Drukuj

 

 

 

 

EDUKACJA EKOLOGICZNA I PRZYRODNICZA
W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM

Adnotowane zestawienie bibliograficzne w wyborze nr 5/2007
za lata 2000 – 2006
na podstawie zbiorów PBW w Katowicach Filii w Bytomiu
oprac. Bożena Zwierzyńska

 

I . WYDAWNICTWA ZWARTE I ICH FRAGMENTY

 

1. DRAMA w kształceniu zintegrowanym / Grażyna Duszyńska [i in.]. - Płock : Wydaw. "Korepetytor"- Marian Gałczyński, 2001
Sygn. 39919
Scenariusze różnorodnych zajęć, także o tematyce przyrodniczej i ekologicznej („Chora rzeka: chroniąc przyrodę – chronimy człowieka”, „Dbamy o las”, „Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę” i in.)

2. DRZAŁ, Elwira
Inscenizacje w nauczaniu zintegrowanym / Elwira Drzał, Iwonna Skibińska-Czechowicz. - Wyd. 5. - Gdańsk : "Harmonia", 2003
Sygn. 41037
Zawiera propozycję inscenizacji „Zajączek”, nadającej się znakomicie do realizacji np. w postaci teatrzyku wycinanek lub kukiełek. W załączeniu do książki płyta CD z aranżacjami wykorzystanych w inscenizacjach piosenek

3. GRODZIŃSKA-JURCZAK, Małgorzata
Co warto przedszkolakom o środowisku naturalnym opowiedzieć? : scenariusze zajęć dla sześciolatków / Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Katarzyna Nieszporek, Marta Tarabuła-Fiertak ; [Uniwersytet Jagielloński. Instytut Nauk o Środowisku]. - Kraków : "Zielone Brygady", 2005
Sygn. A-3244, A-3245, A-3246, A-3247
Zbiór scenariuszy odpowiednich także dla uczniów klas I, dotyczących wody oraz ochrony gatunkowej roślin i zwierząt, opartych na aktywnych metodach pracy w terenie. W załączeniu zbiór pięknych fotosów

4. KOWALIK-OLUBIŃSKA, Małgorzata
Uczymy inaczej : nauczanie zintegrowane w klasach niższych : poradnik dydaktyczny dla nauczyciela / Małgorzata Kowalik-Olubińska, Wacława Świętek. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, cop. 2000. – S. 80-92 : Świat przyrody jako źródło treści kształcenia edukacji wczesnoszkolnej
Sygn. 40016
Istota edukacji zintegrowanej oraz propozycje rozwiązań metodycznych (z zakresu edukacji przyrodniczej „Przygotowania przyrody do zimy”, „Przygotowanie się ludzi do zimy”)

5. MAJ, Agnieszka
Kochajmy Ziemię! / Agnieszka Maj // W: Inscenizacje ; Zabawy ruchowe : dla klas I-III / Agnieszka Maj, Małgorzata Nawrocka, Ewa Sorbian-Kardaś, Małgorzata Stępień. - Warszawa : Wydaw. Edukacyjne Zofii Dobkowskiej, 2001. – S. 70-74
Sygn. 40261/P
Scenariusz inscenizacji

6. PARCZEWSKA, Teresa
Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas I-III / Teresa Parczewska. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2005
Sygn. 41368
Cenne połączenie analiz teoretycznych i prezentacji badań z licznymi odniesieniami praktycznymi. Przykładowe scenariusze zajęć, prowadzonych z wykorzystaniem metod aktywizujących, propozycje doświadczeń i eksperymentów dla klas I-III. Do tego omówienie badań własnych autorki, dotyczących skuteczności wybranych metod w edukacji uczniów klasy III. W załączeniu kwestionariusze ankiet, karty pracy, testy do badania wiedzy i umiejętności przyrodniczych uczniów rozpoczynających i kończących klasę III

7. STASICA, Jadwiga
160 pomysłów na nauczanie zintegrowane z przyrody w klasach I-III / Jadwiga Stasica. - Kraków : "Impuls", 2001
Sygn. 39733
Bogaty zbiór gier, zabaw, konkursów, zgadywanek i różnorodnych zadań z gotowymi do skopiowania planszami

8. UCZEŃ z przewlekłą chorobą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej : poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych : praca zbiorowa / pod red. Tadeusza Kotta. - Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2005
Sygn. A-3230, A-3231, A-3232
W części metodycznej zawiera m.in. scenariusze zajęć terenowych dla dzieci młodszych („W gościnie u naszych przyjaciół – drzew”, „Poznajemy drzewa”, „Jesienna wyprawa do lasu”)

9. UROCZYSTOŚCI szkolne : (apele, konkursy, pantomima, teatr) w szkole podstawowej I-VI : praca zbiorowa / pod red. Barbary Bleja-Sosny. - Toruń : "Bea-Bleja", 2000
Sygn. 39529/P
Zawiera m.in. propozycje imprez i konkursów dla klas I-III o tematyce ekologicznej („Rośliny i zwierzęta chronione”, „Parki narodowe”, „Z ekologią za pan brat”), a także inscenizacje ( na powitanie wiosny oraz bajki ekologicznej „Kocie królestwo”)

10. ZIOŁO, Irmina
Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego / Irmina Zioło. - Kraków : Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2002
Sygn. 40756
Charakterystyka rzeczowa i dydaktyczna środowiska jako przedmiotu edukacji na poziomie nauczania zintegrowanego oraz omówienie podstawowych wymogów metodyczno-wychowawczych w edukacji środowiskowej

 


 



II. ARTYKUŁY Z CZASOPISM

 

11. BARWY jesieni : scenariusz uroczystości dla klas I-III / Rafał Krzypkowski, Dorota Wołowicz // Częstochowski Biuletyn Oświatowy. - 2004, nr 4, s. 97-99

12. CHODŹMY do lasu / Wanda Kurkowska // Życie Szkoły. - 2005, nr 4, s. 45-48
Scenariusz inscenizacji o tematyce ekologicznej

13. CO się dzieje wiosną w świecie zwierząt? / Hanna Sterna // Życie Szkoły. – 2001, nr 3, s. 171-174
Scenariusz zajęć dla klasy III w ramach czterogodzinnego ośrodka tematycznego

14. CZTERY pory roku : konspekt zajęć zintegrowanych w klasie II z wykorzystaniem metod aktywizujących / Irena Dąbrowska // Biblioteka w Szkole. – 2002, nr 4, s. 20-21

15. DBAJMY o nasz świat / Estera Kurzydem // Życie Szkoły. - 2005, nr 4, s. 29-33
Scenariusz konkursu wiedzy przyrodniczo-ekologicznej dla klas II i III EKO-ASY

16. DLACZEGO powinniśmy chronić las? / Katarzyna Czarkowska-Zarychta // Drama. - Z. 44 (2002/2003), s. 29-30
Scenariusz zajęć dwugodzinnych dla klasy III z wykorzystaniem metody dramy

17. DOKARMIAMY ptaki / Janina Perdzyńska // Życie Szkoły. – 2005, nr 1, s. 19-22

18. DZIECI lubią lekcje ochrony środowiska / Katarzyna Środa // Edukacja i Dialog. – 2002, nr 6, s. 10-12

19. EDUKACJA ekologiczna w klasach I-III / Wanda Strzelec // Nauczanie Początkowe. – 2001/2002, nr 4, s. 7-14

20. EDUKACJA przyrodnicza / Irmina Zioło // Życie Szkoły. - 2005, nr 4, s. 4-9
Autorski projekt modelu funkcjonowania dydaktyczno-wychowawczego nauczycieli w zakresie edukacji przyrodniczej na poziomie wczesnoszkolnym

21. HASŁO bloku : Wiosenne przebudzenie / Danuta Iwanek // Nauczanie Początkowe. – 2000/2001, nr 4, s. 35-49
Scenariusz zajęć dla klasy I. Temat dnia: Poznajemy zwiastuny wiosny

22. "IDŹ, zimo do morza!" : scenariusz dla klas I-III / Elżbieta Balwierz // Częstochowski Biuletyn Oświatowy. - 2003, nr 3, s. 94-96
Scenariusz imprezy na powitanie wiosny (konkurs przyrodniczy, wycieczka połączona z obrzędowym pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny, zabawy rysunkowe i ruchowe)

23. JAK można wykorzystać metodę projektów do realizacji treści społeczno-przyrodniczych w klasach I-III / Beata Korus // Nauczanie Początkowe. - 2005/2006, nr 4, s. 37-52
Opis projektu "Zwierzęta domowe"

24. JAK pokochać przyrodę? / Wiesława Łucak // Życie Szkoły. - 2005, nr 4, s. 54-57
Autorski program edukacji ekologicznej

25. JAK zorganizowałam konkurs ekologiczny w klasie pierwszej? / Katarzyna Mocek // Nauczanie Początkowe. - 2001/2002, nr 4, s. 44-54

26. JESIEŃ : propozycja zajęć dla klasy I szkoły podstawowej / Katarzyna Naczk / Wszystko dla Szkoły. – 2002, nr 10, s. 9-11
M.in. gra planszowa

27. JESTEŚMY przyjaciółmi przyrody : scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy 3 / Małgorzata Tarasiewicz // Życie Szkoły. - 2003, nr 1, s. 50-53

28. JESTEŚMY przyjaciółmi przyrody / Beata Kamela // Życie Szkoły. – 2002, nr 6, s. 365-369

29. KALENDARZ jednego drzewa : metoda projektu / Agnieszka Depta, Katarzyna Nachtlicht, Lucyna Bzowska // Życie Szkoły. – 2005, nr 9, s. 19-28
Projekt edukacyjny dla klasy II

30. KLASA I : temat bloku - Wokół nas wiosna. Temat dnia – Witaj boćku! / Wiesława Klimczak // Nauczanie Początkowe. - 2001/2002, nr 4, s. 26-31
Scenariusz zajęć

31. KLASA III : propozycja zajęć z bloku tematycznego : Jestem cząstką i przyjacielem przyrody / Julita Janicka // Nauczanie Początkowe. - 2001/2002, nr 4, s. 32-43

32. KONKURSY, wycieczki, własne badania / Krystyna Maciejewska // Edukacja i Dialog. – 2002, nr 6, s. 12-13

33. KONSPEKT lekcji z aspektem ekologicznym / Gabriela Tasarek // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2003, nr 4, s. 14-16
Zajęcia w klasie I - "Ja i moje środowisko"

34. KTO przyrodę chroni – tego ona jutro obroni : scenariusz happeningu ekologicznego dla uczniów klas młodszych szkoły podstawowej / Dorota Gołębiewska // Biblioteka w Szkole. – 2003, nr 2, s. 23

35. LIST do człowieka : scenka ekologiczna / Andrzej Krystyniak // Życie Szkoły. – 2002, nr 2, s. 103--104

36. MALI liderzy selektywnej zbiórki posprzątali świat / Lidia Krawczyk // Częstochowski Biuletyn Oświatowy. - 2004, nr 4, s. 32-32
Przedszkolaki w akcji „Sprzątanie Świata”. W załączeniu inscenizacja „Na ratunek Ziemi”, odpowiednia również dla uczniów młodszych

37. METODA kreatywnego nauczania / Małgorzata Kilijanek // Nauczanie Początkowe. - 2003/2004, nr 2, s. 45-46
Przykład projektu do realizacji w klasie III (temat: Zwierzęta leśne)

38. METODA projektu w wychowaniu ekologicznym / Ewa Marciniak // Nauczyciel z Klasą. – 2001, nr 2, s. 19-20

39. "NA RATUNEK Ziemi" : na podstawie książki Umberto Eco "Gnomy z planety Gnu" / Anna Gregorek // Drama. - Z. 36 (2000), s. 18-21
Scenariusz dwugodzinnych zajęć zintegrowanych dla klasy III

40. NAUCZANIE ekologii w klasach młodszych / Ewa Dróżdż // Częstochowski Biuletyn
Oświatowy. - 2002, nr 3, s. 52-54

41. OGRÓD działkowy / Krystyna Drewnicka // Życie Szkoły. - 2005, nr 4, s.10-18
Autorski projekt „Ogród działkowy jako teren edukacji ekologicznej”

42. OSIĄGNIĘCIA uczniów klas trzecich w zakresie edukacji środowiskowej / Krzysztof Kruszko // Życie Szkoły. – 2003, nr 9, s. 527-532

43. POMAGAMY zwierzętom przetrwać zimę / Wioletta Popławska // Życie Szkoły. – 2002, nr 8, s. 488-490
Temat dnia: Zakładamy ptasią stołówkę

44. POWTARZAMY wiadomości o życiu w środowisku lądowym / Jolana Kudlak // Życie Szkoły. – 2001, nr 5, s. 284-288
Scenariusz zajęć dla kl. III z wykorzystaniem gier dydaktycznych

45. POZNAJEMY drzewa / Ewa Barańska // Życie Szkoły. – 2001, nr 5, s. 294-297
Zajęcia terenowe dla kl. III

46. POZNAJEMY jesienne warzywa i owoce na sportowo : scenariusz zajęć świetlicowych / Anna Dolata // Wszystko dla Szkoły. – 2002, nr 10, s. 14-15

47. PROGRAM edukacji ekologicznej / Ewa Jaracz-Misiak // Nauczanie Początkowe. – 2001/2002, nr 4, s. 15-25
Autorski program do realizacji w okresie całego I etapu edukacyjnego

48. PROGRAM edukacji ekologicznej "W zgodzie z naturą" / Maria Kasprzak // Życie Szkoły. - 2005, nr 6, s. 47-54

49. PROPOZYCJA apelu dla klas I-III o tematyce ekologicznej / Małgorzata Grzela, Beata Snochowska // Nauczanie Początkowe. - 2000/2001, nr 5, s. 65-68

50. PROPOZYCJA realizacji dziennego ośrodka pracy w kl. III : scenariusz zajęć nt. „Jesienna wycieczka do parku” / Maria Chmielewska // Wychowanie na co Dzień. – 2001, nr 10-11, wkładka metodyczna, s. (VI)-(X)

51. PROPOZYCJA realizacji zajęć z działu: "Na łące" z autorskiego programu ekologicznego / Julita Janicka, Ewa Pająk // Nauczanie Początkowe.- 2001/2002, nr 4, s. 61-65

52. PROPOZYCJA scenariusza zajęć dla klasy II uwzględniająca edukację polonistyczną i środowiskową / Danuta Bartosik // Nauczanie Początkowe. - 2003/2004, nr 4, s. 81-83
Temat dnia: Zwierzęta wokół nas

53. PRZYJACIEL przyrody / Marzena Górecka, Monika Królikowska // Życie Szkoły. - 2005, nr 4, s. 34-42
Autorski program edukacji ekologicznej

54. PRZYJACIELE Ziemi / Barbara Wieczorek // Życie Szkoły. - 2005, nr 4, s. 52-53
Quiz dla klas I-III

55. ROLA wycieczki w poznawaniu otaczającego świata / Elżbieta Zyzik, Mirosława Parlak // Nauczanie Początkowe. - 2005/2006, nr 4, s. 20-25
Zawiera scenariusz zajęć z edukacji przyrodniczej („Poznajemy warstwową budowę lasu i typy lasów”)

56. ROZWIJANIE kompetencji ekologicznych u dzieci w nauczaniu integralnym / Lubomira Domka // Życie Szkoły. – 2000, nr 8, s. 472-475

57. SCENARIUSZ dziennego ośrodka tematycznego w klasie II : w ogrodzie warzywnym / Małgorzata Orzechowska // Nauczanie Początkowe. – 2000/2001, nr 1, s. 40-46

58. SCENARIUSZ imprezy "Ekopiknik" / Jolanta Rosner, Jolanta Bartmanowicz // Nauczanie Początkowe. - 2005/2006, nr 4, s. 52-58
Turniej dla klas II i III

59. SCENARIUSZ konkursu ekologicznego / Helena Bartnik // Życie Szkoły. – 2001, nr 1, s. 43-45

60. SCENARIUSZ zajęć dla klasy I / Wioletta Muszyńska // Nauczanie Początkowe. - 2005/2006, nr 4, s. 67-79
Temat dnia: Poznajemy wczesnowiosenne rośliny chronione

61. SCENARIUSZ zajęć w klasie II / Grażyna Dziadura // Nauczanie Początkowe. - 2002/2003, nr 1, s. 105-110
Temat: Jadalne części warzyw

62. SCENARIUSZ zajęć zintegrowanych dla klasy II z wykorzystaniem metod aktywizujących / Anna Antoniak-Lipiec // Nauczanie Początkowe. - 2005/2006, nr 4, s. 85-89
Temat dnia: Rośliny chronione

63. SCENARIUSZ zajęć zintegrowanych dla klasy III / Lidia Karczewska // Życie Szkoły. – 2002, nr 4, s. 233-235
Temat: Kwiaty wczesnowiosenne i ich ochrona

64. SCENARIUSZ zajęć zintegrowanych w kl. III : blok tematyczny – Malujemy słowny obraz późnej jesieni / Dorota Zaporowska // Nauczanie Początkowe. – 2000/2001, nr 1, s. 47-55

65. SK LOP „Ekopoluś” zaprasza na andrzejkowy bal zwierząt / Ewa Dróżdż, Elżbieta Moskalik, Renata Szmajdzińska // Częstochowski Biuletyn Oświatowy. - 2005, nr 2, s. 44-46
Scenariusz imprezy o charakterze ekologicznym dla uczniów klas I-VI

66. STRAŻNIK przyrody : gra dydaktyczna / Anita Białek // śycie Szkoły. – 2004, nr 4, s. 313-314

67. ŚRODOWISKO wodne : scenariusz zajęć w klasie III / Izabela Trzonek // Życie Szkoły. – 2001, nr 6, s. 350-354

68. TROPICIEL przyrody / Władysława Malczyk // Nauczyciel z Klasą. – 2001, nr 1, s. 32-33
Treści przyrodnicze i zajęcia w terenie w edukacji zintegrowanej

69. TURNIEJ wiosenny - potrafię, umiem, wiem / Wioletta Muszyńska // Nauczanie Początkowe. - 2005/2006, nr 4, s. 59-66
Zawiera również scenariusz konkursu wiedzy przyrodniczej „Cztery pory roku”

70. UDZIAŁ w akcji „Sprzątanie świata” / Aleksandra Skoczek // Nauczanie Początkowe. - 2001/2002, nr 4, s. 55-60
Konkurs ekologiczny dla klas II i III

71. WIOSNO, przyjdź! : scenariusz uroczystości dla klas I-III z okazji rozpoczęcia wiosny / Lidia Kutrybała, Jolanta Gawryś // Biblioteka w Szkole. – 2002, nr 1, s. 23-24

72. WIOSNO przyjdź! : scenariusz dla klas I-III / Rafał Krzypkowski, Dorota Wołowicz // Częstochowski Biuletyn Oświatowy. - 2004, nr 2, s. 96-99
Scenariusz uroczystości szkolnej

73. WITAMY ptasich podróżników / Bogumiła Mazur // Drama. – Z. 34 (2000), s. 18-20
Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy II

74. WYPRAWA do lasu : czy jesteś Ekoludkiem? (quiz dla kl. I-III) / Teresa Leszczyńska-Koziak // Biblioteka w Szkole. – 2003, nr 2, s. 22

75. ZABAWA ekologiczna / Iwona Orzeł // Życie Szkoły. - 2003, nr 4, s. 237-238
Konkurs „Jestem przyjacielem Ziemi” dla klasy III

76. ZAGADNIENIA ekologiczne realizowane w trakcie wycieczek / Irena Wolny // Życie Szkoły. – 2002, nr 5, s. 267-271

77. ZAJĘCIA, gry i zabawy o tematyce przyrodniczej / Irena Jarzyńska // Życie Szkoły. - 2006, nr 7, s. 28-35

78. ZAJĘCIA środowiskowo-polonistyczno-językowe / Regina Woźniak // Nauczanie Początkowe. – 2001/2002, nr 2, s. 51-55
Scenariusz zajęć zintegrowanych, z elementami nauki języka niemieckiego. Temat bloku: Słotna jesień

79. ZAJĘCIA zintegrowane w klasie I z wykorzystaniem komputera / Krystyna Samołyk // Nauczanie Początkowe. - 2002/2003, nr 3, s. 82-88
Temat dnia: Uroki zimy

80. ZAJĘCIA zintegrowane w klasie III : scenariusz nt. „Jesień w lesie – poznajemy zwierzęta” / Małgorzata Róg // Wychowanie na co Dzień. – 2001, nr 10-11, wkładka metodyczna, s. (X)-(XVI)

81. ZDOBYWANIE wiedzy ekologicznej w zabawie / Irena Wolny // Życie Szkoły. – 2002, nr 10, s. 613-614
Przykłady zabaw dydaktycznych

82. ZIELONA Planeta : jak ją chronić? / Ewa Perz // Drama. - Z. 42 (2002/2003), s. 16-17
Scenariusz dwugodzinnych zajęć dla klasy II z wykorzystaniem metody dramy

83. ZIELONY marsz / Beata Kamela // Życie Szkoły. – 2002, nr 4, s. 220-222
Scenariusz happeningu z okazji Światowego Dnia Ziemi

84. ZIMA - biała zima! : scenariusz uroczystości dla klas I-III z okazji pierwszego dnia zimy / Rafał Krzypkowski, Dorota Wołowicz // Częstochowski Biuletyn Oświatowy. - 2005, nr 2, s. 113-115

85. ZIMA – Śnieżna Pani : scenariusz spotkania dla klas III-IV szkoły podstawowej / Teresa Leszczyńska-Koziak // Biblioteka w Szkole. – 2000, nr 10, s. 24-26

86. ZIMOWE kryjówki zwierząt / Monika Krajewska // Życie Szkoły. – 2004, nr 8, s. 549-552
Scenariusz zajęć dla klasy I

87. ZINTEGROWANY ośrodek zajęć : „Jak wiosna budzi wszystko do Życia” / Katarzyna Mielicka // Wychowanie na co Dzień. – 2002, nr 2-3, wkładka metodyczna, s. (V)-(VIII)
Dla klasy III

 


 






III. ZESTAWIENIA BIBLIOGRAFICZNE

 

88. PRZEGLĄD literatury dotyczącej rozwoju dziecka na tle środowiska społecznego i przyrodniczego / Anna Klimaszewska // Nauczanie Początkowe. - 2005/2006, nr 4, s. 95-104