Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:


W niniejszym dziale prezentujemy wybrane, warte uwagi, pozycje książkowe z naszych zbiorów. Znajdziecie tu Państwo interesujące pozycje zarówno z pedagogiki, psychologii czy socjologii jak i literatury pięknej. Opisy bibliograficzne książek wzbogacono o autorskie recenzje bądź obszerne adnotacje.

recenzje                                                                                                Fot.B.Zwierzyńska

Zachęcamy do lektury:)

 

 

KLUS-STAŃSKA, Dorota
Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów / Dorota Klus-Stańska, Alina Kalinowska ; przy współpracy Adama Stańskiego. - Warszawa : „Żak”, cop. 2004
Sygn. 40656




Oryginalny, opatrzony komentarzami zbiór niestandardowych zadań z matematyki dla uczniów najmłodszych, świetny poradnik dla nauczycieli klas początkowych. Jak piszą we wstępie Autorki, celem ich jest zaciekawienie dzieci matematyką, prowokowanie twórczych, zaniedbywanych przez szkołę strategii myślenia, danie dzieciom okazji przeżycia prawdziwej przygody intelektualnej. Niestety, z obserwacji Autorek wynika, że większość uczniów zostaje pozbawiona szansy osiągnięcia w tej sferze satysfakcji, niezależnie od posiadanego potencjału. Przyczyny tego zjawiska Autorki upatrują w dość powszechnym modelu nauczania matematyki, nakierowanym na schematyzm, bezrefleksyjność oraz nudne, mechaniczne ćwiczenie technik obliczeniowych. Tymczasem prawdziwa wiedza matematyczna ucznia to nie zbiór wyuczonych reguł i ciągów czynności, lecz matematyczne myślenie, rozumienie, zdolność do przekształceń i twórczych zastosowań. W interesującym rozdziale o myśleniu i matematycznej bezmyślności czytamy, że „uczeń musi rozpoczynać od twórczych strategii osobistych zanim pozna formalne procedury działania. Twórczość matematyczna nie jest dodatkiem, ale warunkiem osiągania odpowiednich efektów.” Ogromną wartość mają więc wszelkie, nawet nieporadne i naiwne, samodzielne poszukiwania strategii rozwiązań, czego rzadko bywają świadomi nie tylko nauczyciele, ale nawet doradcy metodyczni i autorzy podręczników.

Lektura sprzyja zarówno podniesieniu kompetencji dydaktycznych nauczycieli klas początkowych, jak i rozwojowi ich kompetencji w zakresie umiejętności rozwiązywania problemów matematycznych. Poszczególne rozdziały ujęto w przejrzysty, jak na matematyków przystało, schemat: komentarz do zadań – zadania – rozwiązania. Komentarze pomagają nauczycielowi dostrzec walory edukacyjne poszczególnych zadań, przeanalizować tkwiące w nich trudności poznawcze i ocenić, jakiego rodzaju umiejętności może uczeń rozwinąć podczas ich rozwiązywania. Przykładowe tytuły rozdziałów:
- Algorytmy inaczej;
- Bez schematu w geometrii;
- Zadania z pułapką;
- Zbadaj i odkryj;
- Zabawy z kartami.
Proponowane zadania reprezentują różne stopnie trudności. Nauczycielom, poszukującym zadań „odblokowujących matematycznie” uczniów, można polecić ćwiczenia z kartami do gier towarzyskich. Zwykle bardzo lubiane przez dzieci, rozwijają szereg matematycznych kompetencji, pomagają uruchomić logiczne myślenie.
Zawarte w książce zadania omawiane były na warsztatach dla pedagogów i na zajęciach w trakcie studiów podyplomowych, zostały również sprawdzone bezpośrednio w klasach I-III. Bywało, że z ich rozwiązaniem więcej trudności od uczniów miewali przyzwyczajeni do schematów nauczyciele. W świetle takich sytuacji dana nauczycielom, poprzez niniejszą publikację, możliwość odświeżenia i weryfikacji swojego „matematycznego spojrzenia” wydaje się szczególnie cenna.

Książka wysoko oceniona przez recenzentów, wypełniająca lukę na rynku wydawniczym.

Ciekawostka: współautorem książki jest uczeń! Symptomatyczne są słowa podziękowania, kierowane przez niego do rodziców: „To oni pozwolili mi uczyć się matematyki po swojemu i dzięki temu zobaczyłem jej niezwykłe piękno. Dzięki nim matematyka będzie moim wyborem na całe życie”. Pozwólmy więc dzieciom uczyć się „po swojemu”.

Bożena Zwierzyńska

ROWLING, J. K.
Baśnie barda Beedle'a : przełożone z run na język angielski przez Hermionę Granger / J.K. Rowling. – Poznań : „Media Rodzina”, cop. 2008
Sygn. 42680




A to propozycja nietypowa: zbiór baśni, w dodatku opatrzonych oryginalnymi komentarzami również fikcyjnej postaci – profesora Albusa Dumbledore’a, świetnie znanego miłośnikom powieściowego cyklu o Harrym Potterze. Niniejsza książeczka to atrakcyjne uzupełnienie owego cyklu: z jednej strony autorka, budując konteksty, urealnia czarodziejski świat siedmioksięgu, z drugiej – przygotowuje do wejścia weń kolejnych, najmłodszych czytelników.

Rekomendując książki, pomocne w sztuce biblioterapii, baśni pominąć nie sposób. To one wprowadzają dziecko w świat wartości, uczą rozpoznawania dobra i zła, stymulują rozwój, kształtują wrażliwość i wyobraźnię. Realizują również funkcje stricte biblioterapeutyczne, o czym pisze m.in. Bruno Bettelheim w uznanym dziele Cudowne i pożyteczne : o znaczeniach i wartościach baśni (dostępnym zresztą w naszej bibliotece…).

Najnowsza książka J. K. Rowling, swoiście wielopoziomowa, na swym pierwszym poziomie jest właśnie zbiorem baśni o wartości autonomicznej, przeznaczonych do czytania małemu dziecku. Ale w książkę wpisani są również kolejni adresaci i inne formy odbioru: zwiększona czcionka ma za zadanie ułatwić samodzielną już lekturę młodziutkiemu odbiorcy, a erudycyjne, ironiczne, iskrzące się humorem komentarze profesora Dumbledore’a to już perełka dla nastoletniego i całkiem dorosłego czytelnika.

Baśni XV–wiecznego barda z Yorkshire jest pięć: Czarodziej i skaczący garnek, Fontanna Szczęśliwego Losu, Włochate serce czarodzieja, Czara Mara i jej gdaczący pieniek, Opowieść o trzech braciach. Przeznaczone dla małych czarownic i czarodziejów (ta informacja na pewno zafascynuje najmłodsze dzieci), niosą przekaz uniwersalny. Obecne w nich tematy to m.in. wrażliwość na potrzeby i cierpienie innych, tolerancja (świat czarodziejów a świat mugoli…), szlachetność i poświęcenie. A także bezduszność, niezgoda na miłość, żądza władzy, śmierć.

O ile niewielu nastolatków zgodziłoby się przyznać, że czytuje baśnie (i może rzeczywiście nie czyta…), o tyleż Baśnie barda Beedle’a, przy powszechnie znanej „potteromanii”, zostałyby chyba zaakceptowane jako materiał do dyskusji przez uczniów starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjalistów. Konkretnie baśń ostatnia, tak istotna dla siódmego, finalnego i najpoważniejszego tomu potterowego cyklu, w którym Opowieść o trzech braciach pełni kluczową rolę. Postawy i wybory bohaterów Harry’go Pottera i Insygniów Śmierci, w kontekście baśni i intrygującego, pełnego niedopowiedzeń komentarza wielkiego czarodzieja, to dobry materiał na lekcję języka polskiego czy dyskusyjne spotkanie w bibliotece szkolnej.

Lektura książki to sama przyjemność. Wydana bardzo starannie, ozdobiona delikatnymi, pełnymi uroku ilustracjami samej J. K. Rowling, sprawi dużo satysfakcji wiernym czytelnikom pisarki i na pewno przysporzy wielu nowych, co w epoce zanikania obyczaju czytania jest prawdziwie bezcenne. Powieści o Harrym Potterze uczą rozpoznawania wartości w sposób jak najdalszy od nudy i dydaktyzmu, a ich walory biblioterapeutyczne są niekwestionowane. I choć kilka lat temu pojawiały się sporadycznie głosy nieufne, a nawet dość kuriozalne zarzuty wobec twórczości Rowling, w 2009 roku nawet stanowisko Kościoła uległo zmianie: w oficjalnej gazecie Watykanu chwalono wymowę dzieła, w którym dobro bierze górę nad złem.

Wart jeszcze odnotowania jest cel, z myślą o którym powstały Baśnie…: dochód z ich sprzedaży przeznaczony został na rzecz organizacji charytatywnej Children’s High Level Group, wspomagającej dzieci z europejskich domów dziecka, której współzałożycielką jest pisarka. W ten sposób, obok wartości niewątpliwych, lecz niematerialnych, jak walory czytelnicze czy biblioterapeutyczne, książeczka generuje wymierne, finansowe wsparcie dla dzieci, którym zwiększa szanse znalezienia nowych rodzin.

Bożena Zwierzyńska

MIŚ, Bogdan
Tajemnicza liczba e i inne sekrety matematyki / Bogdan Miś. – Wyd. 2. - Warszawa : Wydaw. Naukowo-Techniczne, 2008
(W bibliotece dostępne wydanie z roku 1989, sygn. 32739)




Jakiś czas temu Internet obiegła lista najpopularniejszych, dość dalekich od prawdy, lecz wygodnych sformułowań, wśród których w ścisłej czołówce znajdowały się wypowiedzi w rodzaju „Kochanie, wrócę później, mam jeszcze sporo pracy” i „Dziękuję, nie jestem głodny”. My zwróćmy jeszcze uwagę na zastrzeżenie, powtarzane z uporem przez znakomitą większość społeczeństwa: brzmi ono „Nigdy nie zrozumiem matematyki – jest ona dla mnie za trudna”. Z zagadkowych względów przeciętny zjadacz chleba w wieku szkolnym woli nauczyć się na wyrywki położenia cieśnin na mapie świata, niż analizować podobieństwo trójkątów; prędzej wybierze wkuwanie dat podpisania mało ważnych edyktów, niż przyswojenie definicji funkcji kwadratowej... Dlaczego tak jest, to temat na osobny – niejeden – artykuł; my natomiast w tym miejscu podkreślmy, że przytoczone powyżej zdanie to *nieprawda*.

Bogdan Miś, z wykształcenia matematyk, z zawodu dziennikarz, podejmuje się trudnego zadania – pisze książkę o matematyce, którą tak zwany „przeciętny odbiorca” powinien przeczytać, zrozumieć i która winna go zainteresować. Zadanie to jest trudne nie z powodu złożoności poruszanych zagadnień, lecz ze względu na wspominane wyżej ogromne, powszechne uprzedzenie do matematyki. Tym godniejsze więc podziwu, że autor wychodzi z zadania obronną ręką. Przede wszystkim, książka napisana jest lekkim, gawędziarskim językiem. Autor niejednokrotnie pozwala sobie na dowcipne anegdoty i dygresje, utrzymując książkę w tonie jak najdalszym od akademickiego wykładu. W swobodnie snutej, matematycznej gawędzie najróżniejsze tematy przeplatają się ze sobą, by w efekcie ułożyć się w spójną całość. Bo taki właśnie jest urok matematyki – zwykle poznajemy jej fragmenty, z pozoru zupełnie ze sobą niezwiązane, czujemy się wręcz przytłoczeni ogromem pojęć i zagadnień, jednak po przeczytaniu jeszcze jednego rozdziału, poznaniu jeszcze jednego szczegółu wszystko - jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki - układa się i wiąże sensownie.

Autor, prezentujący sporo wdzięku w swym stylu opowiadania o matematyce, popularyzuje ją od lat na wiele sposobów, aktualnie np. dodając na stronie YouTube krótkie filmiki o biografiach znanych matematyków i interesujących, według niego, zagadnieniach, takich jak pewnik wyboru czy słynne problemy otwarte. Obszerne książki rządzą się jednak nieco innymi prawami – tu potrzeba motywu przewodniego. Bogdan Miś obiera zań liczbę e, stałą matematyczną, rywalizującą z π o miano tej najważniejszej, a jednocześnie nawiązującą z nią wspaniałą współpracę w przeróżnych dziedzinach nauk matematycznych.

Miś rozpoczyna książkę od przytoczenia pewnych podstawowych informacji, a potem – używając liczby e jako punktu wyjścia – prowadzi nas przez bogaty świat matematyki, trzymając się początkowo intuicyjnie znanych czytelnikowi rzeczy, po to tylko, by wraz z rozwojem książki wchodzić coraz głębiej w piękno matematycznej abstrakcji. W toku tej wędrówki panu Misiowi udaje się – aż do końca - nie zgubić czytelnika za sobą. Nawet poruszając zagadnienia przestrzeni ośmiowymiarowych i niezwykle już głębokich uogólnień pojęcia liczby, autor nie zapomina o stojących za wszystkim intuicjach.

Książka na każdym kroku przypomina niezwykle istotną prawdę: matematyka jest nauką, owszem, abstrakcyjną, bogatą, czasem skomplikowaną, jednak ma ona przecież podstawy w naszym, tak dobrze znanym świecie – nie jest brana z powietrza. I te podstawy, te intuicje, które prowadziły i prowadzą matematyków i pozwalają im dowodzić coraz piękniejszych twierdzeń, towarzyszą nam przez całą książkę. Pozwalają nam przejść od liczenia bażantów do liczb przestępnych, od pudełka z zapałkami do klasy abstrakcji, od przyporządkowania do wielomianu i od pierwiastka do oktawy Cayleya...

Książka ocieka wiedzą, poruszanymi zagadnieniami zahaczając nawet o pierwszy rok studiów – jednocześnie jednak wiedza jest podana tak przystępnie i przyrządzona tak smakowicie, że nawet największy przeciwnik uczenia się matematyki ze zdziwieniem stwierdzi, że, kurczę, jednak te funkcje też potrafią być ciekawe.
 

Wielu takich refleksji podczas lektury życzy -

Mateusz Jurczyński
Koło Naukowe Matematyków UŚ

Aktualności

INFORMUJEMY,

że dnia 14 października br.
Dzień Edukacji Narodowej
biblioteka będzie nieczynna

Za utrudnienia przepraszamy!

 

INFORMUJEMY,

że od dnia 2 września br.
biblioteka udostępnia zbiory
w godzinach:

poniedziałek 8.00-18.00
wtorek 8.00-18.00
środa   8.00-18.00
czwartek 8.00-15.00
piątek 8.00-18.00

 

logo
Platforma edukacyjna
Filii PBW w Bytomiu

NOWE KURSY!!!

OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2018/2019

OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

REFORMA EDUKACJI
- informacje

IBUKlibra

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

slaskie

Jednostka oświatowa Samorządu Województwa Śląskiego

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.