Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:


W niniejszym dziale prezentujemy wybrane, warte uwagi, pozycje książkowe z naszych zbiorów. Znajdziecie tu Państwo interesujące pozycje zarówno z pedagogiki, psychologii czy socjologii jak i literatury pięknej. Opisy bibliograficzne książek wzbogacono o autorskie recenzje bądź obszerne adnotacje.

recenzje                                                                                                Fot.B.Zwierzyńska

Zachęcamy do lektury:)

 

 

UCZEŃ z przewlekłą chorobą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej : poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych : praca zbiorowa / pod red. Tadeusza Kotta. - Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2005
Sygn. A-3230, A-3231, A-3232


Celem poradnika jest wprowadzenie nauczycieli w problematykę psychologiczno-pedagogiczną uczniów przewlekle chorych oraz wskazanie takich sposobów organizowania nauczania tych dzieci, które uwzględniają aspekty terapeutyczno-rewalidacyjne. W poradniku omówiono wybrane jednostki chorobowe i ich psychologiczne skutki dla funkcjonowania dzieci, przedstawiono czynniki wspierające funkcjonowanie dzieci przewlekle chorych w szkole.

Szczególnie cenny dla nauczycieli będzie zapewne obszerny zbiór konkretnych propozycji metodycznych, opracowanych pod kątem pracy z dziećmi o określonych zaburzeniach rozwojowych.
Nauczyciel znajdzie tu m.in.:

  • program edukacji środowiskowej (z elementami edukacji społecznej) dla dzieci klasy I szkoły podstawowej z nadpobudliwością psychoruchową i zaburzeniami zachowania "Człowiek to ja, człowiek to ty, człowiek to on i ona" (Agnieszka Izdebska-Wojna);
  • scenariusze zajęć oraz propozycje różnorodnych oddziaływań wychowawczych np. "Skrzynia skarbów" - system oddziaływania opartego na nagradzaniu w pracy z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo oraz arkusz zachowań "Produkcja grzecznolinu" (Danuta Wyrzykowska);
  • scenariusze zajęć zintegrowanych;
  • scenariusze zajęć terenowych.

Opracowane przez doświadczonych nauczycieli, sprawdzone w praktyce propozycje metodyczne posiadają wiele walorów terapeutycznych, kształcących i wychowawczych, a ich forma graficzna (wyraziste plansze, krzyżówki, karty pracy) ułatwia bezpośrednie wykorzystanie. Większość propozycji dotyczy dzieci w młodszym wieku szkolnym.

Bożena Zwierzyńska

KLICH, Aleksandra
Cały ten Kutz : biografia niepokorna / Aleksandra Klich. – Kraków: „Znak”, 2009
Sygn. 42463


Świetnie napisana, żywa książka, prawdziwie „niepokorny” obraz arcyniepokornego twórcy. Aleksandra Klich z talentem, wrażliwością i sympatią, ale bez czołobitności, ogarnia przebogaty materiał biograficzny, prezentując nam kalejdoskop odsłon kolejnych wątków, w tempie przyprawiającym o zawrót głowy. Jej bohater powiedział kiedyś, że ma w sobie „pęd egzystencjalny” – i książka to oddaje.

Kazimierz Kutz, jeden z najwybitniejszych polskich reżyserów, jest postacią barwną i kontrowersyjną. Twórca ponad dwudziestu filmów i tyluż sztuk teatralnych, ma na swoim koncie dzieła wybitne, choć zdarzały się również artystyczne porażki. Czytelnik poznaje meandry jego życia i twórczości: jest doświadczenie wojny, nastoletnia fascynacja książkami (lauba!), kompleks robotniczego, śląskiego pochodzenia, szukanie własnej drogi. Są huśtawki nastrojów, artystyczne nowatorstwo, wypalenie. A zaraz potem erupcja twórczości: przejmujący, mityczny (według prof. Tadeusza Sławka – magiczny) obraz Śląska w słynnym tryptyku filmowym. Bo Kutz to podręcznikowe uwikłanie w „syndrom śląski”: rodzinne tradycje powstańcze, szacunek dla Korfantego, przywiązanie do Ziętka, rozgoryczenie i żal w stosunku do Polski, która jednak zawiodła Ślązaków...

Ale Kutz to nie tylko Śląsk, to również Warszawa, Kraków, znów Warszawa. Pod jego kierunkiem, od samego początku, pracuje prawdziwa plejada gwiazd: Dymna, Englert, Gajos, Łomnicki, Łukaszewicz, Kondrat, Olbrychski, Pieczka, Trela, Wilhelmi; dla niego komponuje Kilar. „Jego” aktorzy ufają mu całkowicie, doceniają ogromny profesjonalizm. Janusz Gajos, któremu właśnie Kutz pomógł wyzwolić się spod brzemienia ról Janka Kosa i Tureckiego, podkreśla, że spotkał niewielu takiej klasy zawodowców. Mówi Anna Dymna: „Gdy się zaufa Kaziowi, to zdarzają się cuda. Ja wiele razy czułam, jakby mnie do góry podciągał na linie, i nagle skrzydła mi rosły, i sama leciałam troszkę w górę. On jest taki diablik, czarodziej.” „Pod pozorem szorstkości, niewybrednego języka, ma duszę poety”.

Czytelnik ma zresztą sam okazję poznać zaskakująco ciepłe rysy osobowości Kutza w malowanych przez autorkę rodzinnych relacjach reżysera. Fragmenty pisanych całe życie, długich, pięknych listów do matki świadczą o głębokim przywiązaniu synowskim; widzimy bardzo bliską więź z chorym na schizofrenię bratem, no i w końcu gorące, radosne ukochanie własnego domowego ogniska. Bo Kutz, mężczyzna o ogromnym temperamencie, wielbiący piękno kobiece, trzykrotnie żonaty (żony młodsze kolejno o 8, 18 i 28 lat), potrafi docenić także ciepło domowe, śmiech dzieci i kucharzenie rodzinie...

Poznajemy też Kutza – zaangażowanego obywatela, polityka, rzecznika tolerancji, felietonistę o ciętym języku. Pojawiają się głosy oburzenia, krytyki, ale Kutz wie swoje: „Ludzi trzeba edukować”. Adam Michnik podkreśla: „Kazik jest proeuropejski, prozachodni, (...), szanuje indywidualność. (...) Ma w sobie wielką wewnętrzną prawość, wie, gdzie jest dobro, a gdzie zło. I ma odwagę mówić istotne rzeczy, nawet kładąc na szali swój wielki autorytet, gdy Polska w potrzebie. A jego Polska, ta, do której dąży, to kraj wielobarwny i tolerancyjny”.

Kutza stać na dystans do samego siebie, o czym świadczy np. zamieszczony w książce autoironiczny, zabawny, bardzo trafny autoportret reżysera, rozpoczynający się słowami „Kurdupel-Korniszon ze Śląska”. Magdalena Piekorz ocenia: „To absolutny artysta osobny, do tego uroczy człowiek, jego wady stają się zaletami”. Tyczy się to również osławionego, dosadnego, jędrnego języka twórcy, którego Aleksandra Klich bynajmniej nie cenzuruje. Zresztą, jak np. twierdzi Jan Peszek, „Kazimierz klnie z kulturą. Serwuje nieprawdopodobne serie wyrazów nieparlamentarnych z takim wdziękiem, że nigdy mnie to nie drażniło. Przeciwnie, bawiło. Bo jego wulgarność jest poetycka”.

Czytelnikowi trudno uwierzyć, że rozmówca Aleksandry Klich obchodził niedawno 80. urodziny. Samą książkę Kutz podsumowuje żartobliwie mówiąc, iż „nie wiedział, że miał tak ciekawe życie”, ale jednocześnie zaznacza, że to jeszcze nie wszystko. Reżyser planuje właśnie nowy film (według głośnego - dzięki adaptacji teatru Korez - „Cholonka” Janoscha), odgraża się, że zadebiutuje jako pisarz. Książka kończy się w bardzo Kutzowym stylu: „Ja wam pokażę, a wy się gońcie”.

Bożena Zwierzyńska



GRUSZCZYK-KOLCZYŃSKA, Edyta
Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupiania uwagi i zapamiętywania : uwarunkowania psychologiczne i pedagogiczne, programy i metodyka / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005
Sygn. 40967

Publikacja przeznaczona dla osób pracujących z dziećmi sześcioletnimi w przedszkolach oraz uczniami klasy pierwszej, a przy niewielkiej modyfikacji treści - także dla pedagogów poradni pedagogiczno-psychologicznych, pracowników świetlic i klubów osiedlowych oraz rodziców. Zawiera analizy i propozycje metodyczne, nakierowane na zwiększanie szans edukacyjnych dzieci, przy czym za podstawę przyjęto tu dobrą pamięć. Autorki zwracają uwagę na fakt odmiennego funkcjonowania procesów pamięci u dzieci i dorosłych oraz wynikające z tego nieporozumienia. Stereotypowe zadania pamięciowe typu "Słuchaj uważnie, zapamiętaj i powtórz" sprawiają dzieciom wiele trudności, również popularne wśród starszych uczniów i dorosłych mnemotechniki nie są dla nich odpowiednie.

Autorki proponują opracowane na podstawie wieloletnich badań i sprawdzone już w praktyce, przyjazne dzieciom programy wspomagające rozwój zdolności do skupiania uwagi, świadomego zapamiętywania i odtwarzania informacji. Ich realizację ułatwiają zamieszczone w książce scenariusze zajęć, szczegółowe wskazówki metodyczne i fotografie.
Programy:
- "Dzieci uczą misie wierszy",
- "Patrzę uważnie i potrafię zapamiętać wiele szczegółów";
- "Potrafię zapamiętać szeregi czynności i przewidzieć, co będzie dalej";
- "Słucham uważnie, aby zapamiętać to, co ważne i potrzebne";
- "Potrafię obdarzać uwagą i mówić tak, aby inni mnie słuchali, pamiętam też, jak wyglądają inni i jak się nazywają".

B.Z.

Aktualności

 

INFORMUJEMY,
że w dniach
24 czerwca - 30 sierpnia 
 biblioteka będzie udostępniać zbiory
w godz. od 8.00 do 15.00

 

Natomiast w dniach
od 29 lipca do 9 sierpnia biblioteka będzie nieczynna

 

logo
Platforma edukacyjna
Filii PBW w Bytomiu

NOWE KURSY!!!

OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2018/2019

OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

REFORMA EDUKACJI
- informacje

IBUKlibra

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

slaskie

Jednostka oświatowa Samorządu Województwa Śląskiego

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.