Drukuj





POCZĄTKOWA NAUKA CZYTANIA I PISANIA

Zestawienie bibliograficzne w wyborze nr 2/2006
za lata 1991 - 2005
na podstawie zbiorów PBW w Katowicach, Filii w Bytomiu
oprac. Bożena Zwierzyńska

 

Zestawienie prezentuje pozycje, dotyczące różnorodnych zagadnień, związanych z nauczaniem i uczeniem się czytania i pisania. Czytelnik znajdzie tu opisy i przykłady teorii oraz metod nauczania, omówienie problemów trudności w czytaniu i pisaniu, propozycje zajęć i ćwiczeń korekcyjno-wyrównawczych. W wykazie uwzględniono tylko sygnalnie pozycje, dotyczące zjawiska dysleksji; problem ten jest już ujęty w osobnym, obszernym opracowaniu „Dysleksja i dysgrafia" (Zestawienie nr 6/2005, 138 pozycji), które należy traktować jako dopełnienie poniższego wykazu.
Zasięg chronologiczny zestawienia dla książek: 1991 - 2005.
Zasięg chronologiczny zestawienia dla artykułów: 2000 - 2005.
 

 

I.WYDAWNICTWA ZWARTE

 

  1. ARCISZEWSKA, Ewa
    Czytające przedszkolaki : mit czy norma / Ewa Arciszewska. - Warszawa : "Żak", cop. 2002. - 243, [1] s.
    Sygn. 40166
  1. BALEJKO, Antoni
    Jak pokonać trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu : dla rodziców i nauczycieli / Antoni Balejko. - Białystok : [Wydawnictwa Logopedyczne], 2003. - 278, [1] s.
    Sygn. 40828
  1. CIESZYŃSKA, Jadwiga
    Nauka czytania krok po kroku : jak przeciwdziałać dysleksji / Jadwiga Cieszyńska. - Kraków : Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2001. - 134, [2] s.
    Sygn. 39988, 40060
  1. CZAJKOWSKA, Irena
    Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole : poradnik dla nauczyciela / Irena Czajkowska, Kazimierz Herda. - Wyd. 2 popr. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1996. - 232 s.
    Sygn. 38179, 38277, 38436
  1. CZAJKOWSKA, Irena
    Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole : poradnik dla nauczyciela / Irena Czajkowska, Kazimierz Herda. - Wyd. 3. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1998. - 232 s.
    Sygn. 39302
  1. CZAJKOWSKA, Irena
    Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole : poradnik dla nauczyciela / Irena Czajkowska, Kazimierz Herda. - Wyd. 7. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, [2004]. - 149, [1] s.
    Sygn. 40636
  1. ĆWICZENIA w czytaniu i pisaniu : poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych / Krystyna Grabałowska [et al.]. - Wyd. 2 popr. i uzup. - Toruń : Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora", 1995. - 324 s.
    Sygn. 37853, 37854
  1. DOBROWOLSKA-BOGUSŁAWSKA, Hanna
    Metody nauki czytania w krajach anglojęzycznych oraz ich przystosowanie do języka polskiego / Hanna Dobrowolska-Bogusławska. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991. - 199, [1] s.
    Sygn. 34294
  1. GĄSOWSKA, Teresa
    Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu / Teresa Gąsowska, Zofia Pietrzak-Stępkowska. - Wyd. 3. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994. - 367, [1] s.
    Sygn. 37919/P, 37948/P
  1. GÓRNIEWICZ, Ewa
    Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci / Ewa Górniewicz. - Olsztyn : Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2000. - 190 s.
    Sygn. 39756
  1. GRUBA, Joanna
    Komputerowe wspomaganie umiejętności czytania u dzieci sześcioletnich / Joanna Gruba. - Kraków : "Impuls", 2002. - 153, [1] s.
    Sygn. 40143
  1. IWIŃSKA, Joanna
    Diagnoza i terapia dysleksji : jak pomóc dziecku z trudnościami w czytaniu i pisaniu / Joanna Iwińska ; Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM" w Katowicach. - Katowice : RODN "WOM", 2002. - 49 s.
    Sygn. 40225
  1. JAKUBOWICZ, Anna
    Czytanie w początkowych latach edukacji / Anna Jakubowicz, Krystyna Lenartowicz, Maria Plenkiewicz. - Bydgoszcz : "Arcanus", 1999. - 90 s.
    Sygn. 39126
  1. JUSZCZYK, Stanisław
    Komputerowa edukacja uczniów z zaburzeniami w czytaniu i pisaniu / Stanisław Juszczyk, Wojciech Zając. - Katowice : "Śląsk", 1997. - 217 s.
    Sygn. 38629
  1. KAMIŃSKA, Krystyna
    Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym / Krystyna Kamińska. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999. - 150 s.
    Sygn. 39245, A-2825
  1. KUJAWA, Ewa
    Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych / Ewa Kujawa, Maria Kurzyna. - Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, 1994. - 278, [2] s.
    Sygn. 36895, 36896, 37081
  1. MAJCHRZAK, Irena
    Wprowadzanie dziecka w świat pisma / Irena Majchrzak. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995. - 55, [2] s.
    Sygn. 37519/P, 37520/P, 37821/P, 38093/P, 38266/P
  1. MARZANO, Robert J.
    Trudna sztuka pisania i czytania / Robert J. Marzano, Diane E. Paynter ; przekł. [z ang.] Jolanta Bartosik. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004. - 103 s.
    Sygn. 40862
  1. NOWAK, Jadwiga Ewa
    Pedagogiczne problemy słuchu fonematycznego u uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu / Jadwiga Ewa Nowak ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy. - Wyd. 5. - Bydgoszcz : Wydaw. Uczelniane WSP, 1994. - 194 s.
    Sygn. 37368, 37764
  1. PĘTLEWSKA, Halina
    Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu / Halina Pętlewska. - Kraków : "Impuls", 1998. - 35, [5] s.
    Sygn. 38618
  1. PĘTLEWSKA, Halina
    Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu / Halina Pętlewska. - Wyd. 2 poszerz. - Kraków : "Impuls", 1999. - 78, [1] s.
    Sygn. 39655
  1. PLENKIEWICZ, Maria
    Efekty w czytaniu dzieci 9-10 letnich / Maria Plenkiewicz ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy. - Bydgoszcz : Wydaw. Uczelniane WSP, 1994. - 262 s.
    Sygn. 37926
  1. SAWA, Barbara
    Jeżeli dziecko źle czyta i pisze / Barbara Sawa. - Wyd. 4 popr. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994. - 180 s.
    Sygn. 37768/P
  1. SCHILLER, Pamela Byrne
    Wczesne czytanie : gry, zabawy, ćwiczenia i piosenki, które obudzą w dzieciach zainteresowanie czytaniem / Pam Schiller ; [tł. Robert Waliś]. - Warszawa : K.E. Liber, 2005. - IX, [1], 328 s.
    Sygn. 40978, 41148
  1. SKIBIŃSKA, Helena
    Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu : materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego / Helena Skibińska ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy. - Bydgoszcz : Wydaw. Uczelniane WSP, 1996. - 154 s.
    Sygn. 38755, 38819
  1. TABOŁ, Sebastian
    Istota czytania / Sebastian Taboł. - Kraków : "Impuls", 2005. - 221, [3] s.
    Sygn. 41023, 41105, 41125
  1. ZAKRZEWSKA, Barbara
    I Ty będziesz dobrze czytać / Barbara Zakrzewska. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop.2000. - 61, [3] s.
    Sygn. 39482
  1. ZAKRZEWSKA, Barbara
    Trudności w czytaniu i pisaniu : modele ćwiczeń / Barbara Zakrzewska. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1996. - 248 s.
    Sygn. 38353, 38411, 40893
  1. ZELECH, Władysław
    Zaburzenia czytania i pisania u dzieci afatycznych, głuchych i dyslektycznych / Władysław Zelech. - Kraków : Wydaw. Naukowe WSP, 1997. - 179, [7] s.
    Sygn. 38632

 

 

 

II.ARTYKUŁY Z WYDAWNICTW CIAGŁYCH

 

  1. CICHE czytanie ze zrozumieniem - sposoby wdrażania uczniów do rozumienia tekstu / Barbara Wija // Nauczanie Początkowe. - 2003/2004, nr 4, s.48--50
     
  2. CZYTANIE ze zrozumieniem / Ewa Wronowska // Życie Szkoły. - 2003, nr 5, s.285--286
     
  3. CZYTANIE ze zrozumieniem w systemie integralnej realizacji programu nauczania w klasach I-III / Stanisław Sokołowski // Życie Szkoły. - 2000, nr 5, s.264--267
     
  4. DIAGNOZOWANIE trudności w nauce / Łucja Strużyk // Życie Szkoły. - 2002, nr 10, s.610--613
     
  5. DOSKONALIMY ciche czytanie ze zrozumieniem / Mariola Grabowska, Wioletta Rykowska // Życie Szkoły. - 2004, nr 10, s.34--36
    Propozycje ćwiczeń
     
  6. DOSKONALIMY ciche czytanie ze zrozumieniem / Małgorzata Kopa // Życie Szkoły. - 2004, nr 10, s.37--39
    Prelekcja skierowana do rodziców dzieci w młodszym wieku szkolnym
     
  7. DOSKONALIMY technikę czytania / Jolanta Żołyńska // Życie Szkoły. - 2004, nr 3, s.28--29
     
  8. JAK czytają i piszą uczniowie klas I-IV szkoły podstawowej? / Sławomir Jabłoński // Edukacja. - 2003, nr 3, s.53--59
     
  9. JAK pracować z dzieckiem dyslektycznym? / Elżbieta Łapińska, Mirosława Opalińska // Nauczanie Początkowe. - 2003/2004, nr 3, s.58--67
    Zestaw różnorodnych ćwiczeń, możliwych do wykonywania w domu, służących usprawnieniu percepcji słuchowo-wzrokowej, umożliwiających samodzielne doskonalenie techniki czytania i pisania
     
  10. JAK wprowadzać wyrazy do globalnego czytania? / Ewa Poręba // Magazyn Szkolny. - Nr 10 (czerwiec 2003), s.17--18
     
  11. JESZCZE o czytaniu ze zrozumieniem / Stanisław Sokołowski // Życie Szkoły. - 2004, nr 3, s.30--32
     
  12. KOMPUTER w pracy z dzieckiem z niepowodzeniami w nauce / Jolanta Karbowniczek // Nauczanie Początkowe. - 2002/2003, nr 3, s.14--18
    Propozycje programów komputerowych dla uczniów z trudnościami w nauce czytania i pisania
     
  13. KOMPUTEROWE wspomaganie umiejętności czytania ze zrozumieniem / Bernadeta Smagacz // Nowa Szkoła. - 2005, nr 3, s.22--26
     
  14. KONCEPCJA Glenna Domana próbą innowacyjnego podejścia do tradycyjnej metodyki czytania uczniów w klasie I / Wanda Grelowska // Nauczanie Początkowe. - 2003/2004, nr 2, s.40--44
     
  15. KONTROLA i ocena umiejętności czytania u uczniów klas I-III / Wanda Grelowska // Nauczanie Początkowe. - 2002/2003, nr 4, s.36--40
     
  16. KSZTAŁTOWANIE umiejętności czytania i pisania w klasie I na podstawie podręcznika „Badam i opisuję" / Lidia Jamrożek // Nauczanie Początkowe. - 2000/2001, nr 1, s.5--10
     
  17. KSZTAŁTOWANIE umiejętności czytania w edukacji wczesnoszkolnej / Dorota Olejnik // Nauczyciel i Szkoła. - 2001, nr 1/2, s.63--66
     
  18. KSZTAŁTOWANIE umiejętności czytania na poziomie edukacji elementarnej / Maria Burtowy // Życie Szkoły. - 2005, nr 2, s.7--13
     
  19. MINITRENINGI percepcyjno-motoryczne / Barbara Zakrzewska // Życie Szkoły. - 2002, nr 8, s.480--487
    Przykłady ćwiczeń z programu terapii pedagogicznej i ich wykorzystanie w nauce czytania i pisania
  20. MOJE spotkanie z glottodydaktyką / Sławomira Załęska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2003, nr 9, s.523--526
    Nauczanie czytania i pisania dzieci w młodszym wieku przedszkolnym
  21. POMAGA nam komputer / Renata Szafran // Życie Szkoły. - 2003, nr 7, s.398--402
    Wykorzystanie komputera w pracy z dziećmi mającymi trudności w nauce czytania i pisania
     
  22. PRACA korekcyjna z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych / Teresa Barabach, Beata Jóźwik-Plaskota // Nauczanie Początkowe. - 2003/2004, nr 3, s.88--92
    Przykładowy scenariusz zajęć (temat: „ Rozróżnianie liter o podobnym kształcie graficznym. Rozróżnianie słuchowe i wzrokowe liter d i b - małe pisane")
  23. PSYCHOLOGICZNE i fizjologiczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania / Ryszard Więckowski // Życie Szkoły. - 2000, nr 1, s.3--8
     
  24. ROLA rodziny w przygotowaniu dziecka do nauki czytania i pisania / Wojciech Brejnak // Życie Szkoły. - 2005, nr 2, s.14--20
     
  25. SCENARIUSZ zajęć w klasie II z wykorzystaniem metody wychowania językowego dzieci - B. Rocławskiego / Iwona Soćko // Nauczanie Początkowe. - 2003/2004, nr 2, s.81--83
    Temat: Czytanie i umuzykalnienie tekstu "W królestwie Króla Wiatrów". Rodzina wyrazów. Wyrazy trudne ortograficznie i ortofonicznie
  26. STYMULOWANIE rozwoju umiejętności czytania ze zrozumieniem / Zdzisława Świerczyńska // Częstochowski Biuletyn Oświatowy. - 2003, nr 1, s.54--56
     
  27. TEMPO i poprawność czytania głośnego : po 3 latach zintegrowanego kształcenia / Władysław Puślecki // Życie Szkoły. - 2003, nr 5, s.259--266
    Wyniki badań
  28. TERAPIA pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się elementarnych umiejętności czytania i pisania / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2003, nr 1/2, dod., s.(I)--(IV)
    Zawiera 2 konspekty zajęć terapii pedagogicznej w 4-osobowej grupie uczniów klasy II
     
  29. TEST sprawdzający poziom czytania ze zrozumieniem u uczniów klas II i III / Małgorzata Kunicka // Nauczanie Początkowe. - 2003/2004, nr 4, s.54--60
     
  30. TRUDNOŚCI z nauką czytania i pisania / Danuta Kukułka // Życie Szkoły. - 2001, nr 9, s.556--561
     
  31. W POSZUKIWANIU skutecznej metody nauki czytania... / Anna Franus // Życie Szkoły. - 2003, nr 5, s.282--284
     
  32. WYBRANE aspekty kształtowania umiejętności czytania młodszych uczniów / Gabriela Kapica // Ruch Pedagogiczny. - 2005, nr 1/2, s.45--64
    Badania przeprowadzone w latach 1999-2001. Analiza wyników badań
  33. WYKORZYSTANIE komputera w nauce czytania / Joanna Gruba // Życie Szkoły. - 2005, nr 5, s.300--303
     
  34. WYKORZYSTANIE komputerowych programów edukacyjnych we wspomaganiu początkowej nauki czytania uczniów klas I / Barbara Majkut-Czarnota // Bytomskie Zeszyty Pedagogiczne. - Nr 7 (2003), s.40--53
     
  35. WYKORZYSTANIE multimedialnego elementarza "Klik uczy czytać" w początkowej nauce czytania / Barbara Majkut-Czarnota // Życie Szkoły. - 2000, nr 1, s.61--62
     
  36. ZAJĘCIA z programem komputerowym „Klik uczy czytać" / Lidia Hryciuk // Życie Szkoły. - 2002, nr 3, s.176--181
    Scenariusze zajęć
data opracowania: styczeń 2006 r.