Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:


W niniejszym dziale prezentujemy wybrane, warte uwagi, pozycje książkowe z naszych zbiorów. Znajdziecie tu Państwo interesujące pozycje zarówno z pedagogiki, psychologii czy socjologii jak i literatury pięknej. Opisy bibliograficzne książek wzbogacono o autorskie recenzje bądź obszerne adnotacje.

recenzje                                                                                                Fot.B.Zwierzyńska

Zachęcamy do lektury:)

 

 

KOZŁOWSKA, Anna
Zaczarowane bajki, które leczą dla dzieci i dorosłych / Anna Kozłowska. - Warszawa : "Żak", 2007
Sygn. 41704

Bardzo ładna, ciepła lektura, znakomity materiał biblioterapeutyczny. Mądre, urocze teksty zgrupowano w trzech grupach: to bajki dla małych dzieci, bajki dla dzieci szkolnych i bajki dla rodziców. Bohaterami są prawdziwe i baśniowe zwierzęta, fantastyczne stworki, małe i większe dzieci. Przeżywają one swe pierwsze przygody, zdobywają różnorodne doświadczenia, czasem borykają się z wielkimi życiowymi problemami.
Bajeczki rozwijają wrażliwość etyczną, kształtują poczucie sprawiedliwości, uczą opanowania, odpowiedzialności, samodzielnego szukania dróg wyjścia z trudnych sytuacji. Z kolei rodzicom pomagają uświadomić sobie chociażby własną nadopiekuńczość. Przy każdym tekście zaznaczono zagadnienie, którego dotyczy (np. bajkę "Smoczyca Mądra, smok Wielki i mały Smoczek" autorka napisała dla dzieci, które chcą przezwyciężyć uczucie strachu, natomiast bajka "O gawrze i niedźwiedziej rodzinie", napisana razem z małym Piotrusiem, dotyczy rozwodu rodziców).
Do książeczki dołączono rysunki dzieci oraz stroniczki puste, zachęcające do samodzielnego zilustrowania bajeczek.
Książeczka do wykorzystania w przedszkolu i na zajęciach szkolnych, w świetlicy, w domu; warta zarekomendowania na szkolnych wywiadówkach w szkole podstawowej czy spotkaniach z rodzicami w przedszkolu.
Pozycja w zbiorach biblioteki jednoegzemplarzowa, ale do wypożyczania na tydzień.

Bożena Zwierzyńska

KOPACZYŃSKA, Iwona
Wymiary edukacji zintegrowanej / Iwona Kopaczyńska, Agnieszka Nowak-Łojewska ; Uniwersytet Zielonogórski w Zielonej Górze. - Kraków : "Impuls", 2007
Sygn. 41744

Propozycja, skierowana do nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej, łącząca podbudowę teoretyczną i aspekty praktyczne, związane z zagadnieniem integracji. W pierwszej części książki autorki analizują teoretyczne aspekty integracji, odwołując się do kontekstów filozoficznych, psychologicznych i socjologicznych. Czytelnik znajdzie tu również prezentację źródeł i odmian koncepcji nauczania całościowego, a także rozważania, dotyczące strategicznych działań nauczyciela w realizacji idei integracji w edukacji wczesnoszkolnej.
Druga, znacznie obszerniejsza część książki to omówienie możliwości i propozycje realizacji idei integracji w praktyce szkolnej.

Autorki przyjmują tu kolejno następujące punkty wyjściowe:
  • zadania zintegrowane (przykłady różnorodnych zadań, ćwiczeń relaksacyjnych i poprawiających koncentrację, zabaw ruchowych, scenariusze zajęć),
  • projekty ("Wynalazki i wynalazcy", "Nasze uczucia"),
  • aktywność badawczą ("Świat, w którym żyjemy", "Zjawiska atmosferyczne", "Woda"),
  • inteligencje wielorakie ("Bezludna wyspa"),
  • duchowość człowieka (tutaj rozważania raczej pod kątem osób dorosłych, ale czytelnik znajdzie również dwa zadania dla dzieci),
  • kontinuum poznania ("Turniej rycerski", "W poszukiwaniu krainy szczęścia").

Bożena Zwierzyńska

PLUTA, Teresa
Profilaktyczno-wychowawczy program przeciwdziałania agresji u dzieci w młodszym wieku szkolnym / Teresa Pluta. - Wyd. 3. - Kraków : "Impuls", 2007
Sygn. 41605

To już trzecie wydanie książki, niemniej w zbiorach PBW nowość :) A pozycja warta polecenia z uwagi na szczególnie aktualną tematykę oraz stosunkowo nieliczną literaturę wspomagającą pracę świetlicy szkolnej - bo to właśnie wychowawcy świetlic są adresatem niniejszego programu. Celem programu jest przede wszystkim profilaktyka agresji, z uwzględnieniem działań diagnostycznych i terapeutycznych. Przyjętą tutaj podstawową formą aktywności dziecka są zabawy i ćwiczenia interakcyjne.

Program podzielono na dwa działy:
1. Ćwiczenia i zadania interakcyjne jako środek eliminowania agresji wśród dzieci:
- uczenie się lepszego rozumienia siebie samych i innych;
- budowanie poczucia własnej wartości i silnej tożsamości;
- nawiązywanie pozytywnych interakcji;
- dostrzeganie, rozpoznawanie i nazywanie własnych oraz cudzych uczuć; rozpoznawanie zachowań agresywnych;
- rozpoznawanie przyczyn agresji;
- pokojowe rozwiązywanie konfliktów;
- opanowywanie i przezwyciężanie zachowań agresywnych.
2. Współpraca z osobami wspomagającymi działalność eliminującą agresję (wychowawcami klas I-III, pedagogiem szkolnym, rodzicami).
Oczywiście, szereg zaproponowanych ćwiczeń i zabaw znakomicie nadaje się do wykorzystania przez nauczycieli klas początkowych w trakcie zajęć zintegrowanych.

Bożena Zwierzyńska

GŁADYSZEWSKA-CYLULKO, Joanna
Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii / Joanna Gładyszewska-Cylulko. - Kraków : "Impuls", 2007
Sygn. 41740, 41741

Problem nieśmiałości dotyczy wielu dzieci, dla których oznacza szereg problemów, czasem bardzo dotkliwych, w życiu codziennym. Niniejsza pozycja stanowi nową propozycję w zakresie metod pracy terapeutyczno-wychowawczej z dziećmi nieśmiałymi. Autorka, opierając się swoich kilkuletnich doświadczeniach, skonstruowała koncepcję wizualizacji z wybranymi technikami arteterapii, służącą poprawie funkcjonowania emocjonalno-społecznego dzieci nieśmiałych.
Metoda ta opiera się na świadomym pobudzaniu wyobraźni, zainspirowanej słowem i muzyką, a wzmacnianej technikami arteterapeutycznymi. Może pełnić funkcje terapeutyczne, kreatywne, wychowawcze, rozwojowe, adaptacyjne, ekspresyjne.

Część początkowa książki to wprowadzenie w samo zagadnienie nieśmiałości (definicje, geneza, wpływ na funkcjonowanie dziecka), a także prezentacja wybranych metod i technik terapeutycznych. Dalsze rozdziały przybliżają czytelnikowi zagadnienie wizualizacji, problematykę arteterapii oraz ekspresji twórczej dziecka. Autorka prezentuje nam również swoje badania: hipotezy, metodologię, wyniki.

Do książki dołączono aneksy, zawierające arkusze obserwacyjne, a także 5 przykładowych scenariuszy sesji z wykorzystaniem wizualizacji z wybranymi technikami arteterapii, których założone cele to kolejno:
- pomoc w uzyskaniu stanu odprężenia psychofizycznego,
- uświadomienie sobie oczekiwań bliskiej osoby,
- ułatwienie dziecku samoakceptacji,
- uzyskanie wglądu we własne marzenia,
- doskonalenie umiejętności formułowania i osiągania indywidualnych celów.

 

Bożena Zwierzyńska

BIDZAN, Mariola
Nastoletnie matki : psychologiczne aspekty ciąży, porodu i połogu / Mariola Bidzan. - Kraków : "Impuls", 2007
Sygn. 41603

 

Bardzo potrzebna pozycja, wydana akurat w okresie burzliwych dyskusji, związanych z „liczeniem ciąż” w szkołach. Autorka dedykuje swoją książkę „odważnym i mądrym dziewczętom, które bez względu na trudności zdecydowały się w młodym wieku urodzić dziecko” i życzy im, „aby uśmiech waszych dzieci rozpromieniał cały świat i abyście nigdy nie żałowały swojej decyzji...” . Do tego jednak niezbędne jest zrozumienie i wsparcie otoczenia społecznego nastoletnich matek: rodziny, szkoły, środowiska. Potrzebna jest pozytywna atmosfera społeczna i odpowiednie regulacje prawne, których ciągle w naszym kraju brakuje. I temu właśnie służy niniejsza książka: przebudowaniu społecznych postaw wobec zjawiska, przełamaniu związanych z nim stereotypów.

Autorka dostarcza wieloaspektowej wiedzy o problemie. Na wstępie prezentuje odpowiednie dane statystycznie, nakreśla też kontekst, w jakim należy rozpatrywać zagadnienie ciąż nastolatek (psychologiczne problemy, związane z dorastaniem, narastające zjawisko depresji wśród młodzieży, przemiany społeczne i związana z tym wczesna inicjacja seksualna, brak wiedzy o antykoncepcji). Omawia również medyczne i społeczne aspekty ciąży, porodu i połogu nastolatek, a także ich wyjątkowo trudną sytuację psychologiczną. Z przytaczanych tu licznych badań wynika m.in., że naciski na dokonanie aborcji są w przypadku ciąż nastoletnich bardzo duże...

Książka skierowana do psychologów, pedagogów, socjologów, księży, rodziców, polityków, a w zasadzie przeznaczona dla każdego, bowiem każdy z nas powinien rozumieć problem i umieć w razie potrzeby udzielić wsparcia osobom go potrzebującym. W książce podano również adres internetowy Stowarzyszenia Pomocy Nieletnim Rodzicom z siedzibą w Szklarskiej Porębie (www.nieletni rodzice.org.prv.pl), założonego w celu niesienia pomocy nastoletnim matkom i ojcom.

Bożena Zwierzyńska

Aktualności

UWAGA!!!
  najbliższy dyżur sobotni przypada w dniu
18 listopada

Szanowni Czytelnicy!

Od 9 października 2017 r. biblioteka będzie
udostępniać zbiory
w następujących godzinach:
poniedziałek, wtorek, piątek: 8:00-17:00
środa, czwartek:
8:00 - 15:00
sobota (druga w miesiącu): 9:00 - 14:00.

Zapraszamy!

logo
Platforma edukacyjna
Filii PBW w Bytomiu

OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2017/2018


OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

REFORMA EDUKACJI
- informacje

IBUKlibra

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.