Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:


W niniejszym dziale prezentujemy wybrane, warte uwagi, pozycje książkowe z naszych zbiorów. Znajdziecie tu Państwo interesujące pozycje zarówno z pedagogiki, psychologii czy socjologii jak i literatury pięknej. Opisy bibliograficzne książek wzbogacono o autorskie recenzje bądź obszerne adnotacje.

recenzje                                                                                                Fot.B.Zwierzyńska

Zachęcamy do lektury:)

 

 

GALICKA-PŁACHTA, Izabela Renata
Stres w szkole : jak potwora uczynić przyjacielem / Izabela Renata Galicka-Płachta. - Białystok : Studio Astropsychologii, 2005
Sygn. 41101

Książka adresowana w zasadzie do młodzieży szkolnej (uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych), ale warta przeczytania także przez rodziców i nauczycieli, bowiem może pomóc im w lepszym rozumieniu uczniów. Punktem wyjścia są tu badania autorki nad stresem u uczniów liceum, przeprowadzone przy pomocy anonimowej ankiety (której tekst zamieszczono - do wykorzystania - w książce).

Autorka przystępnie przybliża zjawisko stresu, jego przyczyny i objawy, a także negatywne skutki psychofizyczne. Wprowadza nieco wiedzy psychologicznej (np. dot. typów osobowości i ich znaczenia dla życia szkolnego, rozumienia i wykorzystywania języka ciała). Tekst ilustruje fotografiami, ułatwiającymi zrozumienie. W książce znaleźć można również porady, dotyczące planowania czasu nauki, organizacji pracy, a także techniki pracy umysłowej, w tym proste techniki polepszania pamięci. Ciekawe są informacje z zakresu naturoterapii, uzupełnione pakietem zróżnicowanych ćwiczeń oraz technik pracy ze stresem; oryginalne, a zarazem proste są tzw. mudry (odpowiednie gesty, pochodzące z sakralnych tradycji hinduizmu).

Bożena Zwierzyńska

KLUS-STAŃSKA, Dorota
Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej /Dorota Klus-Stańska, Marzenna Nowicka. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005
Sygn. 40894, 40895


Wciągająca, napisana żywym językiem książka, rodzaj - według słów autorek - "kolażu, złożonego z okruchów rzeczywistości szkolnej, badań naukowych, refleksji nad tekstami pedagogicznymi i publicystyką oświatową". Autorki, w oparciu o wieloletnie doświadczenie w pracy ze studentami i nauczycielami-praktykami, wszechstronnie i szczegółowo analizują mechanizmy, rządzące edukacją początkową, poszukując ukrytych źródeł jej inercyjności. Wskazują na niepokojący fakt, iż tryb nauczania początkowego, mimo licznych, "kosmetycznych" zmian, bynajmniej nie sprzyja, a nawet często hamuje twórczy rozwój dziecka.

Autorki wprost wyrażają swój krytyczny stosunek do powszechnie stosowanych modeli metodycznych, odwołując się do konkretnych przykładów życia szkolnego. Świadomie wplecione, liczne anegdoty znakomicie wydobywają edukacyjne nonsensy, mają w założeniu prowokować do refleksji nad paradoksami "jedynie słusznych" metodycznych przykazań. Za przykład takiego paradoksu autorki uważają chociażby metodykę ściśle określonych kroków, obowiązujących nauczyciela na lekcji, przewidywanie w konspektach bardzo szczegółowych czynności nauczyciela i ucznia. "Taki pomysł okazuje się zabójczy dla myślenia intuicyjnego i twórczego. Podejmowanie własnych sposobów borykania się z problemem nie daje się kontrolować zewnętrznie. Powtarzane próby kontroli prowadzą nieuchronnie do tego, że uczeń przestaje sięgać po własne strategie działań i będzie oczekiwać na gotowy instruktaż."

Autorki zwracają uwagę m.in. na różnicę między sprawnością replikacyjną ("Napisz tak, jak pokazywałam") a działaniem twórczym ("Napisz tak, jak potrafisz"), związanym z radzeniem sobie z sytuacją problemową. Przykładowo, daleko niepoprawne "KoHAM će" znakomicie spełnia funkcje ekspresywne (każdy rodzic poczuje ciepło w sercu, czytając takie wyznanie...). Napomnienia nauczycielskie mogą zgasić taką ekspresję. Również nauczanie matematyki bywa pasmem nieporozumień: częsty jest np. brak zrozumienia roli intuicji, niezbędnej w procesie rozwoju poznawczego, warunkującej wręcz rozumienie pojęć matematycznych. Uczeń słyszy: ty tu nie kombinuj, nie wymyślaj, trzeba było się nauczyć... No to przestanie "kombinować"...

Książka stanowi żywy sprzeciw wobec infantylizacji i ubezwłasnowolnieniu nauczyciela, zachęca do refleksji nad modelem swojej pracy i do przełamywania stereotypów myślowych, broni godności zawodowej nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. W zamyśle autorek "lektura obowiązkowa" dla nauczycieli, doradców metodycznych i nadzoru pedagogicznego.

B.Z.

OKOŃSKA, Halina
Skąd przychodzi bajka : scenariusze zajęć przedszkolnych oraz wczesnoszkolnych na codzienne ćwiczenia i niecodzienne okazje / Halina Okońska, Magdalena Pawińska. - Rzeszów : "Fosze", 2005
Sygn. 40837, 41020

Proste rymowanki, wiersze i opowiadania oraz scenariusze różnorodnych zabaw i zajęć, a także materiały do ćwiczeń logopedycznych i wierszyki wspomagające edukację matematyczną.
Scenki dramowe i inscenizacje:
- Jak Ala literek szukała,
- Jeżyk Kolka,
- Kwiaty Wiosny,
- Czyj pantofelek?,
- Dzień Babci i Dziadka,
- Na Dzień Matki,
- Miód i kwiatki na Dzień Matki,
- Felek wie, co jest dobre a co złe,
- Powitanie pierwszaków,
- Podróż po Europie,
- Obiecanki na Nowy Rok,
- Jasełka "Narodziny Pana",
- Wielkanocnych tradycji czar.

Bożena Zwierzyńska

Aktualności

INFORMUJEMY,

że od dnia 2 września br.
biblioteka udostępnia zbiory
w godzinach:

poniedziałek 8.00-18.00
wtorek 8.00-18.00
środa   8.00-18.00
czwartek 8.00-15.00
piątek 8.00-18.00

 

logo
Platforma edukacyjna
Filii PBW w Bytomiu

NOWE KURSY!!!

OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2018/2019

OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

REFORMA EDUKACJI
- informacje

IBUKlibra

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

slaskie

Jednostka oświatowa Samorządu Województwa Śląskiego

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.