Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:


W niniejszym dziale prezentujemy wybrane, warte uwagi, pozycje książkowe z naszych zbiorów. Znajdziecie tu Państwo interesujące pozycje zarówno z pedagogiki, psychologii czy socjologii jak i literatury pięknej. Opisy bibliograficzne książek wzbogacono o autorskie recenzje bądź obszerne adnotacje.

recenzje                                                                                                Fot.B.Zwierzyńska

Zachęcamy do lektury:)

 

 

ROWLING, J. K.
Baśnie barda Beedle'a : przełożone z run na język angielski przez Hermionę Granger / J.K. Rowling. – Poznań : „Media Rodzina”, cop. 2008
Sygn. 42680




A to propozycja nietypowa: zbiór baśni, w dodatku opatrzonych oryginalnymi komentarzami również fikcyjnej postaci – profesora Albusa Dumbledore’a, świetnie znanego miłośnikom powieściowego cyklu o Harrym Potterze. Niniejsza książeczka to atrakcyjne uzupełnienie owego cyklu: z jednej strony autorka, budując konteksty, urealnia czarodziejski świat siedmioksięgu, z drugiej – przygotowuje do wejścia weń kolejnych, najmłodszych czytelników.

Rekomendując książki, pomocne w sztuce biblioterapii, baśni pominąć nie sposób. To one wprowadzają dziecko w świat wartości, uczą rozpoznawania dobra i zła, stymulują rozwój, kształtują wrażliwość i wyobraźnię. Realizują również funkcje stricte biblioterapeutyczne, o czym pisze m.in. Bruno Bettelheim w uznanym dziele Cudowne i pożyteczne : o znaczeniach i wartościach baśni (dostępnym zresztą w naszej bibliotece…).

Najnowsza książka J. K. Rowling, swoiście wielopoziomowa, na swym pierwszym poziomie jest właśnie zbiorem baśni o wartości autonomicznej, przeznaczonych do czytania małemu dziecku. Ale w książkę wpisani są również kolejni adresaci i inne formy odbioru: zwiększona czcionka ma za zadanie ułatwić samodzielną już lekturę młodziutkiemu odbiorcy, a erudycyjne, ironiczne, iskrzące się humorem komentarze profesora Dumbledore’a to już perełka dla nastoletniego i całkiem dorosłego czytelnika.

Baśni XV–wiecznego barda z Yorkshire jest pięć: Czarodziej i skaczący garnek, Fontanna Szczęśliwego Losu, Włochate serce czarodzieja, Czara Mara i jej gdaczący pieniek, Opowieść o trzech braciach. Przeznaczone dla małych czarownic i czarodziejów (ta informacja na pewno zafascynuje najmłodsze dzieci), niosą przekaz uniwersalny. Obecne w nich tematy to m.in. wrażliwość na potrzeby i cierpienie innych, tolerancja (świat czarodziejów a świat mugoli…), szlachetność i poświęcenie. A także bezduszność, niezgoda na miłość, żądza władzy, śmierć.

O ile niewielu nastolatków zgodziłoby się przyznać, że czytuje baśnie (i może rzeczywiście nie czyta…), o tyleż Baśnie barda Beedle’a, przy powszechnie znanej „potteromanii”, zostałyby chyba zaakceptowane jako materiał do dyskusji przez uczniów starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjalistów. Konkretnie baśń ostatnia, tak istotna dla siódmego, finalnego i najpoważniejszego tomu potterowego cyklu, w którym Opowieść o trzech braciach pełni kluczową rolę. Postawy i wybory bohaterów Harry’go Pottera i Insygniów Śmierci, w kontekście baśni i intrygującego, pełnego niedopowiedzeń komentarza wielkiego czarodzieja, to dobry materiał na lekcję języka polskiego czy dyskusyjne spotkanie w bibliotece szkolnej.

Lektura książki to sama przyjemność. Wydana bardzo starannie, ozdobiona delikatnymi, pełnymi uroku ilustracjami samej J. K. Rowling, sprawi dużo satysfakcji wiernym czytelnikom pisarki i na pewno przysporzy wielu nowych, co w epoce zanikania obyczaju czytania jest prawdziwie bezcenne. Powieści o Harrym Potterze uczą rozpoznawania wartości w sposób jak najdalszy od nudy i dydaktyzmu, a ich walory biblioterapeutyczne są niekwestionowane. I choć kilka lat temu pojawiały się sporadycznie głosy nieufne, a nawet dość kuriozalne zarzuty wobec twórczości Rowling, w 2009 roku nawet stanowisko Kościoła uległo zmianie: w oficjalnej gazecie Watykanu chwalono wymowę dzieła, w którym dobro bierze górę nad złem.

Wart jeszcze odnotowania jest cel, z myślą o którym powstały Baśnie…: dochód z ich sprzedaży przeznaczony został na rzecz organizacji charytatywnej Children’s High Level Group, wspomagającej dzieci z europejskich domów dziecka, której współzałożycielką jest pisarka. W ten sposób, obok wartości niewątpliwych, lecz niematerialnych, jak walory czytelnicze czy biblioterapeutyczne, książeczka generuje wymierne, finansowe wsparcie dla dzieci, którym zwiększa szanse znalezienia nowych rodzin.

Bożena Zwierzyńska

BIBLIOTERAPIA w praktyce : poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów / pod red. Eweliny J. Koniecznej. – Kraków : „Impuls”, 2005
Sygn. 41098

BIBLIOTERAPIA w praktyce : poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów / pod red. Eweliny J. Koniecznej. - Wyd. 2 popr. – Kraków : „Impuls”, 2006
Sygn. 41223, 41224


Poradnik jest swoistą antologią opowieści, podejmujących rozliczne problemy, z jakimi w swoim życiu mierzyć się musi dziecko, nastolatek, dorosły. Odpowiednio skonstruowane, przeznaczone do głośnego odczytania teksty są tu podstawą scenariuszy biblioterapeutycznych, których celem jest szeroka profilaktyka oraz pomoc w pracy z emocjami. Opowiadania – poza jednym, w nietypowej dla całości zbioru konwencji bajki, z bohaterem zwierzęcym – osadzone są we współczesnych realiach, a przedstawione historie to mozaika o różnym ciężarze gatunkowym – od opisu nierozsądnych postępków po prawdziwe dramaty. Poruszane zagadnienia to m.in. przyjaźń, zaufanie, zazdrość, uleganie stereotypom, pokusa sięgnięcia po narkotyki, negatywna presja grupy, inicjacja seksualna, odwaga cywilna. Jest sporo – to bolesne, ale jakże prawdziwe – przemocy rówieśniczej, często zestawionej z obojętnością i tchórzostwem dorosłych, w tym nauczycieli. Są bulimia, zagrożenie sektami, nieplanowana ciąża i aborcja, homoseksualizm, nietolerancja. Pojawiają się również specyficzne problemy dorosłych: zapłodnienie In vitro, zdrada, przemoc domowa, mobbing w pracy.

Istotnym wprowadzeniem do pracy z proponowanymi tekstami są dwie wstępne części poradnika, prezentujące krótko obszar zastosowania scenariuszy biblioterapeutycznych (z wyraźnym podkreśleniem ich specyficznych celów) oraz metodykę pracy z tekstem biblioterapeutycznym. Zamieszczono tu m.in. wygodną dla osób, przygotowujących zajęcia, tabelę, prezentującą podstawowe informacje o scenariuszach (tytuł / odbiorca / treść / cele do osiągnięcia / miejsce realizacji / czas realizacji), która pozwala na szybką orientację w zawartości książki i ułatwia wybór odpowiedniego do potrzeb materiału. Natomiast podane konkretne porady pozwolą osobom zainteresowanym na opracowanie własnego scenariusza biblioterapeutycznego: zarówno w pełni autorskiego, jak i w oparciu o będący inspiracją gotowy, istniejący już tekst. W książce mamy zresztą przykłady obu takich rozwiązań: obok występujących tu w większości tekstów własnych znajdujemy wartościowe scenariusze, powstałe z wykorzystaniem twórczości uznanych pisarzy, m.in. powieści Oskar i pani Róża Erica-Emmanuela Schmidta czy Miasta utrapienia Jerzego Pilcha. Wstrząsające są fragmenty opowiadania Jana Brzechwy Zazdrość (z tomu Brzechwa dla dorosłych – to mniej znane oblicze pisarza); aż dziw, że oparty na nim scenariusz przeznaczony jest w założeniu tylko dla uczniów, choć dobra proza pisarza daje tu materiał do pracy w grupach terapeutycznych dla będących „po przejściach” dojrzałych ludzi.

Część główna poradnika to 30 scenariuszy biblioterapeutycznych, przeznaczonych do wykorzystania w pracy z różnymi grupami odbiorców: począwszy od dzieci z zerówki i szkół podstawowych, poprzez gimnazjalistów i młodzież starszą, po grupy wsparcia dla osób cierpiących na chorobę nowotworową, współuzależnionych, zdradzanych przez partnera, doświadczających przemocy. Charakterystyczną cechą opowiadań jest ich rozbicie na kilka części (zwykle trzy), przedzielonych zestawami pytań. Do niektórych tekstów dołączono jeszcze drobne materiały dodatkowe: kwestionariusze dla uczestników, notki informacyjne itp.

Scenariusze są zaproszeniem do dyskusji; mądrze wykorzystane pobudzają refleksję, uczą przyjmowania różnych perspektyw, pomagają kształtować dojrzałość emocjonalną i społeczną, zmierzyć się z problemem, przepracować traumę. Uczą również tolerancji, empatii, asertywności; pomagają znajdować w sobie odwagę przeciwstawienia się złu. Drobne „wpadki” autorów są naprawdę nieliczne (gdy np. pojawia się narratorska ocena w zdaniu „byli przekonani, że wybór Jacka do ich karygodnego planu był właściwy”). Istotne, że oddane nam do dyspozycji krótkie, proste, przystępne teksty mogą realnie wesprzeć pedagogów w biblioterapeutycznym działaniu.

Bożena Zwierzyńska

SUFA, Beata
Komunikacja niewerbalna : o porozumiewaniu się nauczycieli i uczniów w edukacji wczesnoszkolnej / Beata Sufa. - Kraków : Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2008
Sygn. 42296, 42320


Zagadnienie jakości komunikacji interpersonalnej, a w szczególności – komunikacji niewerbalnej ma dla procesu wychowawczego i dydaktycznego ogromne, choć często jeszcze niedoceniane znaczenie. Badania wskazują, że komunikaty pozasłowne stanowią zdecydowaną większość wszystkich zachowań w klasie i są ważniejsze od komunikatów słownych. Wyjątkowe znaczenie mają środki niewerbalne dla dzieci młodszych i na ten właśnie fakt pragnie zwrócić uwagę autorka opracowania.

Badaczka omawia proces porozumiewania się nauczycieli i uczniów młodszych, ukazując znaczenie niewerbalnych zachowań komunikacyjnych nauczyciela i uczniów dla ich wzajemnej relacji oraz skuteczności porozumiewania się w sytuacji lekcyjnej. Analizuje wybrane elementy pozasłowne, obecne w komunikacji szkolnej (gestykulacja, mimika, dotyk, kontakt wzrokowy, dystans fizyczny, pozycja ciała), wskazując elementy wspomagające i utrudniające, a nawet szczególnie hamujące komunikację. Niepokojące, że badania autorki wykazały przewagę stosowania znaków niewerbalnych o funkcji utrudniającej proces porozumienia. Tymczasem umiejętne wyzwalanie procesu porozumiewania się w klasie szkolnej i racjonalne nim kierowanie uważa autorka za najważniejsze zadanie nauczyciela. Przypomina o konieczności stałego doskonalenia nauczycielskich kompetencji w tym zakresie, a także o tym, by rosnącej wiedzy nauczycieli na temat efektywnych sposobów komunikowania się towarzyszyła troska o rozwijanie sprawności i umiejętności komunikacyjnych uczniów. To one bowiem, w dużej mierze, decydować będą o powodzeniu uczniów w ich karierze szkolnej, zawodowej, a nawet w życiu osobistym.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na zamieszczoną w Aneksie tabelę, prezentującą hierarchię cech realnych i idealnych nauczyciela w ocenie uczniów. Znamienne, że wśród wysoko sytuowanych cech typu sprawiedliwy, grzeczny, miły, odpowiedzialny najwyższe miejsce – w obu przypadkach – zajęła prawdomówność. A zaraz za nią – słowność. Czyżby świadczyło to o ogromnej u dzieci potrzebie posiadania osoby, której można ufać, na której można zawsze polegać? Ku refleksji nauczycieli i rodziców…

Bożena Zwierzyńska

BAJKOTERAPIA czyli Dla małych i dużych o tym, jak bajki mogą pomagać / [aut. bajek] Krzysztof Ibisz [et al.] ; il. Marcin Piwowarski ; [wstęp, komentarze Katarzyna Klimowicz ; komentarz psycholog. Dagna Ślepowrońska]. – Warszawa : „Nasza Księgarnia”, 2009
Sygn. 42567, 42589



Bardzo ładnie, „bajkowo” wydana książka o podwójnym adresacie: dla dzieci i ich rodziców. Zawiera zbiór 13 bajek terapeutycznych, przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym (3-6 lat), choć przyjemność i pożytek mogą one przynieść także dziecku starszemu. Ich podstawowym zadaniem jest pomóc dziecku w rozwoju emocjonalnym i społecznym: bajki uczą rozpoznawania uczuć, świadomego przeżywania ich, radzenia sobie z konkretnymi problemami. „Oswajane” problemy to m.in. niska samoocena, brak wiary we własne siły, lękliwość, nieśmiałość, tęsknota. Bajeczki podsuwają praktyczne pomysły na uporanie się z drobnymi uciążliwościami dnia codziennego (lenistwo, bałaganiarstwo, niechęć do sprzątania zabawek), uczą świadomego bezpieczeństwa w kontakcie z prądem, pozwalają kształtować relacje z rodzeństwem. Poruszają też tak trudne dla małego dziecka sprawy jak kłótnie rodziców, ich zapracowanie i brak czasu, rozstania. W ostatnim, najpoważniejszym opowiadaniu pojawia się nawet – na przykładzie alkoholizmu – problem uzależnień.

Integralną częścią książki, a zarazem cennym uzupełnieniem tych „bajek-pomagajek”, jak nazywa je we wstępie Katarzyna Klimowicz, jest towarzysząca każdej z nich refleksja psychologa i komentarze bajkoterapeutyczne, a także wskazówki i propozycje zajęć, zabaw czy rozmów, związanych z poszczególnymi zagadnieniami.

Oryginalnym atutem publikacji jest nietypowy dobór autorów, gwarantujący różnorodność poetyki i mogący sprawić, że sięgną po książkę zaciekawieni odbiorcy. Autorami tekstów są bowiem osoby popularne, niekoniecznie związane z pisarstwem: przeważają aktorzy (Grażyna Wolszczak, Artur Barciś, Rafał Królikowski) oraz dziennikarze i prezenterzy telewizyjni (Katarzyna Dowbor, Krzysztof Ibisz). Z profesjonalnych pisarzy należałoby wymienić Janusza L. Wiśniewskiego, autora m.in. głośnej niegdyś „S@motności w Sieci”, który w bajce „I będzie jak kiedyś…” podjął szczególnie trudny temat sytuacji dziecka uzależnionego od alkoholu rodzica.

Bajkoterapia… stanowić może pomoc w pracy wychowawczej nauczycieli przedszkoli i klas początkowych, a dobrze byłoby, gdyby pedagodzy rekomendowali ją także rodzicom swoich podopiecznych. Zwłaszcza, że książkę zamyka zestaw prostych zasad, pozwalających czytelnikowi wcielić się w rolę bajkopisarza i tworzyć bajki najpotrzebniejsze, bo odpowiadające potrzebom własnego dziecka…

Bożena Zwierzyńska

SMYKOWSKA, Dorota
Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim / Dorota Smykowska. - Kraków : „Impuls”, 2006
Sygn. 41474, 42599, 42600


Proponowane materiały dotyczą wybranych zagadnień z zakresu nauczania języka polskiego, geografii i historii, a także elementów edukacji europejskiej, prorodzinnej oraz filozoficznej i prozdrowotnej. Opracowano je z myślą o uczniach klas IV-VI szkoły podstawowej oraz gimnazjum, niepełnosprawnych intelektualnie. Większość propozycji ma postać gotowych scenariuszy zajęć, a towarzyszą im odpowiednie sprawdziany i testy. Najwięcej miejsca poświęcono nauczaniu języka polskiego: czytelnik znajdzie tu przykłady różnorodnych form pracy z dziećmi, m.in. ćwiczenia, doskonalące czytanie ze zrozumieniem, pomysły na pracę z lekturą („W pustyni i w puszczy” H. Sienkiewicza, wzory zeszytów lektur), przykłady lekcji, prowadzonych w bibliotece szkolnej, gry i zabawy dydaktyczne, inscenizację. Autorka dołącza tu również swoją propozycję badania czytelnictwa dzieci (kwestionariusze ankiet dla dzieci i rodziców).

Przykładowe tytuły zajęć:
 „Jesień wokół nas”;
 „Książka to mój przyjaciel, nie tylko na deszczowe dni”;
 „Buenos dias, Hiszpanio!”;
 „Wielcy Polacy na obczyźnie”;
 „Dom rodzinny domem z moich marzeń”;
 „ Drogę do dorosłości chcę przejść bezpiecznie”.

Zaletą książki jest jej opracowanie graficzne: z jednej strony przyjazne dziecku dzięki prostym, pogodnym i czytelnym ilustracjom, z drugiej - wygodne dla nauczyciela dzięki dostosowaniu materiałów dydaktycznych do powielenia w celu wykorzystania na zajęciach.

Bożena Zwierzyńska

Aktualności


II OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA
DLA BIBLIOTEKARZY
"BIBLIOTEKI OTWARTE
NA ZMIANY"


OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2017/2018


OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

Szanowni Czytelnicy!

Od 1 września 2017 r. biblioteka udostępnia zbiory
w następujących godzinach:

poniedziałek, wtorek, środa: 8:00-17:00
czwartek: 8:00 - 15:00
piątek: 8:00 - 17:00
sobota (druga w miesiącu): 9:00 - 14:00.

Zapraszamy!


REFORMA EDUKACJI
- informacje


IBUKlibra

"Małe szare komórki,
czyli wielki Herkules Poirot"
Międzyszkolny Konkurs Czytelniczy
PODSUMOWANIE

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.