Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:


W niniejszym dziale prezentujemy wybrane, warte uwagi, pozycje książkowe z naszych zbiorów. Znajdziecie tu Państwo interesujące pozycje zarówno z pedagogiki, psychologii czy socjologii jak i literatury pięknej. Opisy bibliograficzne książek wzbogacono o autorskie recenzje bądź obszerne adnotacje.

recenzje                                                                                                Fot.B.Zwierzyńska

Zachęcamy do lektury:)

 

 

OKOŃSKA, Halina
Skąd przychodzi bajka : scenariusze zajęć przedszkolnych oraz wczesnoszkolnych na codzienne ćwiczenia i niecodzienne okazje / Halina Okońska, Magdalena Pawińska. - Rzeszów : "Fosze", 2005
Sygn. 40837, 41020

Proste rymowanki, wiersze i opowiadania oraz scenariusze różnorodnych zabaw i zajęć, a także materiały do ćwiczeń logopedycznych i wierszyki wspomagające edukację matematyczną.
Scenki dramowe i inscenizacje:
- Jak Ala literek szukała,
- Jeżyk Kolka,
- Kwiaty Wiosny,
- Czyj pantofelek?,
- Dzień Babci i Dziadka,
- Na Dzień Matki,
- Miód i kwiatki na Dzień Matki,
- Felek wie, co jest dobre a co złe,
- Powitanie pierwszaków,
- Podróż po Europie,
- Obiecanki na Nowy Rok,
- Jasełka "Narodziny Pana",
- Wielkanocnych tradycji czar.

Bożena Zwierzyńska

KLUS-STAŃSKA, Dorota
Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej /Dorota Klus-Stańska, Marzenna Nowicka. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005
Sygn. 40894, 40895


Wciągająca, napisana żywym językiem książka, rodzaj - według słów autorek - "kolażu, złożonego z okruchów rzeczywistości szkolnej, badań naukowych, refleksji nad tekstami pedagogicznymi i publicystyką oświatową". Autorki, w oparciu o wieloletnie doświadczenie w pracy ze studentami i nauczycielami-praktykami, wszechstronnie i szczegółowo analizują mechanizmy, rządzące edukacją początkową, poszukując ukrytych źródeł jej inercyjności. Wskazują na niepokojący fakt, iż tryb nauczania początkowego, mimo licznych, "kosmetycznych" zmian, bynajmniej nie sprzyja, a nawet często hamuje twórczy rozwój dziecka.

Autorki wprost wyrażają swój krytyczny stosunek do powszechnie stosowanych modeli metodycznych, odwołując się do konkretnych przykładów życia szkolnego. Świadomie wplecione, liczne anegdoty znakomicie wydobywają edukacyjne nonsensy, mają w założeniu prowokować do refleksji nad paradoksami "jedynie słusznych" metodycznych przykazań. Za przykład takiego paradoksu autorki uważają chociażby metodykę ściśle określonych kroków, obowiązujących nauczyciela na lekcji, przewidywanie w konspektach bardzo szczegółowych czynności nauczyciela i ucznia. "Taki pomysł okazuje się zabójczy dla myślenia intuicyjnego i twórczego. Podejmowanie własnych sposobów borykania się z problemem nie daje się kontrolować zewnętrznie. Powtarzane próby kontroli prowadzą nieuchronnie do tego, że uczeń przestaje sięgać po własne strategie działań i będzie oczekiwać na gotowy instruktaż."

Autorki zwracają uwagę m.in. na różnicę między sprawnością replikacyjną ("Napisz tak, jak pokazywałam") a działaniem twórczym ("Napisz tak, jak potrafisz"), związanym z radzeniem sobie z sytuacją problemową. Przykładowo, daleko niepoprawne "KoHAM će" znakomicie spełnia funkcje ekspresywne (każdy rodzic poczuje ciepło w sercu, czytając takie wyznanie...). Napomnienia nauczycielskie mogą zgasić taką ekspresję. Również nauczanie matematyki bywa pasmem nieporozumień: częsty jest np. brak zrozumienia roli intuicji, niezbędnej w procesie rozwoju poznawczego, warunkującej wręcz rozumienie pojęć matematycznych. Uczeń słyszy: ty tu nie kombinuj, nie wymyślaj, trzeba było się nauczyć... No to przestanie "kombinować"...

Książka stanowi żywy sprzeciw wobec infantylizacji i ubezwłasnowolnieniu nauczyciela, zachęca do refleksji nad modelem swojej pracy i do przełamywania stereotypów myślowych, broni godności zawodowej nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. W zamyśle autorek "lektura obowiązkowa" dla nauczycieli, doradców metodycznych i nadzoru pedagogicznego.

B.Z.

KUBICZEK, Bożena
Metody aktywizujące : jak nauczyć uczniów uczenia się ? / Bożena Kubiczek. - Opole : "NOWIK", 2005
Sygn.41014, 41015

Metody aktywizujące : jak nauczyć uczniów uczenia się ? / Bożena Kubiczek. - Wyd. 2. - Opole : "NOWIK", 2006
Sygn.41209

Przejrzyście opracowane, małe kompendium wiedzy, przewidziane jako książka pomocnicza dla nauczyciela, ukierunkowana na zmianę postrzegania jego roli w procesie dydaktycznym - ujmowanym nie jako "proces nauczania", lecz raczej "proces uczenia się".

Zawiera:

  • podstawowe wiadomości dotyczące prawidłowości procesu uczenia się (tu m.in. efektywność, style uczenia się, przyspieszone uczenie się, uczenie się w klasie jako grupie społecznej, kwestia autorytetu);
  • przegląd 30 metod i technik aktywizujących, służących uatrakcyjnieniu i podniesieniu efektywności procesu nauczania/uczenia się (techniki wspierające rozwój grupy, techniki asertywne, metody i techniki uczenia się, metody i techniki rozwiązywania problemów);
  • przykłady zastosowania metod i technik aktywizujących w praktyce (m.in. 2 scenariusze zajęć - lekcji z języka polskiego dla klasy 2 gimnazjum oraz czterogodzinnych zajęć, integrujących j. polski, matematykę, technikę i sztukę dla kl. 6 szkoły podstawowej).

Znakomitym pomysłem jest zamieszczenie na końcu książki krótkich, esencjonalnych tekstów uzupełniających, własnych i wybranych z różnorodnych źródeł, a związanych z psychologią uczenia się, myśleniem twórczym, kreatywnością, tajnikami pracy mózgu, tworzeniem wizji własnej osoby. Nauczyciel znajdzie tu również kwestionariusz do badania typu autorytetu. Podsumowaniem książki jest swoisty "dekalog" - 38 zasad pracy w procesie dydaktycznym, z 39 punktem czekającym na uzupełnienie o zasady i rady własne...

Bożena Zwierzyńska

MÓJ uczeń przekracza próg szkolny : profilaktyka niepowodzeń szkolnych sześcio- siedmio- dziewięcio- i dziesięciolatków / red. nauk. Jadwiga Kędzierska. - Kraków : Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2005
Sygn. 40863, 41215


Na książkę składają się trzy rozprawy teoretyczne oraz pięć nauczycielskich programów autorskich, dot. profilaktyki niepowodzeń szkolnych, powstających w okresie przekraczania I i II progu szkolnego.

Rozprawy:

  • Dziecko i pierwsze progi szkolne. Profilaktyka niepowodzeń dydaktyczno-wychowawczych (Jadwiga Kędzierska);
  • Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z trudnościami progu szkolnego (Bożena Czerska);
  • Wprowadzanie dziecka w świat języka matematyki (Anna Sajdak).

Programy:

  • Mój szkolny debiut. Autorski program profilaktyki niepowodzeń szkolnych dla dzieci przygotowujących się do przekroczenia I progu szkolnego (Bożena Kurek, Monika Nodzyńska);
  • Szkolny start. Program profilaktyki niepowodzeń dzieci u progu szkoły (Krystyna Kasprzak, Alicja Kędzior);
  • Będę uczniem klasy czwartej. Autorski program rozszerzający dla uczniów przekraczających II próg szkolny (Małgorzata Brożek, Ewa Ryszawy, Katarzyna Wójcik);
  • Czwarta klasa nie jest straszna. Program profilaktyki niepowodzeń szkolnych dzieci przekraczających II próg szkolny (Anna Rzemieniec, Beata Słupska);
  • Praca zespołu wyrównawczego wspomagana przez komputer (Krystyna Grzegorska, Adam Moskal).

Bożena Zwierzyńska

MASON, John
Matematyczne myślenie / John Mason; Leone Burton, Kaye Stacey ; przeł. Piotr Amsterdamski. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005
Sygn. 41046


Interesująca pozycja z "Biblioteczki Nauczyciela Matematyki". Przeznaczona dla uczniów jako pomoc w opanowaniu myślenia matematycznego, świetnie nadaje się do wykorzystania na lekcjach czy szkolnym kółku matematycznym, głównie na poziomie gimnazjum.

Autorzy koncentrują się rozumowaniu; opisują przykładowe rozważania, fałszywe próby, wstępne koncepcje rozwiązania problemu. Swoje podejście opierają na 5 założeniach:
- Jesteś w stanie myśleć matematycznie.
- Matematyczne myślenie można usprawnić dzięki praktyce połączonej z refleksją.
- Matematyczne myślenie prowokują sprzeczności, napięcia i niespodzianki.
- Matematycznemu myśleniu sprzyja atmosfera swobodnego zadawania pytań, rzucania wyzwań i refleksji.
- Matematyczne myślenie pomaga w zrozumieniu siebie i świata.

Jako "materiał do rozmyślań" zamieszczono w książce 102 zadania/problemy matematyczne o różnym stopniu trudności, nieco przewrotnie nie podając ich rozwiązań, a jedynie wskazówki - by czytelnik mógł w pełni doświadczyć przyjemności i dylematów matematycznego myślenia...

Bożena Zwierzyńska

Aktualności


II OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA
DLA BIBLIOTEKARZY
"BIBLIOTEKI OTWARTE
NA ZMIANY"


OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2017/2018


OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

Szanowni Czytelnicy!

Od 1 września 2017 r. biblioteka udostępnia zbiory
w następujących godzinach:

poniedziałek, wtorek, środa: 8:00-17:00
czwartek: 8:00 - 15:00
piątek: 8:00 - 17:00
sobota (druga w miesiącu): 9:00 - 14:00.

Zapraszamy!


REFORMA EDUKACJI
- informacje


IBUKlibra

"Małe szare komórki,
czyli wielki Herkules Poirot"
Międzyszkolny Konkurs Czytelniczy
PODSUMOWANIE

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.