Header Image

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ułatwienia Państwu przeglądania witryny.

Można zablokować zapisywanie cookies w ustawieniach przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie informacje tekstowe, wysyłane przez serwer WWW i zapisywane po stronie użytkownika (zazwyczaj na twardym dysku). Domyślne parametry ciasteczek pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył.

Serwis WWW Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach filia w Bytomiu wykorzystuje cookies do zapamiętania sesji użytkownika.

Dodatkowo serwis korzysta z narzędzi do zbierania danych statystycznych na temat odwiedzin użytkowników w serwisie (Google Analytics oraz STAT4U) oraz z komponentu Facebook. Narzędzia te posiadają własne regulaminy dotyczące prywatności użytkowników na swoich stronach.

Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na umieszczanie plików cookies na swoim urządzeniu, może skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików cookies w przeglądarce internetowej, jednak wtedy niektóre funkcje serwisu mogą działać niewłaściwie.

Informację o tym jak włączyć blokowanie ciasteczek można znaleźć w sekcji pomoc w menu przeglądarki internetowej. Informacje na temat zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w poszczególnych przeglądarkach dostępne są także na poniższych stronach:


W niniejszym dziale prezentujemy wybrane, warte uwagi, pozycje książkowe z naszych zbiorów. Znajdziecie tu Państwo interesujące pozycje zarówno z pedagogiki, psychologii czy socjologii jak i literatury pięknej. Opisy bibliograficzne książek wzbogacono o autorskie recenzje bądź obszerne adnotacje.

recenzje                                                                                                Fot.B.Zwierzyńska

Zachęcamy do lektury:)

 

 

SMYKOWSKA, Dorota
Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim / Dorota Smykowska. - Kraków : „Impuls”, 2006
Sygn. 41474, 42599, 42600


Proponowane materiały dotyczą wybranych zagadnień z zakresu nauczania języka polskiego, geografii i historii, a także elementów edukacji europejskiej, prorodzinnej oraz filozoficznej i prozdrowotnej. Opracowano je z myślą o uczniach klas IV-VI szkoły podstawowej oraz gimnazjum, niepełnosprawnych intelektualnie. Większość propozycji ma postać gotowych scenariuszy zajęć, a towarzyszą im odpowiednie sprawdziany i testy. Najwięcej miejsca poświęcono nauczaniu języka polskiego: czytelnik znajdzie tu przykłady różnorodnych form pracy z dziećmi, m.in. ćwiczenia, doskonalące czytanie ze zrozumieniem, pomysły na pracę z lekturą („W pustyni i w puszczy” H. Sienkiewicza, wzory zeszytów lektur), przykłady lekcji, prowadzonych w bibliotece szkolnej, gry i zabawy dydaktyczne, inscenizację. Autorka dołącza tu również swoją propozycję badania czytelnictwa dzieci (kwestionariusze ankiet dla dzieci i rodziców).

Przykładowe tytuły zajęć:
 „Jesień wokół nas”;
 „Książka to mój przyjaciel, nie tylko na deszczowe dni”;
 „Buenos dias, Hiszpanio!”;
 „Wielcy Polacy na obczyźnie”;
 „Dom rodzinny domem z moich marzeń”;
 „ Drogę do dorosłości chcę przejść bezpiecznie”.

Zaletą książki jest jej opracowanie graficzne: z jednej strony przyjazne dziecku dzięki prostym, pogodnym i czytelnym ilustracjom, z drugiej - wygodne dla nauczyciela dzięki dostosowaniu materiałów dydaktycznych do powielenia w celu wykorzystania na zajęciach.

Bożena Zwierzyńska

GAŁĄZKA, Alicja
Motywacyjna rola dramy w glottodydaktyce / Alicja Gałązka. - Kraków : „Impuls”, 2008
Sygn. 42431, 42432, 42461

Interesująca propozycja wzbogacenia warsztatu metodycznego nauczyciela języka angielskiego. Autorka opiera się na nowoczesnych teoriach uczenia się, wyznaczających szczególne miejsce czynnikom psychologicznym: osobowości ucznia, jego emocjom, poziomowi i charakterowi jego motywacji. Wskazuje na znakomite - przy takim ujęciu procesu uczenia się - narzędzie pedagoga, jakim staje się w sposób naturalny drama. Ta metoda twórczego aktywizowania uczniów, stwarzająca okazje wykorzystania ich całego potencjału emocjonalnego i intelektualnego, wspomagająca rozwój zdolności empatycznych oraz umiejętności werbalnej i niewerbalnej komunikacji społecznej, sprawdza się również w dydaktyce języka obcego.

Podstawowym problemem badawczym pracy jest analiza wpływu dramy w nauczaniu języka angielskiego na podniesienie poziomu kompetencji językowych uczniów oraz na zwiększenie poziomu motywacji wewnętrznej do uczenia się języka angielskiego. Analizie czynników motywacyjnych w uczeniu się języka obcego, a zwłaszcza zjawisku motywacji wewnętrznej jednostki, kluczowej dla efektywnego uczenia się, poświęcono wiele uwagi. Uwzględniono również takie czynniki, jak poczucie kontroli jednostki czy typy osobowości ucznia (ekstrawersję i introwersję).

Zaprezentowane w książce, przeprowadzone przez autorkę badania dowodzą wysoce korzystnego wpływu dramy zarówno na wzrost motywacji wewnętrznej uczniów, jak i poziom ich kompetencji językowych, w szczególności umiejętności komunikacyjnych.
Cennym uzupełnieniem opracowania są scenariusze zajęć z języka angielskiego, prowadzonych metodą dramy.
 

Bożena Zwierzyńska

MAKOWSKA, Katarzyna
Jak inspirować myślenie matematyczne ucznia w szkole podstawowej / Katarzyna Makowska. – Kielce : Wydaw. Pedagogiczne ZNP, cop. 2009
Sygn. 42598, 42727


Książka pomagająca przełamać stereotyp nudnej, odtwórczej matematyki, warta zauważenia szczególnie w sytuacji wprowadzenia obowiązkowej matury z tego przedmiotu. Autorka przekonuje, że odpowiednio prowadzone lekcje matematyki mogą być dla ucznia atrakcyjne i silnie stymulujące jego rozwój intelektualny. Jednym z warunków sukcesu jest tutaj świadomość celów, jakie pragnie – i jakie może - uzyskać nauczyciel w pracy z uczniem. Czy bierna reprodukcja wiedzy, czy kreatywne działanie? Odświeżeniu nauczycielskiej refleksji na temat celów kształcenia służy przypomnienie taksonomii Blooma i prezentacja jej zweryfikowanej postaci. Praktyczną wymowę ma również dokonana klasyfikacja – wg taksonomii Blooma – rodzajów pytań (poleceń, ćwiczeń, zadań, zagadek itp.), uwypuklająca charakter procesów myślowych, pobudzanych danym pytaniem (poziomy: pamiętać / rozumieć / stosować / analizować / oceniać / tworzyć).

Za szczególnie istotny uważa autorka sposób zadawania uczniom pytań; poświęca temu zagadnieniu osobny rozdział, w którym zawiera praktyczne wskazówki, pomocne w układaniu pytań i poleceń uaktywniających myślenie twórcze uczniów. Autorka podkreśla znaczenie wzbudzania w uczniach pozytywnej motywacji, zachęca do stwarzania na lekcjach atmosfery dociekliwości, do stosowania matematycznych prowokacji. Prezentuje tzw. startery: krótkie sytuacje problemowe, mogące sprzyjać zainteresowaniu nowym tematem; dołącza również propozycje gier dydaktycznych, m.in. „Matematycznego Piotrusia”.

Integralną część książki stanowią szczegółowe scenariusze lekcji matematyki, będące przykładem zastosowania pytań i poleceń wszystkich poziomów taksonomii Blooma:
– dla kl. IV: utrwalanie cechy podzielności liczb przez 3 i 9;
– dla kl. V: suma miar kątów wewnętrznych wielokątów wypukłych; obliczanie pola wielokątów; utrwalanie kolejności wykonywania działań;
– dla kl. VI: ćwiczenia rachunku pamięciowego (obliczenia procentowe).

Bożena Zwierzyńska

Aktualności

INFORMUJEMY,

że od dnia 2 września br.
biblioteka udostępnia zbiory
w godzinach:

poniedziałek 8.00-18.00
wtorek 8.00-18.00
środa   8.00-18.00
czwartek 8.00-15.00
piątek 8.00-18.00

 

logo
Platforma edukacyjna
Filii PBW w Bytomiu

NOWE KURSY!!!

OFERTA DYDAKTYCZNA
na rok szkolny 2018/2019

OFERTA SZKOLENIOWA ROM-E "METIS" W KATOWICACH

REFORMA EDUKACJI
- informacje

IBUKlibra

facebook 76536 640

polona


bookcrossingbookcrossingbookcrossing

UWALNIAMY KSIĄŻKI NON STOP!
Serdecznie zapraszamy
do udziału
w Akcji Bookcrossing
!

slaskie

Jednostka oświatowa Samorządu Województwa Śląskiego

Free template "Frozen New Year" by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft! You have got this template gratis, so don't become a freak.