Podróż moich marzeń”. Historia małego Mikołaja - jak w baśni - kończy się szczęśliwie. Ale nigdy nie będzie mu łatwo. Bowiem - jak przypomina Iwona Górka - swoista walka/praca nad sobą to stały towarzysz życia osoby z ADHD.

Książka znakomicie nadaje się do podsunięcia rodzicom ucznia z ADHD, często nieświadomie popełniającym ogromne błędy wychowawcze. Pomoże im wczuć się w doświadczenia swego dziecka, zrozumieć jego trudności i potrzebę wsparcia. Autorka daje znękanym rodzicom szereg porad; przede wszystkim jednak stawia sobie za cel przynieść im zagubioną gdzieś wiarę we własne dziecko. Niemal boli, gdy czyta się o nieustannych karach, obojętności wobec starań chłopca (np. reakcja na pierwsze, samodzielnie ułożone zdanie, które brzmiało "BARDZO CIĘ KOCHAM, MAMUSIU"), niezrozumieniu. Odświeżona - dzięki lekturze - wrażliwość w kontakcie z własnym dzieckiem może okazać się najcenniejszą pomocą...
Walory terapeutyczne książki warto również wykorzystać bezpośrednio w pracy z dzieckiem z ADHD, zachęcając je do lektury, a jeszcze lepiej – zachęcając rodziców do wspólnego, rodzinnego czytania.

 

Bożena Zwierzyńska

Aktualności

UWAGA!!!
  najbliższy dyżur sobotni przypada w dniu
18 listopada

Szanowni Czytelnicy!

Od 9 października 2017 r. biblioteka będzie
udostępniać zbiory
w następujących godzinach:
poniedziałek, wtorek, piątek: 8:00-17:00
środa, czwartek:
8:00 - 15:00
sobota (druga w miesiącu): 9:00 - 14:00.

Zapraszamy!

logo
Platforma edukacyjna
Filii PBW w Bytomiu

OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2017/2018


OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

REFORMA EDUKACJI
- informacje

IBUKlibra

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.