Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:


W niniejszym dziale prezentujemy wybrane, warte uwagi, pozycje książkowe z naszych zbiorów. Znajdziecie tu Państwo interesujące pozycje zarówno z pedagogiki, psychologii czy socjologii jak i literatury pięknej. Opisy bibliograficzne książek wzbogacono o autorskie recenzje bądź obszerne adnotacje.

recenzje                                                                                                Fot.B.Zwierzyńska

Zachęcamy do lektury:)

 

 

SEACH, D.
Pomóż dziecku z... autyzmem / D. Seach, M. Lioyd, M. Preston. - Warszawa : Wydaw.K.E. LIBER, 2006
Sygn. 41400, 41423


Autorki zajmują się zagadnieniem uczniów autystycznych, kształcących się w szkole ogólnodostępnej. Analizują ich potrzeby i problemy, zwracając uwagę na fakt, iż więcej trudności przysparzają tu problemy natury społecznej (integracja, komunikacja), niż dydaktycznej.
W książce omówiono wpływ autyzmu na określone obszary rozwoju dziecka oraz efekty, jakie niesie to dla nauki. Autorki, omawiając sposoby wspomagania ucznia autystycznego, przedstawiają przykłady dwóch strategii: podejścia skoncentrowanego na uczniu oraz podejścia skoncentrowanego na społeczności szkolnej.
Do książeczki dołączono 5 obszernych studiów przypadków chłopców autystycznych w wieku 9-14 lat, ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych modeli adaptacji środowiska szkolnego do specyficznych potrzeb uczniów.

Bożena Zwierzyńska

LEWINSON, J.
Pomóż dziecku z... dysgrafią / J. L ewinson. - Warszawa : Wydaw. K.E. LIBER, 2006
Sygn. 41401, 41402


Książka z cyklu praktycznych poradników dla rodziców i pedagogów. Celem autorki było przedstawienie społecznych, edukacyjnych i emocjonalnych aspektów dysgrafii, często lekceważonej przez nauczycieli i w efekcie skutkującej poważnymi problemami uczniów. Autorka wylicza łatwe do dostrzeżenia przez otoczenie wczesne sygnały ostrzegawcze, sugerujące możliwość zagrożenia dziecka dysgrafią, a także charakterystyczne objawy dysgrafii u ucznia. Daje szereg konkretnych wskazówek, pomocnych w pracy z dzieckiem dysgraficznym w domu i w szkole, począwszy od spraw najprostszych (np. dotyczących trzymania przyborów do pisania i układu kartki na stole), poprzez odpowiednie strategie pisania i redagowania tekstu, aż do wykorzystania różnorodnych narzędzi wspomagających. Wskazówki te mogą służyć pomocą w opracowaniu indywidualnego programu terapeutyczno-edukacyjnego dla ucznia z dysfunkcją. Refleksji pedagogów i rodziców powinny posłużyć opisy trzech przypadków chłopców dotkniętych dysgrafią, borykających się z niezrozumieniem i presją ze strony nauczycieli. Natomiast w dodatku zamieszczono obszerne omówienie przykładu konwersacyjnego zastosowania pisma w terapii ciężkiej afazji.

Bożena Zwierzyńska

PARCZEWSKA, Teresa
Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas I-III / Teresa Parczewska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2005
Sygn. 41368


Cenne dla nauczyciela połączenie analiz teoretycznych i prezentacji badań z licznymi odniesieniami praktycznymi. Autorka rozpoczyna od omówienia zjawiska aktywności jako warunku poznawania środowiska przyrodniczego, następnie omawia usytuowanie edukacji przyrodniczej w systemie nauczania początkowego oraz jej organizację w kontekście kształcenia integralnego.
Prezentuje tu przykładowe scenariusze zajęć, prowadzonych z wykorzystaniem metod aktywizujących (dla kl. III: „Zmiany w przyrodzie zimą”, „W deszczowym rytmie”, „Taniec jesiennego liścia”). W kolejnym rozdziale autorka dokonuje przeglądu metod dydaktyczno-wychowawczych i charakterystyki wybranych metod aktywizujących, stosowanych w procesie poznawania przyrody (obserwacja, eksperyment, metoda zadaniowo-sytuacyjna). Zamieszcza tu propozycje doświadczeń i eksperymentów dla klas I-III.
W książce zaprezentowano założenia, przebieg i wyniki badań własnych autorki, dotyczących skuteczności wybranych metod aktywizujących w edukacji uczniów klasy III. Eksperyment pedagogiczny przeprowadzono techniką grup równoległych. Czytelnik znajdzie tu przykłady zajęć, przeprowadzonych w klasach eksperymentalnych oraz omówienie realizacji kształcenia przyrodniczego w klasach kontrolnych.W załączeniu kwestionariusze ankiet, karty pracy, testy do badania wiedzy i umiejętności przyrodniczych uczniów rozpoczynających i kończących klasę III.

Bożena Zwierzyńska

Aktualności

INFORMUJEMY,

że dnia 14 października br.
Dzień Edukacji Narodowej
biblioteka będzie nieczynna

Za utrudnienia przepraszamy!

 

INFORMUJEMY,

że od dnia 2 września br.
biblioteka udostępnia zbiory
w godzinach:

poniedziałek 8.00-18.00
wtorek 8.00-18.00
środa   8.00-18.00
czwartek 8.00-15.00
piątek 8.00-18.00

 

logo
Platforma edukacyjna
Filii PBW w Bytomiu

NOWE KURSY!!!

OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2018/2019

OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

REFORMA EDUKACJI
- informacje

IBUKlibra

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

slaskie

Jednostka oświatowa Samorządu Województwa Śląskiego

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.