Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:


W niniejszym dziale prezentujemy wybrane, warte uwagi, pozycje książkowe z naszych zbiorów. Znajdziecie tu Państwo interesujące pozycje zarówno z pedagogiki, psychologii czy socjologii jak i literatury pięknej. Opisy bibliograficzne książek wzbogacono o autorskie recenzje bądź obszerne adnotacje.

recenzje                                                                                                Fot.B.Zwierzyńska

Zachęcamy do lektury:)

 

 

ERKERT, Andrea
Lekcje już się skończyły : gry i zabawy pozalekcyjne dla dzieci w wieku 7-13 lat / Andrea Erkert. - Kielce : "Jedność", 2007
Sygn. 41728

 

Książka zawiera bogatą ofertę zabaw i pomysłów, wartych wykorzystania w warunkach domu i szkoły, w świetlicy, na działce, na wakacjach.

Propozycje autorki sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi dziecka:
- wspieraniu zdolności komunikacji,
- wzbogacaniu przeżyć, rozwijaniu empatii,
- wspieraniu poczucia przynależności,
- ćwiczeniu koncentracji i zapamiętywania,
- rozwijaniu motoryki i poczucia rytmu, uwrażliwianiu na muzykę,
- stymulowaniu rozwoju wyobraźni i kreatywności,
- wzmacnianiu wiary w siebie.

Rodzice i pedagodzy znajdą tu atrakcyjne pomysły na zabawy grupowe i w parze, a także na indywidualną pracę z pojedynczym dzieckiem. Autorka podaje wskazówki, dotyczące liczebności grupy i potrzebnych materiałów, przy czym zajęcia w większości nie wymagają większych przygotowań. Zwykle wystarczają drobiazgi: karteczki, chustki, kamyki, czasem potrzebny będzie jakiś instrument lub odtwarzacz muzyki. Wykorzystanym narzędziem mogą być również po prostu nasze i dziecka dłonie - jak w przypadku relaksacyjnego masażu. Przykładowe propozycje o wymownych nazwach to "Dzisiaj jestem wesoły jak wiatr", "Światło nastroju", "Koncert dźwiękowych detektywów", "Jesteś fajnym gościem!".

Aspekty edukacyjne zabaw nie tłumią spontaniczności uczestników: wyraźnie widocznym, nadrzędnym celem jest tutaj stymulacja ufnego, pełnego zapału, radosnego doświadczania świata.

Bożena Zwierzyńska

GOLEMAN, Daniel
Inteligencja społeczna / Daniel Goleman. - Poznań : "Rebis", 2007
Sygn. 41716

Kolejna pozycja autora światowego bestsellera, napisana z założeniem, że będzie stanowić niejako uzupełnienie wcześniejszej "Inteligencji emocjonalnej". Autor odwołuje się do najnowszych badań z zakresu neurobiologii, ukazując nam ukryte, fascynujące mechanizmy interpersonalnego oddziaływania. Uświadomienie ich sobie pomoże nam zrozumieć wiele zagadkowych ludzkich zachowań, a przede wszystkim - może pozytywnie wpłynąć na nasze funkcjonowanie społeczne.
Książka napisana żywo, lekko, umiejętnie prezentująca wiedzę naukową, okraszoną licznymi obserwacjami życia codziennego. Lektura arcyciekawa, skonstruowana w sposób, który pozwala nam na dość swobodne "buszowanie" w tekście - można ją czytać z pożytkiem i przyjemnością również niechronologicznie, dowolnymi partiami z obszernej, blisko 500-stronicowej całości.

Bożena Zwierzyńska

 

GILBERT, Guy
Krzyk młodych / Guy Gilbert. - Warszawa : "PAX", 2005
Sygn. 40972

Piękna, poruszająca książka niezwykłego autora. Ksiądz Guy Gilbert to postać charyzmatyczna: znany w świecie "ksiądz od bandziorów", od ponad 30 lat całkowicie oddany najbardziej zagubionej młodzieży paryskich ulic, wyciągający rękę do chuliganów, narkomanów, przestępców, bandytów - w których czasem już tylko on potrafi dostrzec nieszczęśliwego człowieka.

(...)"Przemoc jest krzykiem cierpienia. Jeśli to wiesz, wiesz wszystko". Pozbawione miłości dzieciństwo, brak więzi rodzinnych, pozytywnych wzorców, brak perspektyw - to według Gilberta główne przyczyny agresji i przemocy młodych ludzi. Ksiądz Guy daje im szansę nowego startu, daje im wzorce i nadzieję (...)

Książka powstała z myślą o młodzieży, wszędzie zadającej księdzu jednakowe pytania. (...) Tytuły części to niemal słowa-klucze: PRZEMOC, CIERPIENIE, WIĘZI, DUCHOWE OTWARCIE SIĘ. Poruszane tu tematy to oczywiście seks, aborcja, uzależnienia. Ale także rozwód rodziców, potrzeba bliskości z dziadkami, adopcja, wiara. Ostre są słowa o przemocy seksualnej, bolesne - o dojmującej samotności, o samobójstwie. Zaskakuje i budzi podziw płynne przechodzenie od żargonowych dialogów, np. o wszechobecnym, zwulgaryzowanym seksie, do wielkich słów o miłości. (...)

To lektura, którą powinien przeczytać każdy: nauczyciel, rodzic, polityk, szacowny mieszczuch, zraniony młody człowiek. Także ksiądz. (...) To nieoceniony materiał na godziny wychowawcze, na szkolne lekcje religii. Niech nie przestraszą pedagogów żywiołowy, emocjonalny język i kontrowersyjne tematy: w dziele księdza Guya Gilberta najsilniej przemawia jego niezachwiana wiara w ukryte w każdym dobro.

Pełny tekst recenzji:
Wzorce i nadzieja / Bożena Zwierzyńska // "Nowa Szkoła". - 2006, nr 3, s.55-56

KOŁAKOWSKI, Artur
ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej : przewodnik dla rodziców i wychowawców / Artur Kołakowski, Tomasz Wolańczyk, Agnieszka Pisula, Magdalena Skotnicka, Anita Bryńska. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007
Sygn. 41510, 41511

Kompendium wiedzy na temat zespołu ADHD, opracowane przez zespół wybitnych specjalistów z tego zakresu, prowadzących jedyną tego typu poradnię w Polsce. Autorzy podkreślają, że zespół ADHD to nie wymysł nieudolnych rodziców czy jednostka chorobowa, lecz konkretne zaburzenie rozwojowe, wymagające określonego, skorelowanego postępowania otoczenia dziecka: rodziców, nauczycieli, terapeutów. Dopiero "uwolnienie" rodziców i dziecka od rzekomej winy pozwala na prawidłowe ukierunkowanie terapii.

W pierwszej części książki przedstawiono podstawowe wiadomości na temat ADHD: objawy, przyczyny, konsekwencje społeczne zaburzenia (w tym również problemy w życiu dorosłym), a także możliwe powikłania. W części drugiej zaprezentowano sposoby diagnozy zespołu, różnorodne możliwości leczenia (psychoterapia, farmakologia), a także zaburzenia współistniejące. Trzecią, równie obszerną część książki stanowią szczególnie cenne, praktyczne porady, skierowane do rodziców i pracujących z dzieckiem nadpobudliwym pedagogów. Poradnikowy charakter pozycji podkreśla graficzne wyodrębnianie najważniejszych treści, ułatwiające efektywne korzystanie z niej.

B.Z.

GALICKA-PŁACHTA, Izabela Renata
Stres w szkole : jak potwora uczynić przyjacielem / Izabela Renata Galicka-Płachta. - Białystok : Studio Astropsychologii, 2005
Sygn. 41101

Książka adresowana w zasadzie do młodzieży szkolnej (uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych), ale warta przeczytania także przez rodziców i nauczycieli, bowiem może pomóc im w lepszym rozumieniu uczniów. Punktem wyjścia są tu badania autorki nad stresem u uczniów liceum, przeprowadzone przy pomocy anonimowej ankiety (której tekst zamieszczono - do wykorzystania - w książce).

Autorka przystępnie przybliża zjawisko stresu, jego przyczyny i objawy, a także negatywne skutki psychofizyczne. Wprowadza nieco wiedzy psychologicznej (np. dot. typów osobowości i ich znaczenia dla życia szkolnego, rozumienia i wykorzystywania języka ciała). Tekst ilustruje fotografiami, ułatwiającymi zrozumienie. W książce znaleźć można również porady, dotyczące planowania czasu nauki, organizacji pracy, a także techniki pracy umysłowej, w tym proste techniki polepszania pamięci. Ciekawe są informacje z zakresu naturoterapii, uzupełnione pakietem zróżnicowanych ćwiczeń oraz technik pracy ze stresem; oryginalne, a zarazem proste są tzw. mudry (odpowiednie gesty, pochodzące z sakralnych tradycji hinduizmu).

Bożena Zwierzyńska

Aktualności

UWAGA!!!
  najbliższy dyżur sobotni przypada w dniu
9 grudnia

Szanowni Czytelnicy!

Od 9 października 2017 r. biblioteka będzie
udostępniać zbiory
w następujących godzinach:
poniedziałek, wtorek, piątek: 8:00-17:00
środa, czwartek:
8:00 - 15:00
sobota (druga w miesiącu): 9:00 - 14:00.

Zapraszamy!

logo
Platforma edukacyjna
Filii PBW w Bytomiu

OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2017/2018


OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

REFORMA EDUKACJI
- informacje

IBUKlibra

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.