Drukuj

 

 

 



AUTYZM I ZESPÓŁ ASPERGERA

Zestawienie tematyczne w wyborze nr 4/2011
za lata 1988-2010
na podstawie zbiorów PBW w Katowicach Filii w Bytomiu
oprac. Bożena Zwierzyńska

 

I. WYDAWNICTWA ZWARTE I ICH FRAGMENTY

1. AUTYZM wyzwaniem naszych czasów / pod red. Tadeusza Gałkowskiego i Joanny Kossewskiej. - Kraków : Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2000
Sygn. 39571
Zawiera przedruk tekstu Karty Praw Osób Autystycznych

2. BOBKOWICZ-LEWARTOWSKA, Lucyna
Autyzm dziecięcy : zagadnienia diagnozy i terapii / Lucyna Bobkowicz-Lewartowska. -Kraków : „Impuls”, 2000
Sygn. 39704, 39705

3. BOBKOWICZ-LEWARTOWSKA, Lucyna
Autyzm dziecięcy : zagadnienia diagnozy i terapii / Lucyna Bobkowicz-Lewartowska. - Wyd. 2. - Kraków : „Impuls”, 2005
Sygn. 41300

4. BOBKOWICZ-LEWARTOWSKA, Lucyna
Autyzm dziecięcy : zagadnienia diagnozy i terapii / Lucyna Bobkowicz-Lewartowska. - Wyd. 3. - Kraków : „Impuls”, 2005
Sygn. 41346

5. BRAGDON, Allen D.
Kiedy mózg pracuje inaczej : ADHD, alkoholizm, autyzm, Déja vu, dysleksja, leworęczność, słuch absolutny, pamięć fotograficzna, sezonowe zaburzenia afektywne, synestezja / Allen D. Bragdon, David Gamon ; przekł. Liliana Okupniak. - Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2003
Sygn. 40501

6. BRAGDON, Allen D.
Kiedy mózg pracuje inaczej : ADHD, alkoholizm, autyzm, Déja vu, dysleksja, leworęczność, słuch absolutny, pamięć fotograficzna, sezonowe zaburzenia afektywne, synestezja / Allen D. Bragdon, David Gamon ; przeł. Liliana Okupnik. - Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2005
Sygn. 40949

7. BRAUNER, Alfred
Dziecko zagubione w rzeczywistości : historia autyzmu od czasów baśni o wróżkach : fikcja literacka i rzeczywistość kliniczna / Alfred i Françoise Brauner ; tł. [z fr.] Tadeusz Gałkowski. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1988
Sygn. 32480, 32481, 32685

8. BRAUNER, Alfred
Dziecko zagubione w rzeczywistości : historia autyzmu od czasów baśni o wróżkach, fikcja literacka i rzeczywistość kliniczna / Alfred i Françoise Brauner ; tł. [z fr.] Tadeusz Gałkowski. - Wyd. 2. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1993
Sygn. 36757

9. CIEŚLICKI, Wiesław
Wpływ rehabilitacji w wodzie na usprawnianie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, zespołem Downa i dzieci z autyzmem // W: Dziecko z zaburzeniami w rozwoju: konteksty diagnostyczne i terapeutyczne / pod red. Beaty Cytowskiej i Barbary Winczury. – Wyd. 2. – Kraków : „Impuls” , 2006. - S. 231-241
Sygn. 41324, 41334

10. COPELAND, James
Z miłości do Ani : krzyk i wyzwolenie : na podstawie dzienników Jamesa Hodgesa / James Copeland ; tł. [z ang.] Maria Wójtowicz. - Warszawa : „Synapsis”, 1995
Sygn. 37640

11. ĆWICZENIA edukacyjne dla dzieci autystycznych / oprac. zespół TEACCH ; red. Eric Schopler, Margaret Lansing, LeslieWaters ; tł. [z ang.] Sławomir Mil ; il. Judith H. Davis. -Gdańsk : Wydaw. Psychologiczne : „SPOA”, 1994
Sygn. 37072

12. DE CLERCQ, Hilde
Autyzm od wewnątrz : przewodnik / Hilde De Clercq ; tł. z przekł. ang. Krystyna Alicja Sip. - Warszawa : „Fraszka Edukacyjna” ; „Synapsis”, cop. 2007
Sygn. A-4288

13. DONDERS-WESLING, Irma
Autyzm w Holandii z perspektywy historycznej i współczesnej / Irma Donders-Wesling // W: Z zagadnień historii pracy socjalnej w Polsce i w świecie / pod red. Agnieszki Małek, Krystyny Slany, Izabeli Szczepaniak-Wiechy. – Kraków : Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006. - S. 151-166
Sygn. 41783

14. DRUGIE opowieści terapeutów / komentuje Hanna Olechnowicz. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2000
Sygn. 39486
Inf. z okładki: budować przywiązanie, bogactwo mowy dotyku, rozmowy dłońmi, tandem terapeutyczny, wejść w dialog, być znów malutkim, dziecko dziecku terapeutą, „terapia kuchenna”. Kontynuacja książki „Opowieści terapeutów”

15. DZIECKO autystyczne.com. Nr 2 / Krajowe Towarzystwo Autyzmu. Oddział w Szczecinie. - Szczecin : Krajowe Towarzystwo Autyzmu, 2009
Sygn. A-3567

16. EDUKACJA osób autystycznych w praktyce i badaniach naukowych : konferencja naukowa, Gdańsk 5.12.-5.12.1997 / pod red. Hanny Jaklewicz. – Gdańsk : Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym, cop. 1998
Sygn. 38914, 39074

17. FRITH, Uta
Autyzm : wyjaśnienie tajemnicy / Uta Frith ; przekł. Mikołaj Hernik, Grzegorz Krajewski. -Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2008
Sygn. 42321

18. GAGELMANN, Hartmut
Kaj znów się śmieje / Hartmut Gagelmann ; tł. [z niem.] Ryszard Turczyn. - Warszawa : „Iskry”, 1988
Sygn. 32493

19. GAŁKA, Urszula
Dziecko z autyzmem w szkole i przedszkolu / Urszula Gałka, Ewa Pęczkowska. - Wyd. 2 zm. - Warszawa : Centrum Medyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2009
Sygn. A-3704
Wyd. 1 pt. Dzieci z autyzmem

20. GAŁKOWSKI, Tadeusz
Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym / Tadeusz Gałkowski. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995
Sygn. 37760, 37761, 37801

21. GAŁKOWSKI, Tadeusz
O sytuacji szkolnej dziecka autystycznego / Tadeusz Gałkowski // W: Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą / pod red. Mieczysława Łobockiego. – Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1998. – S. 105-111
Sygn. 38827

22. GAŁKOWSKI, Tadeusz
Usprawnianie dziecka autystycznego w szkole / Tadeusz Gałkowski // W: Kształcenie dzieci w zakładach leczniczych : z teorii i praktyki nauczania początkowego / pod red. Romana Janeczko. - Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991. – S. 370-383
Sygn. 36691

23. GRANDIN, Temple
Byłam dzieckiem autystycznym / Temple Grandin, Margaret M. Scariano ; [przekł. z ang. Ewa Zachara]. - Warszawa ; Wrocław : Wydaw. Naukowe PWN, 1995
Sygn. 37355, 37356

24. GRANDIN, Temple
Myślenie obrazami oraz inne relacje z mojego życia z autyzmem / Temple Grandin ; [tł. Marta Klimek ; przedm. Oliver Sacks ; przedm. do wyd. pol. Michał Wroniszewski]. - Warszawa : „Fraszka Edukacyjna” : „Synapsis”, 2006
Sygn. A-4073

25. JACKSON, Luke
Świry, dziwadła i Zespół Aspergera : przewodnik użytkownika dojrzewania / Luke Jackson. – Warszawa : „Fraszka Edukacyjna”, 2005
Sygn. 41552

26. JAKLEWICZ, Hanna
Autyzm wczesnodziecięcy : diagnoza, przebieg, leczenie / Hanna Jaklewicz. - Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 1993
Sygn. 36935, 37218

27. JĘDRZEJEWSKA-WRÓBEL, Roksana
Kosmita / Roksana Jędrzejewska-Wróbel ; il. Jona Jung. - Bielsko-Biała : Fundacja ING Dzieciom, cop. 2008
Sygn. A-3705, A-3904, A-4456
Opowiadanie dla dzieci

28. KAUFMAN, Barry Neil
Uwierzyć w cud : prawdziwa historia Robertita / Barry Neil Kaufman ; tł. [z ang.] Anna Strzałkowska. - Wyd. 2. - Warszawa : „Synapsis”, 1995
Sygn. 37949

29. KOWALSKA-KANTYKA, Małgorzata
Autyzm / Małgorzata Kowalska-Kantyka // W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T.1, A-F / [red. naukowy i przewodniczący komitetu redakcyjnego Tadeusz Pilch]. - Warszawa : „Żak”, 2003. – S. 260-264
Sygn. 40356/I/P

30. KRUK-LASOCKA, Joanna
Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi / Joanna Kruk-Lasocka // W: Pedagogika specjalna : praca zbiorowa / pod red. Władysława Dykcika. – Wyd. 7. - Poznań : Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2007. – S. 275-287
Sygn. 42222

31. KRUK-LASOCKA, Joanna
Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi / Joanna Kruk-Lasocka // W: Pedagogika specjalna : praca zbiorowa / pod red. Władysława Dykcika. – Wyd. 6. - Poznań : Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2006. – S. 275-287
Sygn. 41549

32. KRUK-LASOCKA, Joanna
Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi / Joanna Kruk-Lasocka // W: Pedagogika specjalna : praca zbiorowa / pod red. Władysława Dykcika. – Wyd. 2 poszerz. i ualtual. - Poznań : Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2001. – S. 275-287
Sygn. 39691, 39897

33. KRUK-LASOCKA, Joanna
Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi / Joanna Kruk-Lasocka // W: Pedagogika specjalna : praca zbiorowa / pod red. Władysława Dykcika. – Poznań : Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 1998. – S. 245-256
Sygn. 38637, 39042, 39043, 30150

34. KUTCHER, Martin L.
Dzieci z zaburzeniami łączonymi : ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Touretta, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia / Martin L. Kutcher [oraz] Tony Attwood, Robert R. Wolff ; [tł. Robert Waliś]. - Warszawa : K. E. LIBER, 2007
Sygn. 42201

35. LIMONT, Wiesława
Uczeń zdolny :jak go rozpoznać i jak z nim pracować / Wiesława Limont. – Sopot : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2010. – S. 240-249: Osoby zdolne z zespołem Aspergera
Sygn. 42889

36. LUNDINE, Vicki
Szkolenie zawodowe i planowanie osobistego rozwoju : dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu : praktyczne materiały dla szkół / Vicki Lundine, Catherine Smith ; słowo wstępne Jo-Anne Seip ; [tł. Olga Frączak-Faure]. - Warszawa : „Fraszka Edukacyjna” ; „Synapsis”, cop. 2008
Sygn. A-4290

37. MACIARZ, Aleksandra
Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera : studium przypadku / Aleksandra Maciarz, Małgorzata Biadasiewicz. - Kraków : „Impuls”, 2000
Sygn. 39567

38. MACIARZ, Aleksandra
Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera : studium przypadku / Aleksandra Maciarz, Dorota Drała. - Wyd. 3. - Kraków : „Impuls”, 2007
Sygn. 41723, 41724

39. MACIARZ, Aleksandra
Trudne dzieciństwo i rodzicielstwo : książka dla nauczycieli, wychowawców i rodziców / Aleksandra Maciarz. – Warszawa : „Żak”, 2009. – S. 109-129: Dziecko z autyzmem
Sygn. 42605, 42712

40. MACIARZ, Aleksandra
Zespół Aspergera / Aleksandra Maciarz // W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. T. 7, V-Ż / [red. naukowy i przewodniczący komitetu redakcyjnego Tadeusz Pilch]. – Warszawa : „Żak”, 2008. – S. 887-889
Sygn. 40356/VII/P

41. MARKIEWICZ, Katarzyna
Możliwości komunikacyjne dzieci autystycznych / Katarzyna Markiewicz. – Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004
Sygn. 40915

42. MEYER, Robert
Psychopatologia / Robert Meyer. – Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2003. - S. 310-314: Autyzm dziecięcy
Sygn. 40331, 40384

43. MIHILEWICZ, Stanisława
Teoria rozwoju umysłowego J. Piageta i przetwarzanie informacji u dzieci autystycznych / Stanisława Mihiliewicz // W: Dziecko z trudnościami w rozwoju / pod red. Stanisławy Mihilewicz. - Wyd. 2. – Kraków : „Impuls”, 2005. – S. 45-54
Sygn. 40939, 41119

44. MODELE zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi : poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem / pod red. Catherine Maurice ; współpr. Gena Green, Stephen C. Luce. - Warszawa : „Twigger”, 2002
Sygn. 40301

45. OLECHNOWICZ, Hanna
Autyzm wczesny dziecięcy / Hanna Olechnowiecz // W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T.1, A-F. T.1, A-F / [red. naukowy i przewodniczący komitetu redakcyjnego Tadeusz Pilch]. - Warszawa : „Żak”, 2003. – S. 264-270
Sygn. 40356/I/P

46. OLECHNOWICZ, Hanna
Wokół autyzmu : fakty, skojarzenia, refleksje / Hanna Olechnowicz. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2004
Sygn. 40698, 40927

47. OPOWIEŚCI terapeutów / komentuje Hanna Olechnowicz. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997
U dołu okł.: autyzm, uszkodzenia organiczne, choroba sieroca, nadruchliwość, hipochondria, zespół Downa, problem ojca
Sygn. 38489, 38490

48. PISULA, Ewa
Autyzm u dzieci : diagnoza, klasyfikacja, etiologia / Ewa Pisula. - Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN, 2000
Sygn. 39234, 39308

49. PISULA, Ewa
Małe dziecko z autyzmem / Ewa Pisula. - Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2005
Sygn. 40786, 40856

50. PISULA, Ewa
Małe dziecko z autyzmem / Ewa Pisula. - Sopot : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2010
Sygn. 42894

51. PŁACZ bez łez : listy rodziców dzieci autystycznych / oprac. Magdalena Grodzka. - Gdańsk : Wydaw. Medyczne MAKmed, cop. 1995
Sygn. 37421

52. PROFESJONALIZM a serce : rozważania o nauczycielu dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz z autyzmem / [pod red. Grażyny Kowalczyk]. - Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2009
Sygn. A-3697

53. RANDALL, Peter
Autyzm : jak pomóc rodzinie / Peter Randall, Jonathan Parker ; przekł. Sylwia Pikiel. - Wyd. 2. - Sopot : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2010
Sygn. 42912

54. RASZEWSKA, Maria
Muzyka otwiera nam świat : program muzycznych zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dzieci z autyzmem / Maria Raszewska, Waldemar Kuleczka. - Gdańsk : „Harmonia”, 2009
Sygn. 42412

55. RASZEWSKA, Maria
Wzrastajcie z nami, a nie obok nas : program pracy edukacyjno-terapeutycznej dla dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i dzieci z autyzmem / Maria Raszewska, Krystyna Szoć. -Gdańsk : „Harmonia”, 2010
Sygn. 42870

56. RYNKIEWICZ, Agnieszka
Zespół Aspergera : inny mózg, inny umysł / Agnieszka Rynkiewicz. – Gdańsk : „Harmonia”, 2009
Sygn. 42877

57. SEACH, Diana
Pomóż dziecku z... autyzmem / D. Seach, M. Lloyd, M. Preston ; [tł. Dorota Ściepko-Cram]. - Warszawa : Wydaw. K.E. LIBER, 2006
Sygn. 41400, 41423

58. SKÓRCZYŃSKA, Małgorzata
Programy wczesnej interwencji O. I. Lovaasa i S. Greenspana w terapii małego dziecka z autyzmem / Małgorzata Skórczyńska // W: Dziecko z zaburzeniami w rozwoju: konteksty diagnostyczne i terapeutyczne / pod red. Beaty Cytowskiej i Barbary Winczury. – Wyd. 2. – Kraków : „Impuls” , 2006. - S. 115-122
Sygn. 41324, 41334

59. SZKOŁA na miarę możliwości dziecka / pod red. Danuty Krzywoń i Beaty Matusek. - Sosnowiec : „Humanitas”, 2009
Sygn. 42751

60. TERAPIE wspomagające rozwój osób z autyzmem / pod red. nauk. Jacka J. Błeszyńskiego. - Wyd. 2 zm. - Kraków : „Impuls”, 2005
Sygn. 41115, 41249
Wyd. 1 pt.: Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem : teoria, metodyka, przykłady

61. TWORZYĆ czy odtwarzać? : rozważania o skutecznym planowaniu pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawnymi intelektualnie i z autyzmem / [red. merytoryczna Grażyna Kowalczyk]. - Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2009
Sygn. A-3698

62. WALCZOWSKA-DUTKA, Maria
Program nauki komunikacji dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Maria Dutka-Walczowska. - Kraków: „Impuls”, 2005
Sygn.

63. WCZESNE wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole : poradnik dla organizatorów działań, dla terapeutów oraz dla rodziców / pod red. Teresy Serafin. - Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2005
Sygn. A-3215, A-3216, A-3217
Z zawartości: Działania systemu oświaty na rzecz dzieci z autyzmem, Wczesna intensywna interwencja w autyzmie dziecięcym, Opis technik przydatnych w diagnozie psychologicznej dzieci i młodzieży z autyzmem

64. WE MAKE a difference” / Krajowe Towarzystwo Autyzmu. Oddział w Szczecinie. Szczecin : Krajowe Towarzystwo Autyzmu, 2009
Sygn. A-3568
Z zawartości: Farma życia, Pracownia Rzeczy Różnych SYNAPSIS jako miejsce aktywizacji zawodowej i społecznej osób z autyzmem i Zespołem Aspergera, SPECIALISTERNE – autyzm jako konkurencyjna zaleta w sektorze biznesowym. Tekst również w języku angielskim

65. WINCZURA, Barbara
Diagnoza i terapia deficytów poznawczych dziecka autystycznego na podstawie koncepcji teorii umysłu / Barbara Winczura // W: Dziecko z zaburzeniami w rozwoju : konteksty diagnostyczne i terapeutyczne / pod red. Beaty Cytowskiej i Barbary Winczury. - Wyd. 2. - Kraków: „Impuls” , 2006. – S. 65-93
Sygn. 41324, 41334

66. WINCZURA, Barbara
Dzieci zagubione we własnym świecie : historia odkrycia autyzmu wczesnodziecięcego / Barbara Winczura // W: Dziecko z trudnościami w rozwoju / pod red. Stanisławy Mihilewicz. - Wyd. 2. – Kraków : „Impuls”, 2005. – S. 35-44
Sygn. 40939, 41119

67. WINCZURA, Barbara
Dziecko z autyzmem : terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu / Barbara Winczura. – Kraków : „Impuls”, 2008
Sygn. 42070

68. ZABŁOCKI, Kazimierz Jacek
Autyzm / Kazimierz Jacek Zabłocki. – Płock : NOVUM, 2002
Sygn. 40200

69. ZESPÓŁ Aspergera i NLD : problematyka dotycząca zatrudnienia : relacje i strategie / Yvona Fast [et al.] ; tł. Marzena Rączkowska. - Warszawa : „Fraszka Edukacyjna” ; „Synapsis”, 2008
Sygn. A-4289

70. ZESPÓŁ Aspergera w okresie dojrzewania : wzloty, upadki i cała reszta / pod red. Liane Holliday Willey. - Warszawa : „Fraszka Edukacyjna” ; „Synapsis”, 2006
Sygn. A-4074

71. ZÖLLER, Dietmar
Gdybym mógł z wami rozmawiać... : autystyczny chłopiec szuka porozumienia / Dietmar Zöller ; z przedm. Friedricha Spechta ; przekł. [z niem.] Małgorzata Szydłowska (proza), Grażyna Strzelecka i Janina Gryz (wiersze). - Warszawa : „Synapsis”, 1994
Sygn. 37950







II. ARTYKUŁY Z WYDAWNICTW CIĄGŁYCH


72. APPELT, Karolina
Autyzm u dzieci / Karolina Appelt // Edukacja i Dialog. - 2000, nr 4, s. 40-41

73. BARŁÓG, Krystyna
Dziecko autystyczne w klasie szkolnej / Krystyna Barłóg // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2001, nr 8-9, s. 26-28

74. BESTA, Bogumiła
Wyciągnijmy pomocną dłoń / Bogumiła Besta // Wychowanie w Przedszkolu. - 2000, nr 1, s. 42-43

75. BIADASIEWICZ, Małgorzata
Dziecko autystyczne z Zespołem Aspergera / Małgorzata Biadasiewicz // Szkoła Specjalna. - 2001, nr 2, s. 91-95

76. BŁESZYŃSKI, Jacek
Badania nad wykorzystaniem metody Ruchu Rozwijającego w pracy z dzieckiem autystycznym / Jacek J. Błeszyński // Wychowanie na co Dzień. - 2001, nr 12, s. 10-12

77. BŁESZYŃSKI, Jacek
Badania różnicujące autyzm od zatrucia dzieci metalami ciężkimi / Jacek J. Błeszyński // Wychowanie na co Dzień. - 2003, nr 1-2, s. 23-25

78. BŁESZYŃSKI, Jacek
Czy szkoła powinna otworzyć się na autyzm / Jacek J. Błeszyński // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 1995, nr 3, s. 25-27

79. BŁESZYŃSKI, Jacek
Echolalia jako jedna ze specyficznych cech mowy dziecka autystycznego / Jacek Błeszyński, Lucyna Bobkowicz // Psychologia Wychowawcza. - 1997, nr 3, s. 251-257

80. BŁESZYŃSKI, Jacek
Przegląd badań genetycznych koncepcji etiologii autyzmu / Jacek J. Błeszyński // Szkoła Specjalna. - 2007, nr 3, s. 175-183

81. BŁESZYŃSKI, Jacek
Wielokierunkowe podejście do diagnozy i wspomagania osób z autyzmem (optymalizacja) / Jacek J. Błeszyński // Szkoła Specjalna. - 2009, nr 1, s. 18-24

82. BOBKOWICZ, Lucyna
Uczenie dzieci autystycznych w świetle teorii behawioralnej wraz z ilustracją – opisem trzech przypadków / Lucyna Bobkowicz, Iwona Ruta // Scholasticus. - 1995, nr 2, s. 49-54

83. BRZEZICKA-ROTKIEWICZ, Aneta
Genialni idioci : bez namysłu odpowiedzą, jaki był dzień tygodnia 19 stycznia 1456 r. / Aneta Brzezicka-Rotkiewicz // Polityka. - 2002, nr 31, s. 74-76

84. CHODOROWSKA, Jolanta
Łukasz / Jolanta Chodorowska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2000, nr 1, s. 43-44

85. CIESZYŃSKA, Jagoda
Standard postępowania logopedycznego w przypadku autyzmu wczesnodziecięcego / Jagoda Cieszyńska // Logopedia. - Nr 37 (2008), s. 99-105

86. CYCHOWSKA, Magdalena
Zastosowanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej w pracy z dzieckiem z autyzmem : z doświadczeń młodego nauczyciela / Magdalena Cychowska // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 375-379

87. CZAJKOWSKA-MAJEWSKA, Dorota
Przekłute dusze /Dorota Czajkowska-Majewska // Polityka. - 2003, nr 2, s. 82-83
Badania nad przyczynami autyzmu

88. CZAPCZYŃSKA, Agnieszka
Autyzm a płeć / Agnieszka Czapczyńska // Remedium. - 2005, nr 3, s. 22-23

89. DUBIS, Anna
Autyzm czy nie autyzm? / Anna Dubis // Edukacja i Dialog. - 2005, nr 7, s. 24-29
Diagnoza autyzmu. Praca z dzieckiem autystycznym - wskazówki dla rodziców

90. FRITH, Uta
Autyzm / Uta Frith // Świat Nauki. - 1993, nr 8, s. 58-65

91. GELLETA-MAC, Izabela
Dzieci z autyzmem / Izabela Gelleta-Mac // Wychowanie w Przedszkolu. - 2008, nr 4, s. 36-39
Zawiera scenariusz zajęć terapeutycznych dzieci z autyzmem i złożonymi zaburzeniami kontaktu

92. GĘSIARZ, Jolanta
Jak pomagać uczniom z Zespołem Aspergera w szkole? / Jolanta Gęsiarz, Anna Chrzanowska-Mańka // Częstochowski Biuletyn Oświatowy. - 2008, nr 2, s. 49-51

93. GIETKA, Edyta
Pracownia Rzeczy Różnych / Edyta Gietka // Polityka. - 2007, nr 28, s. 100-105
Pierwsze w Polsce przedsiębiorstwo społeczne dla osób z autyzmem i zespołem Aspergera

94. GÓRECKA, Marzena
Biologiczne uwarunkowania autyzmu / Marzena Górecka, Tomasz Hanć // Remedium. - 2010, nr 2, s. 24-25

95. GRAŻYŃSKA, Krystyna
Niepełnosprytni / Krystyna Grażyńska // Polityka. - 2004, nr 51, s. 80-82
Dzieci z zespołem Aspergera

96. IGNATOWICZOWA, Łucja
Autyzm wczesnodziecięcy/ Łucja Ignatowiczowa, Roman Ignatowicz // Wychowanie w Przedszkolu. - 1991, nr 9, s. 430-436

97. IWAŃCZAK, Hanna Beata
Integracja małych dzieci z autyzmem z ich zdrowymi rówieśnikami / Hanna Beata Iwańczak, Jolanta Miękina, Marzanna Tybel-Ostrowska // Częstochowski Biuletyn Oświatowy. - 2007, nr 3, s. 51-54

98. JAKLEWICZ, Hanna
Psychoterapia małych dzieci / Hanna Jaklewicz, Lidia Popek // Psychoterapia. - 2007, nr 4, s. 45-53
Na przykładzie autystycznej dziewczynki

99. JĘDRZEJCZYK, Iwona
Klub dla osób z autyzmem / Iwona Jędrzejczyk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2009, nr 9, s. 54-56
Terapia zajęciowa

100. KLAMA, Ramona
Praca z dzieckiem autystycznym / Ramona Klama // Wychowanie w Przedszkolu. - 2000, nr 9, s. 554-555

101. KORENDO, Marta
Standard postępowania logopedycznego w przypadku zespołu Aspergera / Marta Korendo // Logopedia. - T. 37 (2008), s.107-115

102. KRASIEJKO, Izabela
Uczeń z autyzmem w publicznej szkole masowej / Izabela Krasiejko // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2008, nr 5, s. 30-36

103. KRUK-LASOCKA, Joanna
Autyzm a oligofrenia / Joanna Kruk-Lasocka // Szkoła Specjalna. - 1994, nr 4, s. 195-200

104. LEŚNIEWSKA, Katarzyna
Geneza autyzmu wczesnodziecięcego : wybrane teorie / Katarzyna Leśniewska // Wychowanie na co Dzień. - 1998, nr 1-2, s. 29-33

105. MARCZAK, Janina Halina
Dzieci autystyczne / Janina Halina Marczak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 1994, nr 9, s. 22-25

106. MAREK, Elżbieta
Zrozumieć autystyczny świat / Elżbieta Marek // Życie Szkoły. - 2003, nr 6, s. 376-378

107. MIŁKOWSKA, Grażyna
Autyzm znany czy nieznany? / Grażyna Miłkowska // Szkoła Specjalna. - 1990, nr 2-3, s. 83-89

108. MIŁKOWSKA, Grażyna
Syndrom „wypalania się sił” u nauczycieli dzieci autystycznych i upośledzonych umysłowo / Grażyna Miłkowska // Szkoła Specjalna. - 1989, nr 5, s. 323-330

109. MIROSŁAW, Klaudia
Praca z dziećmi autystycznymi w St. Colman's / Klaudia Mirosław // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2007, nr 5, s. 55-56

110. MŁYNARSKA, Małgorzata
Psychostymulacyjna terapia logopedyczna dziecka autystycznego / Małgorzata Młynarska // Logopedia. - T. 25 (1998), s. 65-74

111. MOTRIUK, Rafał
Świat na własność : autyzm - narastająca epidemia czy rosnąca świadomość / Rafał Motriuk // Tygodnik Powszechny. - 2008, nr 5, s. 32-33

112. NAPIÓRKOWSKA, Małgorzata
Czy to możliwe? : ułatwiona komunikacja jedną z metod porozumiewania się z dzieckiem autystycznym z zaburzeniami mowy / Małgorzata Napiórkowska // Szkoła Specjalna. - 1999, nr 3, s. 171-177

113. NAPIÓRKOWSKA, Małgorzata
Moje spotkania z Piotrem : terapia dziecka autystycznego / Małgorzata Napiórkowska // Wychowanie na co Dzień. - 1997, nr 9, s. 10-12

114. NAREWSKA, Jolanta
Integracja dziecka autystycznego z rówieśnikami / Jolanta Narewska, Elżbieta Woźniak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2003, nr 4, s. 43-44

115. OLECHNOWICZ, Hanna
Przez ręce do głowy i serca : kształtowanie rozumnego działania dłoni metodą Felicji Affolter - perspektywy zastosowania w terapii dzieci autystycznych / Hanna Olechnowicz // Szkoła Specjalna. - 1997, nr 4, s. 215-221

116. OLECHNOWICZ, Hanna
Strategie zapobiegania i przezwyciężania objawów autystycznych w Domach Pomocy Społecznej dla Dzieci / Hanna Olechnowicz // Szkoła Specjalna. - 1988, nr 2, s. 101-108

117. OTAPOWICZ, Dorota
Twórczość plastyczna jako środek budowania kontaktu i komunikacji z dzieckiem autystycznym / Dorota Otapowicz // Edukacja. -2009, nr 3, s. 104-109

118. PATYK, Katarzyna
Dziecko autystyczne : metody i formy pracy w szkole / Katarzyna Patyk // Nowa Szkoła. -2009, nr 5, s. 45-53

119. PATYK, Katarzyna
Jak przygotować dziecko autystyczne do nauki szkolnej? / Katarzyna Patyk // Edukacja i Dialog . - 2010, nr 1-2, s. 72-76

120. PAWŁOWSKA, Halina
Zagadnienia mowy w autyzmie wczesnodziecięcym / Halina Pawłowska // Szkoła Specjalna. - 1997, nr 2, s. 67-70

121. PAWŁOWSKA, Halina
Właściwości mowy w autyźmie wczesnochłopięcym : na przykładzie wypowiedzi 8-letniego chłopca / Halina Pawłowska // Szkoła Specjalna. - 1999, nr 1, s. 40-46

122. PAWŁOWSKA-JAROŃ, Halina
Percepcja sytuacji społecznego komunikowania się przez dziecko autystyczne / Halina Pawłowska-Jaroń // Szkoła Specjalna. - 2004, nr 3, s. 221-226

123. PĄGOWSKA, Marta
Psychospołeczna sytuacja rodziny dziecka z autyzmem : etapy adaptacji do niepełnosprawności dziecka / Marta Pągowska // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 4, s. 258-266

124. PIERÓG, Marta
Zabawy dziecka autystycznego / Marta Pieróg // Edukacja i Dialog. - 2005, nr 7, s. 30-34

125. PISULA, Ewa
Autyzm u dzieci / Ewa Pisula // Scholasticus. -1994, nr 3-4, s. 69-72

126. PISULA, Ewa
Dzieci zamknięte we własnym świecie / / Ewa Pisula // Życie Szkoły. - 2003, nr 6, s. 324-327

127. PISULA, Ewa
Spostrzeganie własnego dziecka przez rodziców dzieci autystycznych / Ewa Pisula // Szkoła Specjalna. - 1991, nr 2-3, s.76-83

128. PISULA, Ewa
Stres rodzicielski związany z wychowywaniem dzieci autystycznych i z zespołem Downa / Ewa Pisula // Psychologia Wychowawcza. - 1993, nr 1, s. 44-52

129. PISULA, Ewa
Zaburzenia autystyczne u dzieci / Ewa Pisula // Nowa Szkoła. - 1992, nr 7, s. 409-412

130. PONIATOWSKA, Stefania
Kompleksowa terapia dziecka z zachowaniami autystycznymi : studium przypadku / Stefania Poniatowska, Katarzyna Durda-Delik // Logopedia. - T. 27 (2000), s. 173-186

131. PUSTKOWSKI, Marcin
Zobaczyć las / Marcin Pustkowski // Polityka. - 2007, nr 23, s. 86, 88

132. RAFALSKA-KAWALEC, Jadwiga
Możliwość edukacji : autyzm u dzieci z małych środowisk / Jadwiga Rafalska-Kawalec // Życie Szkoły. - 2005, nr 10, s. 21-25
W załączeniu propozycje literatury, przydatnej w pracy z dzieckiem autystycznym

133. RYNKIEWICZ, Agnieszka
Zespół Aspergera i wysokofunkcjonujący autyzm : inny mózg - inny umysł / Agnieszka Rynkiewicz // Edukacja i Dialog. - 2009, nr 6, s. 20-24
Rozdział z książki „Zespół Aspergera. Inny mózg. Inny umysł”

134. RYNKIEWICZ, Agnieszka
Dziewczęta i kobiety z zespołem Aspergera : sukces czy porażka w szkole lub w pracy? / Agnieszka Rynkiewicz // Edukacja i Dialog. - 2009, nr 5, s. 18-22
Rozdział z książki „Zespół Aspergera. Inny mózg. Inny umysł”

135. RYNKIEWICZ, Agnieszka
Edukacja eksperymentalna i wczesna interwencja w autyzmie / Agnieszka Rynkiewicz // Edukacja i Dialog. - 2009, nr 4, s. 30-32

136. RYNKIEWICZ, Agnieszka
Mocne strony autyzmu : zespół Aspergera / Agnieszka Rynkiewicz // Edukacja i Dialog. - 2009, nr 2, s. 52-56

137. SENATOR, Diana
Organizacja psychiczna dziecka z autyzmem : psychiczne mechanizmy autyzmu według teorii Frances Tustin / Diana Senator // Psychoterapia. - 2006, nr 3, s. 33-41

138. SŁOMIŃSKA, Dominika
Podstawy terapii i edukacji dzieci z autyzmem / Dominika Słomińska // Życie Szkoły. - 2003, nr 6, s. 328-332

139. SMEREKA, Tomasz
Psychologiczna terapia dziecka autystycznego prowadzona metodą psychostymulacyjną / Tomasz Smereka // Logopedia. - T. 25 (1998), s. 97-106

140. SZAFRAŃSKA, Anida
Autyzm w literaturze naukowej / Anida Szafrańska // Bytomskie Zeszyty Pedagogiczne. - Nr 9 (2005), s. 5-12

141. SZAFRAŃSKA, Anida
Wybrane formy wsparcia społecznego dzieci i młodzieży z autyzmem oraz ich rodzin / Anida Szafrańska // Bytomskie Zeszyty Pedagogiczne. - Nr 11 (2007), s. 16-27

142. TERLECKA, Wanda
Edukacyjna i terapeutyczna filozofia Bruno Bettelheima / Wanda Terlecka // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 1994, nr 1, 36-41, III s. okł.

143. WINCZURA, Barbara
Z badań nad inteligencją i zdolnościami dzieci autystycznych / Barbara Winczura // Szkoła Specjalna. - 2000, nr 5, s. 235-241

144. WOSIK-KAWALA, Danuta
Dziecko autystyczne w rodzinie / Danuta Wosik-Kawala // Opieka-Wychowanie-Terapia. -1999, nr 1, s. 15-18

145. WÓJCIK ,Małgorzata
Zrozumieć drugiego człowieka... : o dziecku autystycznym : scenariusz zajęć edukacyjnych / Małgorzata Wójcik // Drama. - 2001, nr 38, s. 12-14

146. ZAJĄC, Izabela
Hipoterapia w usprawnianiu dzieci autystycznych / Izabela Zając, Małgorzata Grabara // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2002, nr 11, s. 8-10

147. ZAORSKA, Marzenna
Czy dziecko głuchoniewidome może być autystyczne? / Marzenna Zaorska // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 4, s. 298-304

148. ZAWIDNIAK, Nina
Dziecko z autyzmem w grupie integracyjnej / Nina Zawidniak // Życie Szkoły. - 2010, nr 10, s. 30-36







III. ZESTAWIENIA BIBLIOGRAFICZNE


149. AUTYZM : bibliografia w wyborze za lata 1973-1994 / oprac. Małgorzata Bzibziak // Szkoła Specjalna. - 1996, nr 2, wkładka bibliograficzna, s. 1-2

150. AUTYZM : wybór bibliografii z lat 1998-2009 / oprac. Elżbieta Trojan // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2010, nr 7, s. 62-64

151. AUTYZM i Zespół Aspergera : zestawienie bibliograficzne / oprac. Bożena Zwierzyńska // Nowa Szkoła. - 2009, nr 2, s. 55-60
Bibliografia w wyborze za lata 1991-2008

152. PRACA z dzieckiem i uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych : zestawienie bibliograficzne w wyborze na podstawie zbiorów PBW w Katowicach, Filii w Bytomiu / oprac. Anita Góral i Wioleta Bożek
Zestawienie nr 2/2009
Zespół ADHD, zespół Aspergera, zespół Downa, autyzm, mutyzm, niedowidzenie, niedosłyszenie



opracowanie: maj 2011 r.