Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:


W niniejszym dziale prezentujemy wybrane, warte uwagi, pozycje książkowe z naszych zbiorów. Znajdziecie tu Państwo interesujące pozycje zarówno z pedagogiki, psychologii czy socjologii jak i literatury pięknej. Opisy bibliograficzne książek wzbogacono o autorskie recenzje bądź obszerne adnotacje.

recenzje                                                                                                Fot.B.Zwierzyńska

Zachęcamy do lektury:)

 

 

KALBARCZYK, Anna
Zabawy ze sztuką : podręcznik metodyczny dla nauczycieli : praca z dzieckiem uzdolnionym, wrażliwym lub nieśmiałym w małych grupach : grupy wiekowe 5-7 lat, 7-9 lat i 9-13 lat : (ponad 100 tematów plastycznych) / Anna Kalbarczyk. – Wyd. 3. - Kraków : „Impuls”, 2006
Sygn. 41275, 41276

Autorka, artysta-pedagog i metodyk, realizuje w swojej pracy ideę wychowania przez sztukę. Opierając się na doświadczeniach ponad 20 lat praktyki pedagogicznej, stworzyła kompetentny poradnik dla nauczycieli, zawierający nie tylko oryginalne scenariusze, ale również szereg cennych porad, dotyczących możliwości i zasad prowadzenia zajęć plastycznych w kontekście rozwoju psychofizycznego dziecka.
W książce omówiono m.in. techniki i materiały plastyczne odpowiednie dla poszczególnych grup wiekowych, rolę nauczyciela na zajęciach, kwestię oceniania dziecięcych prac plastycznych, zagadnienie estetyki pracy, możliwości udziału dziecka w różnorodnych działaniach artystycznych (happeningi, performances). Wśród proponowanych tematów plastycznych znajdują się m.in. tematy o charakterze dekoracyjnym, symbolicznym, uwzględniające ruch i budowę ciała człowieka, dotyczące projektowania strojów użytkowych. Do scenariuszy dołączono również quiz o sztuce, przeznaczony dla dzieci starszych. Opisane w książce tematy były wielokrotnie sprawdzone na prowadzonych przez autorkę zajęciach pozaszkolnych (w pracowni plastycznej dla dzieci i młodzieży).

B.Z.

FLIS, Renata
Praca w klasie integracyjnej : materiały pomocnicze dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej / Renata Flis. - Kraków : "Impuls", 2005
Sygn. 41393, 41415

Książka oparta na doświadczeniach kilkunastu lat pracy w dziedzinie integracji.
Obszerny materiał podzielono na 3 bloki tematyczne:
- współpraca nauczycieli;
- wybrane metody i formy pracy;
- współpraca z rodzicami.

W części pierwszej omówiono kwestie, związane ze specyfiką pracy w klasie integracyjnej, przede wszystkim zagadnienie współpracy nauczyciela kształcenia zintegrowanego (prowadzącego) i pedagoga specjalnego (nauczyciela wspomagającego).
Załączniki do rozdziału zawierają:
- przykład modyfikacji planu nauczania i wychowania;
- opis i analizę przypadku;
- plan terapii indywidualnej dla ucznia autystycznego;
- test wielopoziomowy dla klasy I wraz z modyfikacją;
- test wielopoziomowy dla klasy III wraz z modyfikacją;
- scenariusze 3 wariantów integracyjnego turnieju "Rusz głową, kopnij nogą".

Wśród omówionych wybranych metod pracy czytelnik odnajdzie dramę i projekt dydaktyczny. Autorka analizuje również strategie pracy w klasie, zalety pracy w grupach, możliwości organizacji zajęć pozalekcyjnych (tu ciekawa forma koła wolontariusza).
Do działu dodano następujące załączniki:
- 8 scenariuszy zajęć zintegrowanych dnia aktywności twórczej (przykładowo: "Kopciuszek na balu", "Poezja jak muzyka", Nie szata zdobi człowieka");
- propozycje zabaw śródlekcyjnych, korygujących wady postawy dzieci;
- scenariusz zajęć pozalekcyjnych ("Podróż do wnętrza Ziemi");
- materiały pomocnicze do realizacji ośrodków tematycznych zgodnie z zainteresowaniami uczniów ("W jaskini", "W Biskupinie", "Na książęcym zamku", "Legendarni władcy");
- program autorski organizacji Klubu Młodego Wolontariusza.

Rozdział dotyczący współpracy z rodzicami wzbogacono o następujące materiały:
- plan współpracy z rodzicami;
- kwestionariusz wywiadu;
- ankietę po pierwszym etapie kształcenia;
- ankietę na temat szkoły;
- scenariusze spotkań z rodzicami;
- scenariusz wycieczki integrującej ("W poszukiwaniu bananowego i cukierkowego drzewa").

Bożena Zwierzyńska

MCMINN, Jill
Pomóż dziecku z... zaburzeniami mowy i komunikacji językowej / Jill McMinn. - Warszawa : Wydaw. K.E. LIBER, 2006
Sygn. 41404, 41422


Kolejna książka z cyklu poradników dla rodziców i nauczycieli. Zawiera szereg informacji, wskazówek i przykładów właściwego postępowania z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z zaburzeniami mowy i komunikacji językowej. Porady autorki dotyczą zarówno procesu dydaktycznego w szkole (np. nauczania języka polskiego, matematyki), jak i pracy/zabawy z dzieckiem w domu. Liczne propozycje ćwiczeń, gier i zabaw służą wspomaganiu rozwoju mowy, wzbogacaniu zasobu słownictwa, kształtowaniu umiejętności uważnego słuchania i rozumienia, treningowi pamięci. Sporo uwagi poświęcono również częstym u dzieci zaburzeniom koordynacji; w książce znajdziemy propozycje ćwiczeń z zakresu rozwoju małej motoryki, ćwiczenia dłoni i palców, a także propozycję programu rozwoju zdolności motorycznych z wykorzystaniem krótkich sesji konkretnych,codziennych ćwiczeń ruchowych i technik relaksacyjnych. Autorka podkreśla konieczność ścisłej współpracy z rodzicami, podaje pomysły, sprzyjające jej efektywności.

Bożena Zwierzyńska

Aktualności

INFORMUJEMY,

że od dnia 2 września br.
biblioteka udostępnia zbiory
w godzinach:

poniedziałek 8.00-18.00
wtorek 8.00-18.00
środa   8.00-18.00
czwartek 8.00-15.00
piątek 8.00-18.00

 

logo
Platforma edukacyjna
Filii PBW w Bytomiu

NOWE KURSY!!!

OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2018/2019

OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

REFORMA EDUKACJI
- informacje

IBUKlibra

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

slaskie

Jednostka oświatowa Samorządu Województwa Śląskiego

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.