Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:


W niniejszym dziale prezentujemy wybrane, warte uwagi, pozycje książkowe z naszych zbiorów. Znajdziecie tu Państwo interesujące pozycje zarówno z pedagogiki, psychologii czy socjologii jak i literatury pięknej. Opisy bibliograficzne książek wzbogacono o autorskie recenzje bądź obszerne adnotacje.

recenzje                                                                                                Fot.B.Zwierzyńska

Zachęcamy do lektury:)

 

 

MÓJ uczeń przekracza próg szkolny : profilaktyka niepowodzeń szkolnych sześcio- siedmio- dziewięcio- i dziesięciolatków / red. nauk. Jadwiga Kędzierska. - Kraków : Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2005
Sygn. 40863, 41215


Na książkę składają się trzy rozprawy teoretyczne oraz pięć nauczycielskich programów autorskich, dot. profilaktyki niepowodzeń szkolnych, powstających w okresie przekraczania I i II progu szkolnego.

Rozprawy:

  • Dziecko i pierwsze progi szkolne. Profilaktyka niepowodzeń dydaktyczno-wychowawczych (Jadwiga Kędzierska);
  • Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z trudnościami progu szkolnego (Bożena Czerska);
  • Wprowadzanie dziecka w świat języka matematyki (Anna Sajdak).

Programy:

  • Mój szkolny debiut. Autorski program profilaktyki niepowodzeń szkolnych dla dzieci przygotowujących się do przekroczenia I progu szkolnego (Bożena Kurek, Monika Nodzyńska);
  • Szkolny start. Program profilaktyki niepowodzeń dzieci u progu szkoły (Krystyna Kasprzak, Alicja Kędzior);
  • Będę uczniem klasy czwartej. Autorski program rozszerzający dla uczniów przekraczających II próg szkolny (Małgorzata Brożek, Ewa Ryszawy, Katarzyna Wójcik);
  • Czwarta klasa nie jest straszna. Program profilaktyki niepowodzeń szkolnych dzieci przekraczających II próg szkolny (Anna Rzemieniec, Beata Słupska);
  • Praca zespołu wyrównawczego wspomagana przez komputer (Krystyna Grzegorska, Adam Moskal).

Bożena Zwierzyńska

MASON, John
Matematyczne myślenie / John Mason; Leone Burton, Kaye Stacey ; przeł. Piotr Amsterdamski. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005
Sygn. 41046


Interesująca pozycja z "Biblioteczki Nauczyciela Matematyki". Przeznaczona dla uczniów jako pomoc w opanowaniu myślenia matematycznego, świetnie nadaje się do wykorzystania na lekcjach czy szkolnym kółku matematycznym, głównie na poziomie gimnazjum.

Autorzy koncentrują się rozumowaniu; opisują przykładowe rozważania, fałszywe próby, wstępne koncepcje rozwiązania problemu. Swoje podejście opierają na 5 założeniach:
- Jesteś w stanie myśleć matematycznie.
- Matematyczne myślenie można usprawnić dzięki praktyce połączonej z refleksją.
- Matematyczne myślenie prowokują sprzeczności, napięcia i niespodzianki.
- Matematycznemu myśleniu sprzyja atmosfera swobodnego zadawania pytań, rzucania wyzwań i refleksji.
- Matematyczne myślenie pomaga w zrozumieniu siebie i świata.

Jako "materiał do rozmyślań" zamieszczono w książce 102 zadania/problemy matematyczne o różnym stopniu trudności, nieco przewrotnie nie podając ich rozwiązań, a jedynie wskazówki - by czytelnik mógł w pełni doświadczyć przyjemności i dylematów matematycznego myślenia...

Bożena Zwierzyńska

KUBICZEK, Bożena
Metody aktywizujące : jak nauczyć uczniów uczenia się ? / Bożena Kubiczek. - Opole : "NOWIK", 2005
Sygn.41014, 41015

Metody aktywizujące : jak nauczyć uczniów uczenia się ? / Bożena Kubiczek. - Wyd. 2. - Opole : "NOWIK", 2006
Sygn.41209

Przejrzyście opracowane, małe kompendium wiedzy, przewidziane jako książka pomocnicza dla nauczyciela, ukierunkowana na zmianę postrzegania jego roli w procesie dydaktycznym - ujmowanym nie jako "proces nauczania", lecz raczej "proces uczenia się".

Zawiera:

  • podstawowe wiadomości dotyczące prawidłowości procesu uczenia się (tu m.in. efektywność, style uczenia się, przyspieszone uczenie się, uczenie się w klasie jako grupie społecznej, kwestia autorytetu);
  • przegląd 30 metod i technik aktywizujących, służących uatrakcyjnieniu i podniesieniu efektywności procesu nauczania/uczenia się (techniki wspierające rozwój grupy, techniki asertywne, metody i techniki uczenia się, metody i techniki rozwiązywania problemów);
  • przykłady zastosowania metod i technik aktywizujących w praktyce (m.in. 2 scenariusze zajęć - lekcji z języka polskiego dla klasy 2 gimnazjum oraz czterogodzinnych zajęć, integrujących j. polski, matematykę, technikę i sztukę dla kl. 6 szkoły podstawowej).

Znakomitym pomysłem jest zamieszczenie na końcu książki krótkich, esencjonalnych tekstów uzupełniających, własnych i wybranych z różnorodnych źródeł, a związanych z psychologią uczenia się, myśleniem twórczym, kreatywnością, tajnikami pracy mózgu, tworzeniem wizji własnej osoby. Nauczyciel znajdzie tu również kwestionariusz do badania typu autorytetu. Podsumowaniem książki jest swoisty "dekalog" - 38 zasad pracy w procesie dydaktycznym, z 39 punktem czekającym na uzupełnienie o zasady i rady własne...

Bożena Zwierzyńska

Aktualności

INFORMUJEMY,

że dnia 14 października br.
Dzień Edukacji Narodowej
biblioteka będzie nieczynna

Za utrudnienia przepraszamy!

 

INFORMUJEMY,

że od dnia 2 września br.
biblioteka udostępnia zbiory
w godzinach:

poniedziałek 8.00-18.00
wtorek 8.00-18.00
środa   8.00-18.00
czwartek 8.00-15.00
piątek 8.00-18.00

 

logo
Platforma edukacyjna
Filii PBW w Bytomiu

NOWE KURSY!!!

OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2018/2019

OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

REFORMA EDUKACJI
- informacje

IBUKlibra

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

slaskie

Jednostka oświatowa Samorządu Województwa Śląskiego

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.